Hej!

Ni som har fått igenom era dolda fel, kan ni inte beskriva dem lite kort eller långt...

Hade varit kul att samla dem i en tråd helt "ren" tråd utan massa inlägg/kommentarer om hur och varför.
Så kan man få en viss statistik på hur många som egentligen fått någon ersättning.

Skriv PM till de som valt att dela med sig istället kanske.
Vill man inte få PM så skriv inte eller skriv allt så man inte har några frågor :-)

O
Jag håller på å gör en enkel sammanställning själv just nu.
Enkel sammanställning är att det är många köpare som förlorar. Jag går igenom Hovrättens domar enbart. Dock så är det många domar som efter tingsrättens beslut och överklagan till hovrätten har kommit till egna uppgörelser. Dessa domar stannar vid tingsrätten eftersom hovrätten inte prövar domen. Man kan räkna den efter tingsrättens beslut. Men inte lägga så stor vikt vid själva domen på nått sätt

........

Redigerat:
De fall där det överklagas till hovrätten, men sedan avbryts. Är det övervägande fall där köparen har förlorat i tingsrätten? Jag antar att man inte kan se om de förlikats om ett annat utfall än tingsrättens dom, eller om överklagan bara dras tillbaka?

Man kan ju misstänka att förlorande part lite överilat överklagar, men sedan inser att det är kört, och drar tillbaka sin överklagan.

Sålde min pappas hus när han dog och efter ett tag när de skulle riva en vägg så upptäcktes att det brunnit i väggen och mycket behövdes göras om.
Detta gick på Doldafelförsäkringen (Svensk fastighetsförmedling). Mäklaren sade att "Detta är ju ett solklart dolt fel" vilket ingen verkade förneka.

H hempularen skrev:
De fall där det överklagas till hovrätten, men sedan avbryts. Är det övervägande fall där köparen har förlorat i tingsrätten? Jag antar att man inte kan se om de förlikats om ett annat utfall än tingsrättens dom, eller om överklagan bara dras tillbaka?

Man kan ju misstänka att förlorande part lite överilat överklagar, men sedan inser att det är kört, och drar tillbaka sin överklagan.
Jo man kan tänka att det är nått sånt....

Jag läste en dom som slutade i tingsrätten tyvärr. förlikning. Dock är jag väldigt fundersam över den domen. Det handlade om 2st badrum. Det ena var runt 10år gammalt det andra var från -91. Båda var det fel på. Det som var 10år gammalt där hade besiktningsmannen påpekat att det fattades klämringen runt golvbrunn eller något liknande om jag minns rätt. Inget mer uppenbart hittades. Tingsrätten konstaterade att deras undersökningsplikt blev fördjupad pga detta. Precis som det ska.
Det andra badrummet, hade besiktningsmannen påpekat en hel del fel. Dock fanns det en spegel i badrummet som inte var korrekt ditsatt. Utan det fanns inget tätskikt bakom. Vilket hade gått att se från rummet bakom. Men tingsrätten snöar enbart in på att spegeln var monterad som den var och dömde det som ett dolt fel. Dessutom får köparen hela kostnaden för renoveringen av badrummet, utan avskrivning. Snacka om jackpott!
Det är en dom som är extremt snurrig... Var det före och efter lunch de fattade besluten? Och lättölen var visst stark öl?
Förlikningen som blev var att köparen fick inget och båda parter fick stå för sina kostnader.
Troligtvis lyckades nån övertyga köparen om att de bara hade haft en otrolig tur... För säljaren så blev kanske lite dyrare än om han vunnit i hovrätten för då hade han sluppit sina egna kostnader. Men jag förstår säljaren, jag hade själv accepterat det budet.

Även om det skulle vara korrekt resultat som tingsrätten kom fram till att det var dolt. Så är det en ganska bra avskrivning på ett badrum som är från -91
Ser man då till värdet på huset så är ett hus med ett nyrenoverat badrum mer värt en ett från -91... :)

Som jag fattat det så finns det olika typer av förlikning. Det kan vara en ren förhandling utan att blanda in rätten, då tror jag inte att rättskyddet i försäkringen kommer in, man får stå för hela advokatkostnaden.

Men det finns också förlikning som sker i det förberedande mötet i rätten, då registreras förlikningen på ett liknande sätt som en riktig dom. Då har jag uppfattat att rättskyddet träder in. Så även om säljaren hade kunnat gå helt skadefri ifall målet tagits upp i hovrätten, så var det sannolikt relativt billigt att förlikas.

Denna förlikning har registrerats hos Hovrätten. Så troligtvis kommer de fram till en förlikning under den perioden de väntar på att Hovrätten ska ta upp målet. Så istället för en rättegång så ska hovrätten statsfästa eller vad det nu heter förlikningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.