Jag prövade med mina Allbäcksprover idag. Mamma mia, helt underbara att måla med! Lättstrukna, täcker bra (nu hade jag i och för sig gröna kulörer). Upptäckte faktiskt att även de har en kulör som motsvarar Ottossons vetegrå, den heter dock havregrå hos Allbäck. Samma NCS-nuffra. Fördelen är ju också att det är ett enfärgssystem, man behöver inte mecka med terpentin vilket mitt migränhuvud är väldigt glad åt.

konichiwa girl skrev:
Fördelen är ju också att det är ett enfärgssystem, man behöver inte mecka med terpentin vilket mitt migränhuvud är väldigt glad åt.
Vad betyder det? Undrar hon som sällan späder alls...

Att det är samma färg för grundning och färdigstrykning. :)

K-girl! Är det stor skillnad att stryka mot Ottossons?
Är allbäcks dyrare/billigare?

Väldigt intressant tråd det här! Men handen på hjärtat, hur mycket besvär är ni beredda at ta för att få tag i färg av ett visst fabrkat?.

Dessvärre säljs ju inte linoljefärg på så många ställen så i slutänden är man hänvisad till den färg som finns inom rimligt avstånd. Brukar köra 4 mil för Otttosons färg. Tycker det är nära smärtgränsen. Särskilt när man kommer hem och finner det är fel kulör, och sedan måste åka och byta den lilla burken. Blir dyr färg, för att inte tala om alla koldioxidutsläppen jag förorsakar. Har nu upptäckt att Kulturhantverkarnas färg finns på bara 2 mils avstånd, vilket låter lockande

Har ni något dåligt eller bra att säga om kulturhantverkarnas färg?

Byggfabriken har Allbäcks färg och bjuder just nu på frakten (kass dock att det inte säkert står att det är Allbäcks färger men degebergagrön och per hans är deras färgnamn har jag för mig).
Annars tror jag faktiskt man kan ringa till Allbäck direkt så skickar dem - de har ju en butik också.

Priserna är svåra att jämföra. Allbäck menar att två strykningar räcker fullgott (och det utan spädning) - min upplevelse är att Ottosson kräver en strykning till men då går det kanske mindre färg per stryknign!?
Skall kolla på landet imorgon om det står kvm/liter på Ottossons färg. Allbäck säger 15-20kvm/liter täckande. Det är ju såklart intressant i en prisdiskussion.

Jag tycker att Gysinges fraktpris är ett vrakpris, så jag köper därifrån. Dessutom är färgen en av de billigare, och mycket dryg, drygare än de anger på burken om den är bruten). Billigare än Ottosons och Kulturhantverkarna. Allbäck vet jag inte. (Kollade för några år sedan då jag tröttande på malandet om att Gysinge alltid är dyrast... :/)

Kulturhantverkarna bryter använder syntetpigment vid sidan om naturpigmenten, och det syns direkt tycker jag. En liiiiten illande skrikighet i vissa toner som man inte ser hos naturpigmenten.

lenny skrev:
K-girl! Är det stor skillnad att stryka mot Ottossons?
Är allbäcks dyrare/billigare?
Jag har aldrig provat Ottossons, men den var klart mer lättstruken än Gysinges.

Vi har strukit ca 25kvm två strykningar med en liter ottosson, men det behövs ytterligare en strykning för att det ska bli täckande, bör iofs inte gå så mycket till den sista strykningen

konichiwa girl skrev:
Jag har aldrig provat Ottossons, men den var klart mer lättstruken än Gysinges.
Måste ju absolut testas! :)

Byggfabriken har Ottossons också. Det är nämligen där jag har inhandlat mina Ottossonburkar.

TorpSara skrev:
Jag tycker att Gysinges fraktpris är ett vrakpris, så jag köper därifrån. Dessutom är färgen en av de billigare, och mycket dryg, drygare än de anger på burken om den är bruten). Billigare än Ottosons och Kulturhantverkarna. Allbäck vet jag inte. (Kollade för några år sedan då jag tröttande på malandet om att Gysinge alltid är dyrast... :/)

Kulturhantverkarna bryter använder syntetpigment vid sidan om naturpigmenten, och det syns direkt tycker jag. En liiiiten illande skrikighet i vissa toner som man inte ser hos naturpigmenten.
Tack för info om kulturhantverkarna..... Ger dom info om vilka färger som har syntetpigment och vilka inte?

Sedan undrar jag hur det funkar för er att köpa färg på postorder. Kulörerna är ju sällan rätt i de där färgprovsbroschyrerna, så jag vill i alla fall se färgen uppmålat på en träbit innan jag köper. Därav nödvändigheten att bege sig till en butik,

Ja, det blir ju faktiskt en del prover... Men den enda kulören jag blivit besviken på var Gysinges gulockra som var brun mer än gul.

Jag har ju förmånen att bo så pass nära Gysinge att det blir någon utflykt per år, så då ser man ju... Annars är det svårt, men provburkarna är portofria och alla kulörer är vackra! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.