Hej,

Vi kommer att få tillträde till vårat nybyggda hus i september. Vi har tänkt att göra en tillbyggnad av huset innan vi flyttar in ( det gick tyvärr inte att få detta gjort av byggaren). Vi kommer att göra en källardel under det befintliga garaget, den nya källardelen kommer även att vara sammankopplat med befintligt hus.

Jag pratade igår med firman som vi tänkte gräva ut detta och han hade pratat med entrepenören som bygger huset, han hävdade att ingenting får göras innan garantibesiktningen är gjord efter 2 år.

Vad är det som gäller? Jag kan förstå att saker som vi direkt påverkar vid ombyggnationen inte kommer att vara under garanti men det kan väll inte gälla hela huset?

Vem har bevisbördan om fel skulle uppstå på huset? Måste vi påvisa att det vi har gjort inte har orsakat felet eller måste dom som byggt huset påvisa att det är tillbyggnaden som har orsakat felet?

Roger,

Visst får ni göra saken med ert hus utan att garantin blir lidande.
Dock kan ni få problem med ansvarsbiten senare om något händer.
Det är ju så att de första 2 åren skall entreprenören bevisa sin oskuld eller rätta till felen som uppstår på huset.
Om ni gör ingrepp så överförs bevisbördan till en del på er. Ni måste då kunna motbevisa att era ingrepp inte hade något att göra med de fel som uppstod. Detta är dock inte helt lätt.

Jag hade avrått från att göra större ingrepp innan garantitidens utgång.

Entrepenörer brukar kunna vara väldigt kreativa när de argumentarar för att de inte har något ansvar.

Om det exempelvis blir en fuktskada i ett badrum i andra änden på huset i förhållande till er garage anslutning, då tror jag att det är upp till er urspungliga entrepenör att bevisa att felet inte är hans. Men han kan mycket väl komma med argument i stil med att er garage anslutning påverkat ventillationsbalansen i huset så att fukt inte ventilerats ut på ett korrekt sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.