P
Har klurat på följande: vilken typ av fel förväntas en "vanlig" köpare av en villafastighet upptäcka på egen hand? De flesta hus har idag en besiktning och en försäkring. Som amatör och icke byggkunnig kan jag se hurdana ytskikten är men vad mer bör jag kunna upptäcka som inte har synts vid besiktningen? Ingen jag vet testar om t.ex alla funktioner på spisen funkar. Frånsett det faktum att man vill besöka huset man är spekulant på, men vad riskerar man om man inte tittar? Säg att det är väldigt långt avstånd och budgivningen är igång och du har hittat ett hus som fyller alla boxar på din önskelista. Vore tacksam om vi låter bli att diskutera att man bör undersöka själv, nu gäller frågan vad man riskerar om man inte gör det och huset är besiktigat och försäkrat? Vad förväntas jag kunna upptäcka som inte redan är genomgånget?

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
BirgitS
Det brukar finnas undantag i besiktningen, t.ex. el, vvs, garage, uterum och förrådsbyggnader. Så om man inte inspekterar själv eller beställer utökade besiktningar av sånt så vet man inget om skicket på det och får räkna med att det är t.ex. utdömt eller fallfärdigt.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar finnas undantag i besiktningen, t.ex. el, vvs, garage, uterum och förrådsbyggnader. Så om man inte inspekterar själv eller beställer utökade besiktningar av sånt så vet man inget om skicket på det och får räkna med att det är t.ex. utdömt eller fallfärdigt.
Tack, det låter ju rimligt.

Man kan väl också tänka att när man köper ett (begagnat) hus tar man också över en stor del av risken, och ju mer risk desto lägre pris. En besiktning ser jag nog mer som ett sätt att identifiera hur stor risken är, dvs är priset skäligt eller bör det gå ner då uppenbara problem finns.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
S Svante Svenson skrev:
Man kan väl också tänka att när man köper ett (begagnat) hus tar man också över en stor del av risken, och ju mer risk desto lägre pris. En besiktning ser jag nog mer som ett sätt att identifiera hur stor risken är, dvs är priset skäligt eller bör det gå ner då uppenbara problem finns.
Jag blir osäker på vad du menar med "ta över risken". Att man tar en viss risk generellt med ett husköp förstår jag, Om huset är besiktigat och försäkrat så utgår ju prissättning och budgivningen utifrån det. Vilka uppenbara problem bör jag kunna upptäcka som inte finns med i besiktningsprotokollet?

Du har fått svar på vad som är undantaget, som till exempel el ofta är. Om du gör en egen besiktning, eller köper in dig på säljarbesiktning så kan du ställa krav om besiktningen är felaktig. Sen gäller det att bedöma. Om allt är äldre och nära sin livslängd kan det bli dyrt även om det är ok just nu. Det motsatta om det är nytt och gott skick.

Redigerat:
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
P pimage skrev:
Vilka uppenbara problem bör jag kunna upptäcka som inte finns med i besiktningsprotokollet?
Du kan i princip inte räkna med att besiktningen hittar några fel som finns i huset. Ofta står det saker som att något är en riskkonstruktion och behöver mer undersökning. Och är det några fel så är det rent löjliga saker som att det saknas något under diskmaskinen som gör att man ser om det läcker. Det enda man kan vara rätt säker på är att en kompetent besiktningsman är kompetent nog att friskriva sig själv så att han inte åker dit om det finns några fel som han missat. Är det säljarens besiktning så är det ännu värre för då vill han ju göra sin kund säljaren nöjd och lär inte skriva något som sänker värdet på huset.

• Gilla
Hemingway
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Du kan i princip inte räkna med att besiktningen hittar några fel som finns i huset. Ofta står det saker som att något är en riskkonstruktion och behöver mer undersökning. Och är det några fel så är det rent löjliga saker som att det saknas något under diskmaskinen som gör att man ser om det läcker. Det enda man kan vara rätt säker på är att en kompetent besiktningsman är kompetent nog att friskriva sig själv så att han inte åker dit om det finns några fel som han missat. Är det säljarens besiktning så är det ännu värre för då vill han ju göra sin kund säljaren nöjd och lär inte skriva något som sänker värdet på huset.
Okej? Så vad kan jag själv hitta då som inte besiktningsmannen har hittat eller nämnt?

P pimage skrev:
Okej? Så vad kan jag själv hitta då som inte besiktningsmannen har hittat eller nämnt?
Alla fel som kan finnas. Tänk på att besiktningen nästan aldrig innehåller saker som el och VVS och det är antagligen ett område där det kan finnas mycket fel. Att köpa ett hus utan att man själv eller någon som man litar på undersöker är som att spela på Lotto. Men är man någorlunda händig och har hyfsat luktsinne kommer man långt. Luktar det nybakade kanelbullar i hela huset ska man nog vara försiktig. Var på en visning en gång och det luktade starkt nybakat i hela huset. I en garderob på ovanvåningen hade de gömt undan några avfuktare ;)

Jag brukat ta med mig en pingisboll för att testa lutningen i badrummet och en uttagsprovare för att testa eluttag.
Kolla på korrosionsränder vid alla vattenrör, och mysko elinstallationer.

• Gilla
slothy och 1 till
  • Laddar…
P pimage skrev:
Jag brukar säga att syftet med en besiktning som säljaren betalar är att hitta alla fel som kan anses vara dolda, samt att undvika att nämna alla fel som inte riskerar anses dolda. Dessa riskerar säljaren få betala för framöver. Allt som inte är dolt och köparen missar kommer man undan med.

