2 461 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Vilka dumma människor det finns....
Eldar med olja + ved i Nibe combi + strömsnäs 500
Eldar med ved när jag är hemma och har tid. Eldstaden rymmer ca 40 liter och acken lagrar ca 25 - 30 kW om man laddar ur 85 - 50 grader.
En bekant var här ett tag sedan och undrade varför jag använde olja och inte bara eldade med ved. Jag förklarade hur det låg till. Hur mycket man behöver elda för att få full temp i tanken och hur länge en uppeldning räcker innan man behöver elda på nytt. Lägg då till detta att jag är chaufför och är bortrest 3 dagar åt gången...
Då kontrade den goda vännen med: Du fattar väl att du måste ju skaffa större ack- tankar. Då skulle det fungera med bara ved...
Jag tycker det lät lika dumt som: Våran bil är så liten så den kan inte dra våran stora husvagn. Därför måste vi köpa en större husvagn...
Eldar med ved när jag är hemma och har tid. Eldstaden rymmer ca 40 liter och acken lagrar ca 25 - 30 kW om man laddar ur 85 - 50 grader.
En bekant var här ett tag sedan och undrade varför jag använde olja och inte bara eldade med ved. Jag förklarade hur det låg till. Hur mycket man behöver elda för att få full temp i tanken och hur länge en uppeldning räcker innan man behöver elda på nytt. Lägg då till detta att jag är chaufför och är bortrest 3 dagar åt gången...
Då kontrade den goda vännen med: Du fattar väl att du måste ju skaffa större ack- tankar. Då skulle det fungera med bara ved...
Jag tycker det lät lika dumt som: Våran bil är så liten så den kan inte dra våran stora husvagn. Därför måste vi köpa en större husvagn...
Ja ja, sitter man på förståndet så är det inte lätt, är han ingenjör eller konsult är det förlåtligt. ;D Med den lilla pannan och en JÄTTE acctank kan du ju klara det men då kan du ju lika gärna flytta ner sängen i pannrummet så du kan elda dygnet runt när du är hemma. Du ska veta att vi lever i ett modernt samhälle där hjärnan och munnen är totalt frikopplade från varandra på vissa individer och sunt förnuft inte får råda.
Att ladda om 500 liter med min panna vintertid tar 5 timmar och 3 vedpåfyllningar... Tid är pengar, även om olja är dyrt... Det fungerar alldeles utmärkt att elda med ved när jag är hemma. Men jag skulle inte vilja vara utan värmetillskott. Kanske kunde man koppla någon tempgivare ihop med en ringklocka i sovrummet som talar om när det är dags att stiga upp och lägga in mera ved. Men någonstans går väl gränsen för ett anständigt levende?Jani skrev:
Vedeldarn förstår hur vedeldning fungerar...Vedeldarn skrev:
Vet inte exakt hur det påverkar, men Nibe Combi har lämnar 25 kW och har 285 liter vattevolym. Nibe Vedex 3000 lämnar 33 kW och har en vattenvolym på 65 liter. Dessutom rymmer den nästan 100 liter ved och har en fläkt som optimerar förbränningen. Helt klart en bättre panna för vedeldning!Jani skrev:
OBS! Jag har Nibe Combi VX. Ser ut som Nibe City fast mycket större. Inte att förväxla med Nibe Alpha Combi.
Jag kommer förmodligen att börja elda pellets inom överskådlig tid. Pannan är från 1998 så jag har inte samvete nog att kasta ut den... Tror inte att jag hämtar hem investeringen rekordsnabbt, men jag slipper ju vedeldningen, och systemet sköter sig själv när jag är bortrest.jureit skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kärt samtalsämne på fikarasterna på jobbet,en del har inte någon tanke på komfort utan är uppe och eldar 03.00 före de börjar jobbet.Vi som har direkt.el+vedeldad köksspis blev nästan idiotförklarade när vi köpte huset.Men vi är borta under dagen och jobbar båda två och är ibland borta hela helger också så det är mkt skönt att komma hem till ett varmt hus.Kökspisen kompletterings-eldar vi med när vi är hemma.Att behöva elda mitt i sommaren för att duscha tycker vi hör början på seklet till,då prioiterar vi elkostnaden före t.ex nya bilar.Men flera av vedeldarna har fått nog av att "bo" i pannrummet och gått över till pellets som de är mkt nöjda med.De flesta vill väl ha så billig uppvärmning som möjligt,men en del verkar vilja hålla kostnaden så låg som möjligt för att kunna köpa dyra "leksaker" som fordon,resor mm.Då tycker jag personligen att det är bättre att nöja sej med mindre och istället ha det lite bekvämt,men det är ju en smaksak.Sen finns det ju dom som har kärvare ekonomiska förutsättningar t.ex ensamstående och det är nog inte så lätt klara sig på en pension i månaden
Fast om du har större acktankar men samma panna så kan du ju när det inte är så kallt ute och är hemma t.ex. en helg elda så mycket du skulle gjort mitt i vintern, och då skulle den värmen räcka längre... fast å andra sidan kostar ju uppvärmningen inte lika mycket på höst och vår... är man händig med VVS själv och får tag på acktank begagnat till bra pris, och har plats, så kunde det nog vara en bra idé...
Förresten, idag är väl oljan så dyr att det är väl bättre att köra på elpatron om du har, eller?
Förresten, idag är väl oljan så dyr att det är väl bättre att köra på elpatron om du har, eller?
Angående dumma kommentarer från folk som inte fattar vad dom pratar om (jodå, jag blir också drabbad av dom i bland) så finns det ett gammalt talesätt som lyder : Det är bättre att vara tyst och verka dum, än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden