Jag har ett nylagt grangolv som ska slipas på måndag och behöver veta vilken såpa som är lämpligast som behandling av golvet.
Golvet är kilsågat massivt grangolv, tjocklek 35mm. (Bild bifogad.) Obehandlat.
Golvfirman vill använda denna: https://welinoco.com/produkt/gammeldags-träsåpa
Jag är tveksam till den av 2 anledningar, dels ger de ingen som helst innehållsdeklaration, dels nämner de sojafetter som ett innehåll i löpande text. Jag föredrar normalt traditionell behandling med lång erfarenhet.
En annan såpa har jag blivit föreslagen från annat håll: https://selder.com/produkter/sapor/golvsapa/
Har ingen kännedom om den. Men företaget har varit länge i branschen och riktar in sig generellt på traditionella inhemska material. (I mycket linoljebaserat.)
Jag vill ha traditionellt skydd lika med eller liknande via historisk såpaskurning s a s.
Jag vill inte ha en "hinna" som känns obehaglig att gå på barfota (som en beskrivning!). Ej heller vill jag inte ha en signifikant färgförändring. Här har jag det gamla golvet som en referens. (Det förstördes i en brand.)
I diskussionen med golvfirman nämnde jag min tanke på talloljebaserad såpa såsom Grummes såpa. De menade att den är gjord för rengöring och inte ger ett skyddande fettlager.
Vad gäller Selders såpa ovan så är den tydligen helt förtvålad och tanken är då man applicerar den rikligt en gång och därefter - vid behov - bara använder vatten vid rengöring. Då ska en del av tvålen lösas upp och med den smutsen. Det här ska kunna upprepas i storleken 30 gånger innan man måste applicera ett nytt såpalager. (OBS så långt jag förstod. De skriver mer om det på hemsidan.)
Har någon synpunkter eller andra förslag?
Golvfirman vill använda denna: https://welinoco.com/produkt/gammeldags-träsåpa
Jag är tveksam till den av 2 anledningar, dels ger de ingen som helst innehållsdeklaration, dels nämner de sojafetter som ett innehåll i löpande text. Jag föredrar normalt traditionell behandling med lång erfarenhet.
En annan såpa har jag blivit föreslagen från annat håll: https://selder.com/produkter/sapor/golvsapa/
Har ingen kännedom om den. Men företaget har varit länge i branschen och riktar in sig generellt på traditionella inhemska material. (I mycket linoljebaserat.)
Jag vill ha traditionellt skydd lika med eller liknande via historisk såpaskurning s a s.
Jag vill inte ha en "hinna" som känns obehaglig att gå på barfota (som en beskrivning!). Ej heller vill jag inte ha en signifikant färgförändring. Här har jag det gamla golvet som en referens. (Det förstördes i en brand.)
I diskussionen med golvfirman nämnde jag min tanke på talloljebaserad såpa såsom Grummes såpa. De menade att den är gjord för rengöring och inte ger ett skyddande fettlager.
Vad gäller Selders såpa ovan så är den tydligen helt förtvålad och tanken är då man applicerar den rikligt en gång och därefter - vid behov - bara använder vatten vid rengöring. Då ska en del av tvålen lösas upp och med den smutsen. Det här ska kunna upprepas i storleken 30 gånger innan man måste applicera ett nytt såpalager. (OBS så långt jag förstod. De skriver mer om det på hemsidan.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fantastiskt fint — grattis! Vi har använt Gysinge Linoljesåpa med utmärkt resultat.TRJBerg skrev:
Jag har ett nylagt grangolv som ska slipas på måndag och behöver veta vilken såpa som är lämpligast som behandling av golvet.
Golvfirman vill använda denna: [länk]
En annan såpa har jag blivit föreslagen från annat håll: [länk]
[bild]
Produkter som diskuteras: "Linoljesåpa"
Paket med linoljesåpa
Naturligt rengöringsmedel
579 kr inkl moms
634 kr
Läs mer
LIte uppdatering: det blev Selders golvsåpa. Känns fint att gå (barfota) efter behandling. Ingen färgförändring.
https://selder.com/produkter/sapor/golvsapa/
https://selder.com/produkter/sapor/golvsapa/
TRJBerg skrev:
HejTRJBerg skrev:
Jag är inne på att nyttja selders golvsåpa till vårat obehandlade grangolv.
hur såg eran arbetsmetod ut?
jag fick följande info från selder själva.
1. håll ut golvsåpan och fördela över golvet. vänta tills såpan blir seg typ som gluten i en deg.
2.moppa med vatten och använd gärna skurmaskin som suger upp vattnet.
3. upprepa
sen torrpolera med vit sliptrissa när golvet är torrt dagen efter.
har du någon bild du kan dela på hur det ser ut idag?
Jag gjorde det inte själv, det var en kille från en golvfirma som gjorde jobbet. (Försäkringsärende.)
Såg bara en del av processen, när han spred såpan med en gummiskrapa. Såg lätt ut.
Vet ej om/hur han gjorde de andra arbetsmomenten.
Tog en bild nyss (är inte helt "inflyttad"):
Såg bara en del av processen, när han spred såpan med en gummiskrapa. Såg lätt ut.
Vet ej om/hur han gjorde de andra arbetsmomenten.
Tog en bild nyss (är inte helt "inflyttad"):
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
[QUOTE="fatsug, post: 5770188, member: Vi har använt Gysinge Linoljesåpa med utmärkt resultat.
[/QUOTE]
Använder detta på trädäcket utomhus med utmärkt resultat - men gillar inte lukten på det massiva grangolvet inomhus ...
[/QUOTE]
Använder detta på trädäcket utomhus med utmärkt resultat - men gillar inte lukten på det massiva grangolvet inomhus ...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför blir det så här? Tvättar altanen med såpa
Altan & Uteplats -
Underarbete inför linoljemålning av golv. Tidigare oljat och såpat.
Byggnadsvård -
Rengöra altan med såpa, förvirrande?
Altan & Uteplats -
Fortsätta såpa eller polera? Panik! Hjälp! Nu!!!
Golv -
Vad är bästa sättet för att såpa en altan? (linolja)
Altan & Uteplats