289 576 läst ·
1 217 svar
290k läst
1,2k svar
Vilka bygger med Smålandsvillan?
Hej!
Nu har vi varit på tomten tillsammans med schaktaren, det har visat sig att han nog varit litet extra nervös för vår tomt som är speciell, men nu vet han hur vi har tänkt oss det hela Han trodde att han redan imorgon skulle få dit en kille som kan borra inför sprängningen, så vi får hoppas att det går undan
.
Nej, vi valde att inte ha fast pris, men om de blir försenade så är det ju han som får betala oss om huset blir försenat. Han har skrivit under ett entreprenadkontrakt där han lovar att vara färdig måndag om en vecka. Det löser sig kanske, hoppas jag ...
Marelb; så skönt att de gillar västervikshuset!
trevlig helg på er!
fiddeli
Nu har vi varit på tomten tillsammans med schaktaren, det har visat sig att han nog varit litet extra nervös för vår tomt som är speciell, men nu vet han hur vi har tänkt oss det hela Han trodde att han redan imorgon skulle få dit en kille som kan borra inför sprängningen, så vi får hoppas att det går undan
Nej, vi valde att inte ha fast pris, men om de blir försenade så är det ju han som får betala oss om huset blir försenat. Han har skrivit under ett entreprenadkontrakt där han lovar att vara färdig måndag om en vecka. Det löser sig kanske, hoppas jag ...
Marelb; så skönt att de gillar västervikshuset!
trevlig helg på er!
fiddeli
CalleP; Kul att se ett lite annorlunda alternativ! Men i Kalmar är det väl tänkt att badrummet ska vara där eftersom det är ett långsmalt fönster? Vår ev. planlösning är på sid 6. Fiddelis är på sid 7. Vi vill ha plats för 3 sovrum, badrum och allrum så jag vet inte hur man bäst löser det...
fiddeli: jobbar de både vardagar och helger så kanske det löser sig! Hur långt har de kommit igentligen? Mur mycket ska ni spränga då? Jag hoppas att dom hinner!!!
fiddeli: jobbar de både vardagar och helger så kanske det löser sig! Hur långt har de kommit igentligen? Mur mycket ska ni spränga då? Jag hoppas att dom hinner!!!
Ja, nu i höst när de nya husen kom ut så är Västervik och Kalmar likadana. Vi beställde vårt hus i maj och får som så många andra här det "gamla" Västervik. Där ser gavelfönsterna lika dana ut i båda gavelspetsarna. Ska ni ha braskamin och i så fall var har ni den? och var går murstocken? Ja, just det var dum jag är. Ni har ju Kalmar och då är braskaminen på ett annat ställe... :-[ Vår skorsten kommer upp den där lilla fyrkanten precis inannför toalettdörren. :-?
/Maria
/Maria
Hej hallå!
Idag har de borrat för sprängningen och imorgon ska de spränga! Så då kanske vi kommer att få både schakt och såsmåningom badvatten.
Det kändes inte alltför självklart ett tag ... just nu är det mycket upp som en sol och ner som en pannkakakänsla här hos oss. Fast det har ni säkert redan märkt.
mvh fiddeli
Idag har de borrat för sprängningen och imorgon ska de spränga! Så då kanske vi kommer att få både schakt och såsmåningom badvatten.
mvh fiddeli
Vaddå murstock??
Inte ingår det i erat hus va ?
Vi har beställt en Braskamin från annan leverantör, när vi beställde vårat Lammhult fanns inte braskamin som tillval, men vi får ingen murstock, utan vi får bara en skorsten rätt upp ifrån braskaminen... Skulle bli mycket dyrare att bygga med en murstock sa dom till mig iaf ...
/Stefan
(Vi köper en Contura 660T:3 med bakugn och täljsten totalkostnad 56.800 ink installation och skorsten..)
Inte ingår det i erat hus va ?
Vi har beställt en Braskamin från annan leverantör, när vi beställde vårat Lammhult fanns inte braskamin som tillval, men vi får ingen murstock, utan vi får bara en skorsten rätt upp ifrån braskaminen... Skulle bli mycket dyrare att bygga med en murstock sa dom till mig iaf ...
/Stefan
(Vi köper en Contura 660T:3 med bakugn och täljsten totalkostnad 56.800 ink installation och skorsten..)
Nojan: Jag uttrycker mig lite slarvigt. Det ingår ingen murstock... Vi vill bara veta var skorstenen kommer upp för mycket hänger ju på det när man inreder ovanvåningen. Vi har inte beställt braskamin för det fanns inte som tillval i våras utan vi köper en själva och installerar när vi flyttat in.
Fiddeli: Samma känsla här!!! Ena dagen är man riktigt orolig/nedstämd och andra dagen dansar man på molnen... ungefär :-? :
;D I fredags fick vi ju avslag på bygglovet men idag sa handläggaren att så fort vi lämnar in den nya ritningen och ändrar husets placering så godkänner han det på en gång!
