Administrator
· Skåne
· 8 076 inlägg
Vi ska testa hantverkarbyxor och vill testa tre riktigt bra byxor. Då tänkte jag höra vilka ni har bäst erfarenhet av? Rösta här och saknas ditt favoritmärke så skriv här så lägger jag till det.
Tack på förhand och ha en riktigt God och Glad påsk!
Gustaf tycker att de här är bäst.
Tack på förhand och ha en riktigt God och Glad påsk!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gustaf tycker att de här är bäst.
Förstår att passform är lite smaksak, men jag köpte ett par L.Brador från Ullared lantmän som var jag gillade starkt. Både rejäla och sköna. Vet inte hur vanliga de är, men verkar ju inte vara exklusiva för Ullared (vilket deras Egnared märke är).
Administrator
· Skåne
· 8 076 inlägg
Å nej, det gick inte att lägga till svarsalternativ i efterhand, men då räknar jag dessa manuellt. Ni får skriva i tråden vilka ni gillar bäst om er favorit inte finns med i omröstningen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 161 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 161 inlägg
Saknar märken som:
Björnkläder
l'brador
Sen tycker jag det är olika om det är med eller utan "snickarfickor".
Dvs vill man ha "gårdsbyxor"/servicebyxor som i bilden eller byxor med verktyg/snickarfickor.
Själv vill jag i det senare fallet ha riktigt bra byxor med extra ditsatt knäförstärkning, för byxor slits ofta enkelt när man kryper omkring på golvet. Vet inte hur många byxor jag har slitit sönder just bara precis över knäna innan jag hittade att man kunde få ditlimmade extra tåligt tyg där.
Björnkläder
l'brador
Sen tycker jag det är olika om det är med eller utan "snickarfickor".
Dvs vill man ha "gårdsbyxor"/servicebyxor som i bilden eller byxor med verktyg/snickarfickor.
Själv vill jag i det senare fallet ha riktigt bra byxor med extra ditsatt knäförstärkning, för byxor slits ofta enkelt när man kryper omkring på golvet. Vet inte hur många byxor jag har slitit sönder just bara precis över knäna innan jag hittade att man kunde få ditlimmade extra tåligt tyg där.
Nöter ut 2-3 par per år, kryper mycket på betonggolv och det sliter, blir ofta skitig och tvättar 1-3 ggr per vecka, även det sliter.
Fristads är bäst för mig, håller längst, fickor mm funkar bäst för mitt jobb.
Tyvärr säljer Svedol inte Fristads längre, så jag är hänvisad till Björnkläder sen några år, bra men håller inte samma klass som Fristads, tyget slits ut fortare (Bomull)
Vi behövde speciella kläder (Varsel klass 3) för ett specifikt jobb, köpte Gesto (Svedols eget märke) Värdelösa på flera sätt, och utslitna efter 3 veckor.....men de var billiga.
Tyvärr säljer Svedol inte Fristads längre, så jag är hänvisad till Björnkläder sen några år, bra men håller inte samma klass som Fristads, tyget slits ut fortare (Bomull)
Vi behövde speciella kläder (Varsel klass 3) för ett specifikt jobb, köpte Gesto (Svedols eget märke) Värdelösa på flera sätt, och utslitna efter 3 veckor.....men de var billiga.
Precis. Finns ett antal variabler som gör det svårt att utse den universellt "bästa" byxan.P PappasHammare skrev:
Fickor: rör man sig i trånga utrymmen är "elefantöronen" hopplösa - fastnar i allt och vänder sig uppochner och tömmer ut sitt innehåll.
Knän: står man mycket på knä är knäskydd och knäförstärkningar oumbärliga, i annat fall kan de vara ett hinder.
Material: en del föredrar syntet, andra vill ha naturmaterial, en del vill ha stretch.
Modellutbud: Finns en modell som passar individens kroppsform? Fristads har t.ex. ett föredömligt konsekvent system med regular, lång och kort, om än lite svårt att hitta rätt i.
Färgutbud: Nyligen gick ju t.ex. flera märken "all black". Bra eller anus?
Pris vs. kvalitet/hållbarhet.
Osv.
Din information är utdaterad, fristads finns i swedols sortiment, även om utbudet i butik verkar vara lite sådär.Isakare skrev:
Nöter ut 2-3 par per år, kryper mycket på betonggolv och det sliter, blir ofta skitig och tvättar 1-3 ggr per vecka, även det sliter.
Gesto varierar en del i mitt tycke, har 10 år gamla t-shirts som fortfarande är fräscha trots mycket användande och jag har haft jackor där blixtlåsen gav upp efter ett par månader. Det har blivit bättre på senare år.
Tycker ni ska testa fler än 3 stycken byxor.
Marknaden är ju full av olika varianter och dessutom är det ju vissa märken (de flesta ?) som har flera serier.
Som redan nämnts, också stor skillnad på vad byxorna ska användas till, med eller utan "snickarfickor" etc.
Något jag personligen söker efter är byxor med resor i midjan, då jag lätt tycker de blir för tajta annars...
/Jocce
Marknaden är ju full av olika varianter och dessutom är det ju vissa märken (de flesta ?) som har flera serier.
Som redan nämnts, också stor skillnad på vad byxorna ska användas till, med eller utan "snickarfickor" etc.
Något jag personligen söker efter är byxor med resor i midjan, då jag lätt tycker de blir för tajta annars...
/Jocce
Fristads olika modellen har man använt sedan 90-talet. Bästa uppsättningen av fickor där var sak har haft sin plats sedan dess.
Helly Hansen är en stark konkurrent. Sköna men lite sämre fickor.
Blåklader är på tok för täta och även för tighta ben för min sak. Man känner sig som en fläbbig Robin Hood i dem.
Helly Hansen är en stark konkurrent. Sköna men lite sämre fickor.
Blåklader är på tok för täta och även för tighta ben för min sak. Man känner sig som en fläbbig Robin Hood i dem.
Renoverare
· Uppsala
· 1 939 inlägg