H
Tack så mycket för den länken :D
Himla kul att se.... 8-)

Tusen tack för länken ! :D

Jag ska bygga Villa Nybro men den finns det ju inga bilder på än, så jag får gotta mig med dessa.

Vi planerar att lägga in beställningen nästa månad men har tusen frågor, funderar på att försöka skapa en Nybro tråd.

Hej alla!

Vi skall bygga ett Västervik i Torslanda utanför Göteborg. Räknar med bygglov idag på deras byggmöte, och grunden skall påbörjas nästa vecka, husleverans vecka 51. Känns lite tajt men vi hoppas att allt går som det ska.

Vi skall inreda övervåningen direkt och bo kvar i vår 3a på 70 kvadrat så länge. Den börjar bli något trång med 3 barn! Så om någon har bra tips för övervåning mottar vi det tacksamt!

Vi skall kakla badrummet nere och har köpt egna badrumsmöbler till båda badrummen (Hafaoutlet på Freeport).

Trappan skall vi beställa en tät vit med eksteg, och bygga in för förvaring under, så vi har ej det tillvalet.

Detta med husbygge är ju övernervöst. Så fort man klarat ett hinder finns det tusen nya att oroa sig för. Just nu oroar jag mig för
* garageplattans gjutning. Minusgrader??
* el o vvs övervåning. Hur hitta bra hantverkare och när veta när de skall tillkallas?

H
Hej!
Roligt att det är fler som hittar hit  ;D
Javisst är det nervöst med husbygget.....
Säljaren hörde av sig idag och sa att det måste finnas en bankspärr innan fredag , annars så kommer leveransen att skjutas upp  :P
Har ringt banken hela dagen , men inte fått tag i vår bankman, och han har inte heller ringt upp....  :o
Vet att han har varit knölig i att få tag på hela tiden *suck* ..... men innan fredag måste vi ju ha fått tag i honom, tycker man.....

Å de e precis som nån annan beskriver, så fort det ena hindret är avklarat så dyker bara nya upp......
Ska bli underbart när allt är färdigt.

Hur lång tid tar bygglovet i gtbg?

Vadå bankspärr? För övrigt blir man ju lite konfunderad... Vår bankman säger att man inte kan räntesäkra lånen förän huset står på plats. Stämmer det??? :-?

Tack för länken!!!
/Maria

H
:o  Jag sa precis samma sak, "vad är bankspärr" ?  :-/

Vet inte riktigt , men det är väl på ett ungefär att man räknar ihop alla kostnader för huset, ganska exakt, nu när allt är slutbeställt och  så
- banken får godkänna detta (vilket bör gå fort eftersom lånelöftet och allt sånt avklarades, i April, Maj.... Men däremot har det ju tillkommit lite utgifter som vi då inte räknade med. Men inga stora summor egentligen)    
och  sedan gör banken ett eget litet konot  där våra pengar sätts in. Där alla kommande utgifter dras automatiskt........
Så förstod jag det iallfall.......  ;)
Men bank-biten har faktiskt mest sambon koll på,  medan jag har huset och allt som har med detta att göra.
:-?

Vår bankman sa att en bankspärr gör man bara för att det är bara smålandsvillans fakturor som ska få dras däifrån, jag vet inte heller! Fattade inte riktigt!

Men däremot kan man låsa räntorna i dagens räntor tills man lyfter lånet. Det kostar ngr punkter men det kan vara värt det! I och med att räntorna ska höjas!
Så fort vi får ett inflyttningsdatum ska vi låsa våra räntor. SÅ man inte behöver ha lånen på byggnadskreditivet för länge i och med att det är högre räna på den!

Vet inte om ni blev något klokare, men det är så här jag har fattat det i alla fall :)

Hej!
Jag har uppfattat det som att spärrförbindelsen betyder att banken garanterar att smålandsvillan kommer att få sina pengar. Enligt vår säljare är en spärrförbindelse mer ekonomisk.
Det känns faktiskt himla skönt att vi har bundit våra lån i förtid - dessutom bara några dagar innan räntan höjdes!! ;)

Vi kommer inte att ha myresjökök utan har istället valt ikea, då får vi det som vi vill. Vi kommer dessutom att ha råd att byta luckor den dan det blir aktuellt ::). Jag vill ha skåp med trådbackar som går att dra ut helt och andra roliga saker som ändå inte finns i myresjökök. Dessutom vill jag ha mer förvaring! Jag har just startat en tråd om det kök jag ritat, det skulle vara kul, om ni som ju vet hur köket ser ut i västervik vill ha en åsikt!
mvh fiddeli

Fiddeli: Vilket kök har ni valt från Ikea, ska ni sätta in det själva och vad kommer det att kosta ungefär? Vi funderar med på att välja ikeakök!

