Polaren sålde sin SAAB 9-5 ca 2004 årsmodell, pris på nätet 26700:- sen när avdragen va gjorda så vart det 4000:- kvar. Visst den va inte i nyskick men det va inget förhandlingsläge alls om priset.

> sålde sin SAAB 9-5 ca 2004 årsmodell ... 4000:- ...

Varför sålde han den för 4k ?

Frågan var om VKDB var seriösa !?
Vad jag förstår så gör dom korrekta affärer. Säljarna får pengar enligt slutgiltigt bud efter besiktn/värdering. Då är väl svaret att de är seriösa.
Ingen säljare är väl tvingad att sälja bilen om det är ett skambud. Om bilen är värd mera så är det väl enkelt att sälja den själv på någon sajt/annons. En bil är dock aldrig värd mera än vad någon annan vill betala. Så rätt pris var nog 4k.

Snart är det laddhybrid/elbil som gäller, då kommer 2a hands värdet rasa på bilar med fel motor oavsett vad ev leasingavtal med 50% restvärde gett sken av.

Det oseriösa är ju att dom ger ett skyhögt förhandspris sen när folk kommer dit orkar man inte bråka utan tar det nya priset.

Varför bråka?
Om förhandspriset är skyhögt så är det väl för bra för att vara sant!?
Det är nog som så att bilen är svårsåld, dvs inte värd det förväntade värdet.

Det luktar absolut falsk marknadsföring att genomgående ge ett alldeles för högt förhandsvärde.

Jag var inne med en gammal passat -00

Nybesiktad och i bra skick för sin ålder.
Förhandspris på 14500kr.

Efter genomgång fick jag ett erbjudande på 300kr hahaha
Sålde den på blocket för 10000 sen.

O
L largab skrev:
> sålde sin SAAB 9-5 ca 2004 årsmodell ... 4000:- ...

Varför sålde han den för 4k ?

Frågan var om VKDB var seriösa !?
Vad jag förstår så gör dom korrekta affärer. Säljarna får pengar enligt slutgiltigt bud efter besiktn/värdering. Då är väl svaret att de är seriösa.
Ingen säljare är väl tvingad att sälja bilen om det är ett skambud. Om bilen är värd mera så är det väl enkelt att sälja den själv på någon sajt/annons. En bil är dock aldrig värd mera än vad någon annan vill betala. Så rätt pris var nog 4k.

Snart är det laddhybrid/elbil som gäller, då kommer 2a hands värdet rasa på bilar med fel motor oavsett vad ev leasingavtal med 50% restvärde gett sken av.
Nu dröjer det nog ett bra tag tills elbilen slår ut de vanliga bilarna. Framförallt vid begagnat köp.en beg el bil skulle jag inte ge mycket för.
Men jag kan inte hålla med om att det räcker med att företag betalar som de ska för att de ska vara seriösa. Att sätta ett pris på hemsidan för att på plats pruta ner det till nästan ingenting är oseriöst. Det blir lätt att man känner sig lurad. Så jo jag tycker nog att man kan säga att de är oseriösa. Jag förstår att det blir skillnad mellan på hemsidan uppskattat pris och slutgiltigt slut. Men så stora förändringar som pratas om är lite väl mycket.

• Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
O
L largab skrev:
Varför bråka?
Om förhandspriset är skyhögt så är det väl för bra för att vara sant!?
Det är nog som så att bilen är svårsåld, dvs inte värd det förväntade värdet.
Men det borde spegla redan det första priset.

Kontaktade viköperdinbil och fick en onlinevärdering på ett visst belopp. När jag sedan kom in med bilen, säger testpersonen att den är i jättefint skick men värderingen från Stockholm ligger ändå 25% under deras egen onlinevärdering till mig. Varför? frågade jag.
- Ja, det är kanske för att det står många bilar inne just nu...? blev svaret. Jaha, och det visste man inte när onlinevärderingen gjordes!
- Kanske det är svårt att värdera en gammal bil som har väldigt få mil på mätarställningen...? Men det framgick ju årtal och ungefärlig mätarställning (min bil hade gått betydligt färre mil än det intervall som var tillämpligt) när jag skrev in uppgifterna om bilen!
Jag åkte hem med bilen, och samma eftermiddag hade man höjt värderingen med 5%. Jag kommenterade inte, och dagen därpå hade man höjt budet ytterligare 5%.
Jag gjorde inget åt det heller, men kan inte låta bli att undra hur seriösa de två sista erbjudandena var. Hade jag åkt tillbaka med bilen hade man väl backat från de värderingarna också!

Nä, håll er borta från det företaget. De är inte seriösa och jag tyckte synd om de personer som arbetade på stället dit jag åkt med bilen. De var så tydligt illa berörda och skämdes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.