18 768 läst ·
95 svar
19k läst
95 svar
Vilka är dina 3 (4) viktigaste verktyg?
Inte lätt att få ner det till bara fyra saker men det som går mest just nu är:
1. Talmetern (vad skulle man ta sig till utan den?)
2. Skruvdragare
3. Kap och gersågen
4. Hammaren
Men jag skulle behöva lista fler saker för att klara mig 😃
1. Talmetern (vad skulle man ta sig till utan den?)
2. Skruvdragare
3. Kap och gersågen
4. Hammaren
Men jag skulle behöva lista fler saker för att klara mig 😃
Strupe, Lever, Njurar, så att jag kan fortsätta med byggölen. 
Till frågan... Jag kan inte se framför mig hur jag kan göra alla slags jobb med bara fyra verktyg. Säger inte att det är omöjligt. Har svårt för att se nöjet i det.
Däremot så tycker jag mycket om att jobba helt manuellt när det är varmt och semester. Det finns nå't meditativt i att träla på artonhundratalsvis.
För några år sedan byggde jag ett traktorskjul på landet. ca 4 x 7 meter med portar i bägge ändar (slipper backa med släpet, eller skotern).
1. Talmeter
2. Vinkelstöd http://www.youtube.com/watch?v=x980yEk0iS8
3. Fogsvans
4. Hammare
Erkänner att skruvdragare användes till portbeslagen och takplåtens farmarskruv.
Annars så var de de enda verktygen som användes.
Till frågan... Jag kan inte se framför mig hur jag kan göra alla slags jobb med bara fyra verktyg. Säger inte att det är omöjligt. Har svårt för att se nöjet i det.
Däremot så tycker jag mycket om att jobba helt manuellt när det är varmt och semester. Det finns nå't meditativt i att träla på artonhundratalsvis.
För några år sedan byggde jag ett traktorskjul på landet. ca 4 x 7 meter med portar i bägge ändar (slipper backa med släpet, eller skotern).
1. Talmeter
2. Vinkelstöd http://www.youtube.com/watch?v=x980yEk0iS8
3. Fogsvans
4. Hammare
Erkänner att skruvdragare användes till portbeslagen och takplåtens farmarskruv.
Annars så var de de enda verktygen som användes.
Som föregående talare håller jag med om att det är svårt att överhuvudtaget föreställa sig att göra alla jobb med bara tre-fyra verktyg. Jag funderar på vilket jag använder mest, alternativt basverktyg för trä: mäta, såga, skära och banka. Vilket blir:
Yxa
Fogsvans
Meterstock.
Det jag använder mest skulle kanske bli ungefär motsvarande:
Kniv
Batteridriven cirkelsåg
Talmeter.
På fjärde, alternativt första plats blir då en bra penna, t.ex. svart 0.5 mm kulspets från Pilot som man både kan skissa och dra ett exakta streck på trä med.
Yxa
Fogsvans
Meterstock.
Det jag använder mest skulle kanske bli ungefär motsvarande:
Kniv
Batteridriven cirkelsåg
Talmeter.
På fjärde, alternativt första plats blir då en bra penna, t.ex. svart 0.5 mm kulspets från Pilot som man både kan skissa och dra ett exakta streck på trä med.
Beror på vad man skall göra. Men för att tillverka något av trä räcker det med fyra verktyg.
Såg: för att såga ner trädet och såga till planken
hyvel: för att putsa till sågytan
stämjärn.
Yxa som två verktyg avverkning och hammare istället för enbart hammare.
Pär
Såg: för att såga ner trädet och såga till planken
hyvel: för att putsa till sågytan
stämjärn.
Yxa som två verktyg avverkning och hammare istället för enbart hammare.
Pär