Min erfarenhet är att jag behöver en komplett uppsättning i tum (eller Standard, som jänkarna säger) och en komplett uppsättning i mm. I verktygssatser så man ser vad som saknas.

Sedan behövs det en extra uppsättning av de vanligaste hylsorna eftersom dom har en j-kla förmåga att försvinna eller vara upptagna i något projekt i någon annan byggnad.

Lägg till detta tunnväggiga hylsor för alufälgar och ev tjockväggiga krafthylsor för hjulmuttrar som sitter som berget.

Mikael_L
MathiasS skrev:
"Hylsor på tavla" : tricket är ju att alla halvtumshylsor sitter på en skena, så när jag ska göra något under bilen eller ute så tar jag ett spärrskaft och skenan med rätt hylsor. Då får jag med mig det jag behöver och behöver inte springa många gånger.
Ja den varianten tänkte jag inte på. :) Ger verktygstavlan många av de fördelar hylsnyckelsatsen har.

Det mest optimala måste vara att ha en komplett uppsättning både på tavlan och i en låda som är enkel att ta med. Men det beror ju mycket på hur, var och med vad man jobbar. Själv har jag endast en ganska stor sats i en tung plåtlåda. Jag blir irriterad varje gång jag skall ha en hylsa och måste släpa fram lådan, leta upp en yta att ställa den på och sedan öppna och plocka upp hylsorna för att se vad det står för siffra på dem. (Jag anväder dem också sällan så jag känner inte heller igen vilken jag skall ha direkt.)

Jag har länge tänkt att jag skall försöka få upp en uppsättning på tavlan för användning i verkstaden men inte kommit till skott. Däremot har jag fått upp en extra uppsättning fasta nycklar på tavlan och de som ligger i satsen används i princip aldrig. Dessutom har jag skaffat extra nycklar som ligger vid de maskiner där de används. T.e.x litet spärrskaft med insexhylsa och en fast nyckel vid bordssågen, två fasta nycklar vid hyveln och två vid fräsbordet. Det är visserligen inte långt mellan någon av dessa och vertygstavlan men då finns de alltid till hands på rätt plats.

jac skrev:
Det mest optimala måste vara att ha en komplett uppsättning både på tavlan och i en låda som är enkel att ta med. ...
Och naturligtvis en näve imperial-hylsor i ena byxfickan och en handfull mm-hylsor i den andra.
Samt några i förvaringsfacken på bilarnas framdörrar självklart :)

/Slut på trams

jac skrev:
Det mest optimala måste vara {snip} .
Nu när tråden i alla fall övergått till inte vara fullt så seriös: Min uppfattning är att man inte kan komparera ordet optimalt. I övrigt förespråkar jag lådor med hylsor.

Jag kör med full uppsättning på väggen 6-36mm både i blocknycklar och hylsor plus tum, torx, insex och lite till,, självklart långa hylsor i åtminstone standard serierna plus ett antal specialare som köpts på genom åren.

Förutom det även ett antal kompletta lådor för mek utanför garaget.

Man kan aldrig ha för många verktyg så länge man har dom på rätt plats och i ett system som är funktionellt:thumbup:

Jag tolkar ovanstående som att ni inte uppfattade mitt inlägg helt seriöst. Men här tramsar vi väl inte? Eller menar ni kanske bara att det var ett onödigt påstående eftersom tråden ligger i verktygsforumet? Jag hade förväntat mig förslaget om dubbla kompletta uppsättningar redan i första svaret. ;) Jag brukar oftast ha med ett antal smileys i mina inlägg för att påvisa en viss skämtsamhet. Ser ni några sådana i mitt inlägg ovan? ;)

Jag kanske var lite otydlig men när jag skrev att jag själv vill få upp hylsorna på tavlan så menade jag faktiskt att jag ville komplettera med ytterligare hylsor etc. Jag tycker det är fullt rimligt att ha både en stationär och en portabel lösning omm man nu jobbar både i verkstaden och på annan plats, t.ex. med bilen ute. En anledning till att jag inte ännu gjort slag i saken är just att jag förösker undvika allt bilskruvande. Jag vill ju inte gärna ta levebrödet ifrån de som sysslar med sådant. ;)

@mattiasp, det kan vara så att du har rätt angående ordet "optimalt" men jag är inte helt säker om det gäller subjektiva bedömningar. Men den diskussionen tycker jag vi tar en annan gång på annan plats. Då kan jag även förklara min syn på det här med skruv och bult vilket jag hade tänkt att ta upp vid tillfälle. :)

EDIT:
Där hann ju TorpAnders emellan med ett vettigt inlägg. Just så menar jag.

I
8-10-13-16-17-18-19 är väl de hylsor som används mest. M10 och M12 har ju bytt standard så där vet man inte vilket man ska ha förrän det är så dags.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.