Bankspärr är alltså för att garantera att det bara är till smålandsvillan pengarna går?! Vi har ju tagit i extra på kreditivet och har ca 100 000 mer är vad det är tänkt att allt ska kosta. Vi tänkte ev. plocka ut dessa pengar också för att lägga på potten som vi har att inreda övervåningen. Undrar om det går då... :-? Fattar fortfarande inte varför vår bankman säger att det inte går att räntesäkra lånen, fiddeli har ju tydligen gjort det. Skulle ju vara skönt eftersom räntan lär höjas mer... :(

Marelb; Att inte ni får räntesäkra era lån låter ju helkonstigt?? Om jag vore er skulle jag be om en ordentlig förklaring - kan det t ex bero på att ni inte har fått bygglov än?? Dessutom skulle jag kolla av hos några andra banker hur de ställer sig till det hela. Det måste ju helt klart vara bättre även för banken att ni räntesäkrar - då vet de ju att inget oväntat kan hända ... Nej, bankspärren/spärrförbindelsen är inte för att kolla att pengarna bara går till Smålandsvillan, den är till för att smålandsvillan ska veta att det finns pengar till dem (så att de inte står där med skägget i brevlådan och en kund som egentligen inte fick lån).

JohannahDaniel; Vi tänkte köra ekstuk ... så vi har valt en egen trappa i riktig ek, vi har  standardekgolvet, vi planerar att inhandla en hatthylla i ek och såklart blir det köksinredning i  - ek, Tidaholm! (med en liten reservation för att vi kan få spunk och totalvända, ek är rätt mörkt). Om du tittar på mitt inlägg under kök så ser du att vi valt ganska mycket skåp, dessutom en helintegrerad diskmaskin, en frihängande fläkt, samt en micro (för totalt ca 18'), då kom vi upp i ca 52'. Spis och kyl/frys tar vi från smålandsvillan. Vi har fått besked på att det kostar mellan 10 - 15' att få allt monterat och har sedan någon månad tillbaks bokat in honom. Snickaren sa att det är mycket ovanligt att det kostar mer än 15'. Men då tillkommer kakling/vvs/el.
mvh fiddeli
PS Ikeas planeringsverktyg är ju kul att greja med, finns på nätet, man får priser och allt, köket i västervik är 7,20 *3,60!! DS

H
Så spännande nu när alla hus leveranser börjar närma sig.
Vi valde eklasyr på trappan och har oxå köpt hallmöbler som matchar detta.
Ska bli så roligt att få börja fixa med......

Sambon har fått tag i bankmannen nu :o Phu....
Jag blir alltid så nervös när allt strular. Nu känns det som det är extra viktigt att allt ska klaffa, eftersom vi åker den 12 : e och efter det är ju inte vi anträffbara förän den 4december. :o
Undra om det kommer bli en sån avkopplande semester som vi från börja hoppats på .... :-X

Fiddeli ; Håller ni på med grund och schakt? Eller är det färdigt? Isåfall har det flytit på bra??

Jag ska banne mig ringa banken i morgon och fråga!!! Det verkar ju skumt. Bygglov har vi ju inte fått än. Ska i alla fall fråga varför man inte får det och be om en förklaring så att man fattar!

Vi kommer också att köra ek stuket som en röd tråd genom huset. I köket har vi dock de vita standardluckorna men i vardagsrummet har vi ekmöbler; matsalsbord, soffbord, tv bänk, vitrinskåp och en skänk. Till hallen har vi spanat in hatthylla och skohylla i ek som finns på Ikea. Golvet har vi ju också ek standardgolv. Kan det bli för mycket ek? ::) Vi funderar på att köpa nytt köksbord men vad ska man ha då för något? Är det någon som har bra inredningstips... Vitt går väl alltid kanske att matcha med... Det jag tycker är lite synd är att vi har FURU trapp :( vi tittade runt men tyckte alla ek trappor var för dyra och den i eklasyr fanns ju inte då. Vi funderar på att måla den vit för det borde väl funka. Men då ska det vara täckande färg så att inte åldersringarna syns. Någon annan som funderat på detta...

/Maria

H
Marelb : Eftersom den nya trappan är eklaserad.... borde det kanske inte funka att köpa en eklasyr då och lasera den själva?
Det blir väl samma sak, om ni då vill ha ek alltså  :)
Annars tycker jag att en vit trappa låter fräscht.

Vi har köpt en del möbler i valnöt nu, mörkt och maffigt till alla våra andra ljusa möbler.  ::) Men ek är oxå mkt tjusigt....

Bygglov i Gbg tar 2-3 veckor om allt går som det ska (var beskedet vi fick när vi frågade. Men inget går ju som det ska :-[så vi fick inte vårt bygglov i tisdags, dock fick vi när vi förklarat brådskan ett mark och grundlov så vi kan göra allt utom att sätta på husklossarna. Utlovat bygglov om 2 veckor... men nu skall det nog gå bra, det var lantmäteriförrättningen som blev försenad då kommunen grävt ner ett dräneringsrör på privat mark vilket inte uppskattades av ägaren... (vi bygger på en kommunal tomt fr tomtkön här i Gbg)

Fick ett samtal fr en byggledare på Smålandsvillan som sa att v 51 var ingen bra vecka att få sitt hus för då skulle det stå länge innan de jobbade med det efter jul, så det var bättre att vi flyttade in lite senare eller vad tyckte jag? Vad säger man? Ett hus i tid med som tydligen inte blir lika bra eller ett senare som är bättre? Tyckte det lät lite som utpressning. Får se hur det går...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.