18 768 läst ·
95 svar
19k läst
95 svar
Vilka är dina 3 (4) viktigaste verktyg?
som snickare har jag nästan alltid med mig:
1. Fein (multimaster)
2. Hitachi väskan (tigersåg.skruvdragare, cirkelsåg allt batteridriv)
3. kofoten ofc.
4. laser / vattenpass.
sen allt det vanliga man har i byxorna som väger 20kg
1. Fein (multimaster)
2. Hitachi väskan (tigersåg.skruvdragare, cirkelsåg allt batteridriv)
3. kofoten ofc.
4. laser / vattenpass.
sen allt det vanliga man har i byxorna som väger 20kg
Hmm...har upptäckt att det viktigaste verktyget är det senast inköpta
"Hur tusan klarade jag mig utan en dyckertpistol???", "Varför köpte jag inte en Talmeter för flera år sedan?", "Utan min Metabo BS 18 Li skulle jag inte kunna dra alla stora skruvar i bygget" osv...
Men om jag var tvungen att klara mig på en öde ö och bara hade 4 verktyg så hade jag tagit med mig
- Kniven
- Hammaren
- Fogsvans
- Tumstock
Sen klarar man sig...även om man skulle längta efter skruvdragare, kap/gersågar, Sticksåg, laserpass, spikpistol etc...
Men om jag var tvungen att klara mig på en öde ö och bara hade 4 verktyg så hade jag tagit med mig
- Kniven
- Hammaren
- Fogsvans
- Tumstock
Sen klarar man sig...även om man skulle längta efter skruvdragare, kap/gersågar, Sticksåg, laserpass, spikpistol etc...
Bahco spärrskruvmejsel för bits (Gillar verkligen revolvergreppet. Har även en oanvänd i reserv om de inte skulle finnas att köpa i framtiden vid eventuellt behov)
Hilti TE7 borrhammare (Helt underbar och ett måste med de här hårda betongväggarna)
Frost Driftvärnet kniv (Camofärgad, ligger väldigt skönt i handen och lätt att slipa)
Hilti TE7 borrhammare (Helt underbar och ett måste med de här hårda betongväggarna)
Frost Driftvärnet kniv (Camofärgad, ligger väldigt skönt i handen och lätt att slipa)
Produkter som diskuteras: "spärrskruvmejsel"
Spärrskruvmejslar
Spärrskruvmejslar är ett mycket praktiskt verktyg, särskilt när det kommer till arbete på trånga utrymmen där det kan vara svårt att manövrera traditionella skruvmejslar. Spärrmekanismen gör att skruvmejseln kan rotera åt ena hållet,
Läs mer
Håller med Forbo, de viktigaste fyra verktygen för en träarbetare är
-Morakniven, ett allsidigt universalverktyg, som t.ex. gå att använda till att skära torkat kött, tälja med, använda som stämjärn, skruvmejsel, bräckjärn o.s.v
-Snickarhammaren, min fungerar som hammare, slägga, gummiklubba, spikutdragare, klätteryxa på hala tak o.s.v
-Fogsvansen, fungerar som kapsåg, klyvsåg (obs jobbigt), vinkelhake, linjal, katapult för mindre snöbollar.
-Hultaforsmicrometern, fungerar som tankmätare, rörpinne till kaffet (märk tankmätarsidan bara), smygvinkel, leksak för tråkigare stunder, tändved.
Det sista hade jag nytta av i en tävling på scouterna där det gällde att få igång en eld och poppa popcorn på kortast tid, man fick ett par tändstickor och lite ved, sedan skulle man med hjälp av detta och saker man hade på sig få igång elden, de praktiska snickarbrallorna man har känns ju nakna utan något i tumstocksfickan så därför finns det alltid en sådan till hands, men denna gången fick den offras och det medförde att vi vann med ett par minuter.
Ska man lägga till de viktigaste maskinerna så är det nog
-Kap och gersåg
-Handcirkelsåg
-Skruvdragare
-Morakniven, ett allsidigt universalverktyg, som t.ex. gå att använda till att skära torkat kött, tälja med, använda som stämjärn, skruvmejsel, bräckjärn o.s.v
-Snickarhammaren, min fungerar som hammare, slägga, gummiklubba, spikutdragare, klätteryxa på hala tak o.s.v
-Fogsvansen, fungerar som kapsåg, klyvsåg (obs jobbigt), vinkelhake, linjal, katapult för mindre snöbollar.
-Hultaforsmicrometern, fungerar som tankmätare, rörpinne till kaffet (märk tankmätarsidan bara), smygvinkel, leksak för tråkigare stunder, tändved.
Det sista hade jag nytta av i en tävling på scouterna där det gällde att få igång en eld och poppa popcorn på kortast tid, man fick ett par tändstickor och lite ved, sedan skulle man med hjälp av detta och saker man hade på sig få igång elden, de praktiska snickarbrallorna man har känns ju nakna utan något i tumstocksfickan så därför finns det alltid en sådan till hands, men denna gången fick den offras och det medförde att vi vann med ett par minuter.
Ska man lägga till de viktigaste maskinerna så är det nog
-Kap och gersåg
-Handcirkelsåg
-Skruvdragare
Medlem
· Stockholmslän
· 38 inlägg
Jag vet inte med er men efter att ha kikat igenom tråden verkar det som att skruvdragaren finns med i mångas listor.... Sen är det en salig blandning.
Min lista är med överlägsen vinnare som jag inte skulle klara mig utan som husägare skruvdragare. Om jag skall fixa något är det den jag packar ner först.
2 mätdon
3 det jag behöver (dvs vad som hällst)
Min lista är med överlägsen vinnare som jag inte skulle klara mig utan som husägare skruvdragare. Om jag skall fixa något är det den jag packar ner först.
2 mätdon
3 det jag behöver (dvs vad som hällst)
De verktyg jag gillar absolut mest är (i osorterad ordning)
Bacho spärrskruvmejsel för bits, det första kvalitetsverktyg jag köpte. Användar sällan någon annan skruvmejsel.
10 mm ringspärrnyckel med ledat huvud av toppkvalitet, väl värd sina drygt 200 kr.
GOP 10,8V Multicutter. Hur gjorde man utan?
Bacho spärrskruvmejsel för bits, det första kvalitetsverktyg jag köpte. Användar sällan någon annan skruvmejsel.
10 mm ringspärrnyckel med ledat huvud av toppkvalitet, väl värd sina drygt 200 kr.
GOP 10,8V Multicutter. Hur gjorde man utan?
Schweiziska fickkniven
Skruvdragaren
Kap- gersågen.
Fickkniven ligger alltid i fickan och används dagligen. Skruva fast ett dörrstycke, justera ett gångjärn. Öppna ölen. Skala kabel. Mm mm. Helt klart mitt mest använda "verktyg"
Skruvdragaren
Kap- gersågen.
Fickkniven ligger alltid i fickan och används dagligen. Skruva fast ett dörrstycke, justera ett gångjärn. Öppna ölen. Skala kabel. Mm mm. Helt klart mitt mest använda "verktyg"