10 038 läst ·
77 svar
10k läst
77 svar
Vilka är Ni som Bygger i Askeby i Linköping
Sida 1 av 6
Hejsan,
vi bor redan i Askeby och väntar nu på att de nya tomterna ska komma i maj. Vi har hittat husmodeller vi fastnat för hos Trivselhus, A-hus, Rörvikshus, Sjödalshus m fl.
Andra som redan har byggt härute har bland annat byggt med A-hus, Myresjöhus, Borohus och Eksjöhus.
Självklart vill vi gratulera er till ett mycket bra val av område. Det är ett lugnt område där barnen kommer i första hand.
/Anna Maria
vi bor redan i Askeby och väntar nu på att de nya tomterna ska komma i maj. Vi har hittat husmodeller vi fastnat för hos Trivselhus, A-hus, Rörvikshus, Sjödalshus m fl.
Andra som redan har byggt härute har bland annat byggt med A-hus, Myresjöhus, Borohus och Eksjöhus.
Självklart vill vi gratulera er till ett mycket bra val av område. Det är ett lugnt område där barnen kommer i första hand.
/Anna Maria
Hej Anna Maria
Kul att få höra från någon som bor i Askeby. Vi funderar att bygga med Smålandsvillan, men är lite fundersamma över grunden, det verkar ju vara ganska högt grundvatten i området och man vill ju inte ha problem med fukt etc...
/ Thomas
Kul att få höra från någon som bor i Askeby. Vi funderar att bygga med Smålandsvillan, men är lite fundersamma över grunden, det verkar ju vara ganska högt grundvatten i området och man vill ju inte ha problem med fukt etc...
/ Thomas
Hej Lilla My
Så här står det i reglerna för tomt och småhuskön i Linköping
Regler för anvisning av tomt
7. Genom tomt- och småhuskön förmedlas tomter och färdigbyggda småhus. Upplåtelseformerna är äganderätt, tomträtt och bostadsrätt.
Anvisning sker till sökande som inkommit med intresseanmälan till aktuellt utbud av tomter och småhus.
Anvisning sker i turordning efter anmälningstid i tomt- och småhuskön.
Läs mer på http://www.linkoping.se/Organisation/Namnd/TeknikSamhallsbygg/tos_tskon/index.htm
/Thomas
Så här står det i reglerna för tomt och småhuskön i Linköping
Regler för anvisning av tomt
7. Genom tomt- och småhuskön förmedlas tomter och färdigbyggda småhus. Upplåtelseformerna är äganderätt, tomträtt och bostadsrätt.
Anvisning sker till sökande som inkommit med intresseanmälan till aktuellt utbud av tomter och småhus.
Anvisning sker i turordning efter anmälningstid i tomt- och småhuskön.
Läs mer på http://www.linkoping.se/Organisation/Namnd/TeknikSamhallsbygg/tos_tskon/index.htm
/Thomas
LillaMy - När vi skaffade oss tomten så gick vi bara med i tomtkön och sen sa att vi var intresserade av tomten och sedan var det bara att få papper på posten som bekräftade att vi hade reserverat tomten
Så det var väldigt smidigt och det var ingen turordning eller så utan det vara bara att visa intresse.
MVH
/Micke
MVH
/Micke
Hejsan Lilla My,
de nya tomterna ligger precis vid de som byggs nu. Ner samma gata fast åt vänster istället.
Hejsan Micke och Tessan,
gick förbi er tomt på förmiddagen idag på bebispromenad och vilken tomt när solen skiner. Vilket lyckat val!
Hejsan Thomas,
enligt några som redan byggt i Askeby så har det tillkommit 15-25 000 för grundarbete med tanke på vattenståndet.
/Anna Maria
de nya tomterna ligger precis vid de som byggs nu. Ner samma gata fast åt vänster istället.
Hejsan Micke och Tessan,
gick förbi er tomt på förmiddagen idag på bebispromenad och vilken tomt när solen skiner. Vilket lyckat val!
Hejsan Thomas,
enligt några som redan byggt i Askeby så har det tillkommit 15-25 000 för grundarbete med tanke på vattenståndet.
/Anna Maria
Passar på att lägga in ett litet inlägg om priset på grunden.
Jag hörde av en säljare att vår granntomt hade en extrakostnad på 30 000 kr i samband med grunden och vi förutsätter att kanske hamna på samma kostnad.
Skoj att du tycker vi har gjort ett gott val.. Det är inte förrutan att man längtar till nästa sommar då man förhoppningsvis kan sitta ute på en nylagd gräsmatta
Men men först ser vi fram emot att huset kommer på plats till hösten. Fick bygglovsritningarna förra veckan och skall skicka in dessa till bygglov denna veckan.
/Micke
Jag hörde av en säljare att vår granntomt hade en extrakostnad på 30 000 kr i samband med grunden och vi förutsätter att kanske hamna på samma kostnad.
Skoj att du tycker vi har gjort ett gott val.. Det är inte förrutan att man längtar till nästa sommar då man förhoppningsvis kan sitta ute på en nylagd gräsmatta
Men men först ser vi fram emot att huset kommer på plats till hösten. Fick bygglovsritningarna förra veckan och skall skicka in dessa till bygglov denna veckan.
/Micke
Tjena Jocke!joakim skrev:Kul tråd! Vi tänker oxå försöka få en bra tomt, när de ny kommer i Maj. Det har som sagt funnits några tomter kvar ett tag från första etappen, men de har inte lockat oss rent lägesmässigt. Vi hoppas med vår relativt höga plats i kön kunna knipa en av "hörntomterna". Det som vore intressant nu är att få lite ideér om husval och prisnivåer. Jag kan bara priserna på Eksjöhus"lyckan" 1.400 LB Hus "Kattugglan" 1.340 Förutom Smålandsvillan och Älvsbyhus som priserna redan ligger på respektive hemsidor. Alla andra husleverantörer har jag inte en susning om de har "lågpris-serier" eller hur deras ung. prisbild ser ut. Detta vore superintressant att få ett hum om, speciellt med ni andra som bor och byger i Askeby.
Skoj med fler hus spekulanter
Jag har inte så jättebra koll på olika husleverantörers "lågpris serier". Men jag tror de flesta tillverkare har en serie med hus som dom vill räkna till lågpris kategorin.
Själva bygger vi ett två plans hus från Sjödalshus på 190 kvadrat. Det blev lite dyrare än vi hade tänkt från början eftersom byggnadsnämden inte godkänner hus med manzard tak. Då fick det bli ett tvåplans istället.
Lycka till med tomtköpet!
/Micke
Nu är iaf bygglovet klart! Fick det förra veckan. Fick göra en liten kompromiss på ett dekortak men i slutändan blev det faktiskt ett bättre resultat!
TOLO är påskriven och klar! Preliminärt datum för husleveransen är vecka 34-35. Sen är det ytterligare 12 långa veckor innan vi kan flytta in
/Micke
TOLO är påskriven och klar! Preliminärt datum för husleveransen är vecka 34-35. Sen är det ytterligare 12 långa veckor innan vi kan flytta in
/Micke
Hej Micke!
Kul att höra att ert bygglov gick igenom.
Jag är lite intresserad av vad bygglovskostnaden blev för er. Då vi själva ska lämna in bygglovshandlingar, nu till veckan. Jag har fått lite spridda uppgifter från kommunkontoret.
/ Thomas
Kul att höra att ert bygglov gick igenom.
Jag är lite intresserad av vad bygglovskostnaden blev för er. Då vi själva ska lämna in bygglovshandlingar, nu till veckan. Jag har fått lite spridda uppgifter från kommunkontoret.
/ Thomas