;D Vi kan flytta huset utan problem men vi måste hitta på en annan lösning med garage men det löser sig nog. Vi har lite ideér som vi ska kolla upp. Hoppas det går bra för er att spränga nu då.
/Maria
Fiddeli: Samma känsla här!!! Ena dagen är man riktigt orolig/nedstämd och andra dagen dansar man på molnen... ungefär :-? :
/Maria
hej

vi körde upp till tomten nu i kväll, klafsade omkring i mörkret och försökte titta. Det var jättefint sprängt!! Så glad man kan bli, vi har varit oroliga för att det skulle spricka och bli fult eftersom en del av sprängningen kommer att synas även i fortsättningen. Det var så bra gjort, de hade varit jätteförsiktiga.
Marelb - så kul!!! Då behöver ni nog inte betala dubbla avgifter heller, eller?
Hur går det med banken?
Hej Nojan - vi har också tänkt oss en kamin, hur mycket fick ni betala för själva skorstenen och hur mycket för installationen?
mvh fiddeli
vi körde upp till tomten nu i kväll, klafsade omkring i mörkret och försökte titta. Det var jättefint sprängt!! Så glad man kan bli, vi har varit oroliga för att det skulle spricka och bli fult eftersom en del av sprängningen kommer att synas även i fortsättningen. Det var så bra gjort, de hade varit jätteförsiktiga.
Marelb - så kul!!! Då behöver ni nog inte betala dubbla avgifter heller, eller?
Hur går det med banken?
Hej Nojan - vi har också tänkt oss en kamin, hur mycket fick ni betala för själva skorstenen och hur mycket för installationen?
mvh fiddeli
Vet inte hur mycket som är för skorstenen och vilket som e installationen, men jag tror att själva kaminen gick lös på ca 27.000kr så det blir ca 30.000 för Installation, skorsten och stege på taket... det verkar vara ett ganska rimligt pris tyckte jag efter att ha ringt runt till olika leverantörer, jag valde visserligen inte den allra billigaste, men det skilde mer på seriösitet än på priset (ca 2.000kr)..
Tror man kan räkna på Kamin + Skorsten ex instalation på Nibes hemsida .. skall kolla det nu...
/stefan
Tror man kan räkna på Kamin + Skorsten ex instalation på Nibes hemsida .. skall kolla det nu...
/stefan
Fiddeli: Vad bra att sprängningen blev bra!!! Ni får ta fler kort och visa oss! 
Nej, jag tror inte vi behöver betala mer... Min man var på kommunen igår och pratade med handläggaren men han frågade nog inte om det. Nu skulle vår säljare på Smålandsvillan försöka få fram lite kostnadsuppgifter på om man har garage under huset som handläggaren föreslog. Det tyckte vår säljare lät bra och han trodde det tom kunde bli billigare än att ha fristående garage!? Det trodde ju inte jag men ändå... Det var tydligen någon annan som hade gjort så och det blev bra, någon som vår säljare visste alltså. Men man vill ju veta vad det skulle kosta :
Man gräver ju ur lite djupare och vem vet vad som är där nere i marken :-/. Vi får väl se vad säljaren kommer fram till.
/Maria
Nej, jag tror inte vi behöver betala mer... Min man var på kommunen igår och pratade med handläggaren men han frågade nog inte om det. Nu skulle vår säljare på Smålandsvillan försöka få fram lite kostnadsuppgifter på om man har garage under huset som handläggaren föreslog. Det tyckte vår säljare lät bra och han trodde det tom kunde bli billigare än att ha fristående garage!? Det trodde ju inte jag men ändå... Det var tydligen någon annan som hade gjort så och det blev bra, någon som vår säljare visste alltså. Men man vill ju veta vad det skulle kosta :
/Maria
Suck! Jag har mailat vår säljare i flera veckor angående bygglovshandlingarna från Smålandsvillan men de är aldrig klara! Hur lång tid tog det för er andra? Vi måste väl skriva på och godkänna innan de skickas iväg för att få bygglov?? Och det tar väl med lång tid? Vad säger ni efarna?? 
Smålandsvillan ritade våra ritningar på drygt en vecka tror jag. När vi fick dem hade de tyvärr glömt att rita in fönsterna i gavelspetsen och att tvättstugedörren var helglasad. Så de fick rita om igen. Dessutom hade de inte ritat med garaget och det fick de också göra men det blev väl en liten missuppfattning där så jag skyller inte det på dom. Men jag tycker att de har varit ganska snabba men hade de ritat rätt från början så hade de ju gått ännu fortare. Handläggningstiden för bygglov varierar stort från kommun till kommun har jag märkt. Vissa får det på ett par veckor och vår kommun säger de 3 mån. När de har ritat klart får ni hem alla kopior för påskrift. En kopia ska tillbaka till Smålandsvillan och resten till kommunen.
/Maria
/Maria