Betalar köparen är det tvärt om, hitta allt som inte anses dolt så man kan pressa priset. Dolda fel som av tinget anses dolda och som är stora nog att gå som "dolt fel" får säljaren stå för så dessa kan man till och med vilja "missa" att dokumentera då man kan kräva säljaren på dem sen.

Summa summarum, gör en egen besiktning och allt som exkluderas läser du på så gott du kan om och inspekterar själv, eller hyr in tjänsten om du inte kan och det är ekonomiskt vettigt.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
P pimage skrev:
Har klurat på följande: vilken typ av fel förväntas en "vanlig" köpare av en villafastighet upptäcka på egen hand?
Samtliga typer av fel
P pimage skrev:
De flesta hus har idag en besiktning och en försäkring.
Som jag ser det har det inget värde för köparen. Säljarna gör allt för att fastigheten skall inbringa ett högt pris. Det är syftet.
P pimage skrev:
Som amatör och icke byggkunnig kan jag se hurdana ytskikten är men vad mer bör jag kunna upptäcka som inte har synts vid besiktningen? Ingen jag vet testar om t.ex alla funktioner på spisen funkar. Frånsett det faktum att man vill besöka huset man är spekulant på, men vad riskerar man om man inte tittar?
Man riskerar att köpa grisen i säcken, att bli lurad, Alltså att betala för mycket och få en sämre fastighet än man trodde,
P pimage skrev:
Vore tacksam om vi låter bli att diskutera att man bör undersöka själv, nu gäller frågan vad man riskerar om man inte gör det och huset är besiktigat och försäkrat?
Se svar ovan. Dessutom riskerar man stora kostnader för att åtgärda fel man missat.
Men jag tycker du frågar om fel sak. Det går inte att ge ett exakt svar på vad man riskerar. I teorin skulle huset kunna vara i så dåligt skick att det är billigare att riva det än att renovera. Hur sannolikt det är vet ingen som inte sett huset.
P pimage skrev:
Vad förväntas jag kunna upptäcka som inte redan är genomgånget?
Du skriver att du är en icke byggkunnig amatör. Om man skall vara realistisk kommer du garanterat att missa ett antal fel på fastigheten även om du inspekterar den själv. Så skall man vara krass kanske det inte gör någon skillnad alls om du inspekterar eller inte.

Det finns ett vanligt sätt att lösa detta på. Anlita proffs. Som köpare anlitar man en egen besiktningsman som får besikta huset och som man ger i uppdrag att söka svar på alla de frågor man har. Man kan aldrig lita på säljarens besiktning. Endast på den man själv betalar för.

Det som besiktningsmannens besiktning förväntas upptäcka är att du inte vill köpa fastigheten. Dvs alla de nackdelar säljare inte har intresse att informera om man som är avgörande för dig som spekulant. Saker som du har missat och som du skulle missa även om du letade fel hur länge som helst. Sådant som en expert ser direkt men som en amatör alltid missar.
P pimage skrev:
Säg att det är väldigt långt avstånd och budgivningen är igång och du har hittat ett hus som fyller alla boxar på din önskelista.
  1. Vill du köpa huset är steg ett att vinna budgivningen. Den är inte bindande.
  2. Steg två är att snabbt skriva kontrakt/köpeavtal. MEN - med en klausul som ger dig rätt att besikta, och häva köpet om besiktningen upptäcker några fel.
Det ger dig rätt att köpa, hindrar att det säljs till någon annan samtidigt som du kan backa ur om huset är mycket sämre än du trodde. Dessutom ger det dig möjligheten att kräva att säljaren skall reparera alla fel om priset inte skall sänkas.

BirgitS
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag brukar säga att syftet med en besiktning som säljaren betalar är att hitta alla fel som kan anses vara dolda, samt att undvika att nämna alla fel som inte riskerar anses dolda. Dessa riskerar säljaren få betala för framöver. Allt som inte är dolt och köparen missar kommer man undan med.

Betalar köparen är det tvärt om, hitta allt som inte anses dolt så man kan pressa priset. Dolda fel som av tinget anses dolda och som är stora nog att gå som "dolt fel" får säljaren stå för så dessa kan man till och med vilja "missa" att dokumentera då man kan kräva säljaren på dem sen.

Summa summarum, gör en egen besiktning och allt som exkluderas läser du på så gott du kan om och inspekterar själv, eller hyr in tjänsten om du inte kan och det är ekonomiskt vettigt.
Det där kan väl inte stämma eftersom ett dolt fel är ett fel som inte går att upptäcka vid en noggrann besiktning.

Om besiktningsmannen inte listar synliga fel, alltså inte dolda, så kan köparen utkräva ersättning för felaktig besiktning. Under förutsättning att köparen köper in sig på besiktningen, vilket verkar vara det vanligaste.

• Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Man kan aldrig lita på säljarens besiktning. Endast på den man själv betalar för.
Man måste vara rätt naiv för att tro att ens egen anlitade besiktning hittar någon större del av de fel som finns. Besiktningsföretagen tjänar grova pengar på att med standardfraser och friskrivningar utföra sitt jobb.

Att säljaren har en "dolda fel" försäkring är väl dessutom snarare en nackdel, då den innebär att säljarens försäkringsbolag tar hand om ev. försäkringsärenden. Så man har en professionell motpart om man vill driva ett ärende mot säljaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.