Vilka inbyggnadspuckar?

574 läst  13 svar

1. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Det börjar dra ihop sig bygga hemautomationen och har fastnat för att använda home assistant som "hjärna" för att inte låsa in mig. Tror jag fått kläm på det mesta där för att koppla till larmet, ett par SonOff brytare och IKEA trådfri

Den stora frågan är hur man bäst och billigast styr lampor som behöver styras med inbyggd puck?

Utbudet och priserna talar ju helt klart för 433-prylar. Puckarna verkar ju kosta ju typ en 1/3 eller ännu mindre jämfört med Z-wave. För att kontrollera 433-prylarna så köper jag isåfall antingen en tellstick controller (och får då stöd för Z-wave på köpet?) eller också verkar det hyfsat enkelt att sätta en 433-sändare på Raspberryn som ändå kommer köra home assistant

2. E
    Medlem · Nivå 15
    Många brukar fnysa åt prylar på 433, men som du säger priser är avsevärt lägre på dessa grejor. Själv tycker jag dom funkar bra.
    Du bör kolla om du har en nolledare i dosan där du har tänkt montera mottagaren.
    finnes det inte, så är det bara Nexa WMR-252 som du kan använda.
    Har monterat några av dessa och de funkar bra. Ljusnivån kan styras i 16 olika läge från controllern. Lägsta dimnivå kan ställas in i mottagaren.

Har du nolledare kan du välja på till/från eller dimmer, ex.
    MWMR-251
    WMR-1000
    MWMR-2300

• Laddar…
  3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Nolledare finns nog på i princip alla ställen, men tack för tipset :).

4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Nackdelen med de absolut billigaste 433MHz-prylarna är att de inte har dubbelriktad kommunikation, så om en mottagare skulle missa ett kommando och inte byta till rätt läge.

Nexa har kommit med modernare något dyrare prylar med krypterad och dubbelriktad kommunikation. Men fortfarande billigare än zwave och liknande.

Personligen hoppas jag på att plejd kommer gå att styra från tredje part och då satsar jag nog på det.

• Laddar…
  5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Jo, det är ju en av baksidorna med 433 och det som gör att jag tvekar lite. Nu är ju inget av det jag ska styra med 433 är kritiskt om det ändrar läge, det är bara en smula irriterande om en lampa lyser mitt på dagen eller inte är tänd på kvällen typ. Risken går ju också att minska genom att skicka kommandot flera gånger.

Men visst är det konstigt att utbudet är så skralt med inbyggnadspuckar?

6. E
    Medlem · Nivå 15
    Att köra med Z-wave är ingen garanti för att signalen når fram. Faktum är att räckvidden kan upplevas som sämre med Z-wave än med 433. Speciellt om man inte har nätanslutna brytare för länkning av signalen.
    Bortsett från detta och det högre priset så spelar Z-wave i en annan division jmf med 433-mottagare.

• Laddar…
  7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Tycker inte det är så skralt.
    Nexa på 433MHz
    En del tillverkare med Zwave
    Finns säkert några på zigbee med
    Plejd och Malmbergs m.a.i.d på Blåtand4
    Och sen tror jag mysensors har något hemmaprojekt på wifi :)

8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    M.nu har rätt mycket, sen är de inte alltid billigast

• Laddar…
  9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Uttryckte mig nog lite oklart. Utbudet av puckar på 433 tycker jag är bra, det är de andra teknikerna där utbudet är mycket mer begränsat vilket väl kanske också förklarar att priset är högre.

Har du någon länk till projeket på mysensors? :)

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Det får bli en Home Assistant på en Rasberry Pi jag har liggande och så en telldus znet lite v2 till att börja med som får styra ett par WMR-1000 till att börja med och 10-tal 433-väggpluggar jag har liggande och så en SonOff 16A som styr motorvärmaren.

11. Bästa svaret

T
    Medlem · Nivå 2
    Titta även på Shelly. Deras "Shelly 1" och "Shelly 2" fungerar som Sonoff, fast får lätt plats i en dosa.

Dom går över WiFi och kan styras med deras eget cloud (som jag inte provat) eller med valfri hemautomation med API eller MQTT (som jag använder).

Knappt 100:- styck för modellen med ett relä, det dubbla för två relän.

Finns även smarta lampor, sensorer och kameror mm.

12. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Den har jag helt missar, väldigt intressant!

Ska läsa på mer någon dag!

13. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Precis sådana som jag sökte. Tack! :)
    Har just beställt 4 st.

Synd bara att jag hann beställa en telldus znet lite v2 och några fler 433-puckar :D. Får bli att lämna tillbaka dem :)

Nu blir planen att använda en Shelly även för motorvärmaren. Bättre att hålla sig till en modell tänker jag. För diverse lampor i övrigt så blir det Ikea trådfri.

Redigerat
  14. T
    Medlem · Nivå 2
    Varsågoda...

Hoppas dom kommer väl till användning :D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: