Behöver stänga av kall-och varmvatten ( i radhus )för att byta käglor på droppande vattenkranar.Har 2 frågor:
1.vilka är huvudkranarna för inkommande kall-och varmvatten?Jag skulle tippa de 2 gröna på bilderna?
2.har provat att rucka på dem-de sitter alla bergfast ( har inte ruckats på flera år ).hur göra för att inte dra sönder vreden?Jag tror inte det räcker med att stegvis försiktigt knacka på skiftnyckelskaft med hammare.Något knep att lösa upp kalk/avlagring?
tacksam för råd
Mvh
/Micke
1.vilka är huvudkranarna för inkommande kall-och varmvatten?Jag skulle tippa de 2 gröna på bilderna?
2.har provat att rucka på dem-de sitter alla bergfast ( har inte ruckats på flera år ).hur göra för att inte dra sönder vreden?Jag tror inte det räcker med att stegvis försiktigt knacka på skiftnyckelskaft med hammare.Något knep att lösa upp kalk/avlagring?
tacksam för råd
Mvh
/Micke
Ja, det verkar vara kulventilerna (med grönt handtag) som är för tappvattnet.
Ibland kan det hjälpa att försöka "öppna" de lite till.
Ja, troligen är det en massa avlagringar som gör att kulan sitter fast.
Var försiktig med avloppsröret, ser ut att vara första generationens plaströr, de brukar vara limmade skarvar samt är ganska sköra, de kallas för "äggskalsrör".
Ibland kan det hjälpa att försöka "öppna" de lite till.
Ja, troligen är det en massa avlagringar som gör att kulan sitter fast.
Var försiktig med avloppsröret, ser ut att vara första generationens plaströr, de brukar vara limmade skarvar samt är ganska sköra, de kallas för "äggskalsrör".
Kulventilerna i sig är det inget fel på.
Armatur Johnsson, ett kvalitetsmärke från förr. (Armatec heter det idag)
Men som vanligt skall kulventiler manövreras löpande. Gärna en gång/år för att funktionen skall upprätthållas.
Jucka försiktigt fram och tillbaka så kan det släppa...
Och ja, jag håller med tidigare talare, ser ut som avlopp av modellen limmade äggskal...
Armatur Johnsson, ett kvalitetsmärke från förr. (Armatec heter det idag)
Men som vanligt skall kulventiler manövreras löpande. Gärna en gång/år för att funktionen skall upprätthållas.
Jucka försiktigt fram och tillbaka så kan det släppa...
Och ja, jag håller med tidigare talare, ser ut som avlopp av modellen limmade äggskal...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka hantverkare ska man kontakta vid flytt av sektioner i järnstaket
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Vilka LED lysrör kan jag ha i mina armarurer
El -
Vilka 110rör får användas inomhus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilka väggfästen för VidaXL terassmarkis?
Altan & Uteplats -
Vilka hantverkarbyxor tycker du är bäst? Rösta!
Övrigt husrelaterat