Blir ibland varnad för de sk "moderna plastfärgerna"
Anl är att de bildar ett så tät skickt att fukten i virket inte kommer ut med risk för rötskador som följd, eller frostsprängningar beroende på material det målas på.
Det finns ju en hel del benämningar på färg, alkyd, akryl osv osv, tyvärr så står det ju inte "modern plastfärg" på burkarna :crysmile: så gör det lätt för mig och frågar.

Så, någon expert, som kan identifiera vilken färgtyp som menas? Så man vet vilka som ska undvikas?

Gissar att de funkar på torrt trä inomhus, men kan defenitivt köpa att det blir problem om man använder det utomhus.

Bästa svaret

Det beror på var man använder färgen. Rätt färg för rätt tillfälle. Det är framförallt i samband med att man inte har luftspalt bakom panelen som dessa plastfärger orsakat ödeläggelse. Eller tex målning av fönster, utomhus möbler närman målar tätt runt om eller fukten inte har någonstans att ta vägen.
Akrylfärg är ska plastfärg.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Perfekt, detta taggas och svaret markerat så kanske det underlättar för någon annan i framtiden.
Ja, för exempelvis fönsterbågar och liknande har jag hört att det kan vara döden med denna färgtyp. Privat känner jag väl inte att det finns behov av att måla med färg som potentiellt kan föröda underlaget, oavsett andra önskvärda egenskaper som torktider etc.

Målar man inte runt om eller att det på annat sätt är tätt runt om är det inga problem att måla.
Har målat hemma och i stugan med alla sorts olika färger och allt håller bra och har inte orsakat nån skada

Ja, problemet brukar vara att man målar fasaden med akrylfärg och när man ändå håller på så drar man på samma färg på trappräcken och andra snickerier. Efter några år ser dom bra ut, men det är i princip bara färgen kvar.

• Gilla
FamiljenL och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.