43 354 läst ·
53 svar
43k läst
53 svar
"vikoperdinbil.se", seriöst eller...?
Njä, jag tror nog att priset är rätt ok, t.o.m. kanske på lägre sidan om man tittar på liknande. Problemet är väl att det är en ointressant modell...Bart skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C3_1_4_e_HDi_5_dorr_Automat_i_nyskick_58559216.htm?ma=1
Tänkte väcka liv i en gammal tråd. Jag var och besökte dem igår med min gamla byggvolvo. Priset jag fick i onlinevärderingen var riktigt löjligt, det var alldeles för bra, 10.400 kronor. Det är en V70 -98 som gått 35.000 mil ungefär. Men den är besiktigad, hyggligt underhållen, går bra, till och med ac-n fungerar. Friktionsdäck (plåtfälg) på, sommardäck på alu-fälg i bagaget. Givetvis en massa repor, småbucklor, lösa paneler osv. Men en bil som rullar riktigt bra.
Så till värderingen. Han provkörde, hummade, tittade, fotograferade, log, såg bekymrad ut... Sedan kom han och berättade att bilder och hans info skickas till huvudkontoret där värderingen görs. Tio minuter senare kom han och gav domen. "Du kan få 1050 kronor för bilen".
Eh, nej tack, om jag ska få 1000 spänn så kan jag lika gärna ge bort den till någon yngling som vill ha en riktigt bra förstabil. Den åkte ut på blocket för 7, har ett bud nu...
Så jag vet inte vad andras erfarenhet av "Vi köper din bil" är, men mitt är att deras lockbud online inte har någonting överhuvudtaget med verkligheten att göra.
Så till värderingen. Han provkörde, hummade, tittade, fotograferade, log, såg bekymrad ut... Sedan kom han och berättade att bilder och hans info skickas till huvudkontoret där värderingen görs. Tio minuter senare kom han och gav domen. "Du kan få 1050 kronor för bilen".
Eh, nej tack, om jag ska få 1000 spänn så kan jag lika gärna ge bort den till någon yngling som vill ha en riktigt bra förstabil. Den åkte ut på blocket för 7, har ett bud nu...
Så jag vet inte vad andras erfarenhet av "Vi köper din bil" är, men mitt är att deras lockbud online inte har någonting överhuvudtaget med verkligheten att göra.
Har jag fattat det här rätt? De kontaktar en säljare som eventuellt har bilen ute på blocket och säger att de köper bilen för den begärda summan, alternativt så går man själv in och gör en onlinevärdering baserad på modell, årsmodell, miltal och så vidare? Sen får man sätta sig i bilen och åka till en av deras stationer för att göra en "live"-värdering varpå svaret blir en summa som är betydligt lägre än den första värderingen? (Åtminstone om man ska gå på det tillgängliga statistiska underlaget - två fall
) För mig låter det som ett utmärkt sätt att bli ovän med säljaren. Ett framgångskoncept? Nja.....
Det är precis så det fungerar, man lockas dit, de hittar "fel" och sedan så får man ett skambud.ToRy skrev:Har jag fattat det här rätt? De kontaktar en säljare som eventuellt har bilen ute på blocket och säger att de köper bilen för den begärda summan, alternativt så går man själv in och gör en onlinevärdering baserad på modell, årsmodell, miltal och så vidare? Sen får man sätta sig i bilen och åka till en av deras stationer för att göra en "live"-värdering varpå svaret blir en summa som är betydligt lägre än den första värderingen? (Åtminstone om man ska gå på det tillgängliga statistiska underlaget - två fall) För mig låter det som ett utmärkt sätt att bli ovän med säljaren. Ett framgångskoncept? Nja.....
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
bara för att förtydliga detta, en bil som har en sån notering i bilregistret är inte blockad på något vis, det är bara en upplysning. Det går alldeles utmärkt att göra ägarbyten på bilar med skuld men om den inte blir löst vid ägarbytet så får den nye ägaren ett mindre trevligt brev i lådan........anders07 skrev:
Jag vet inte om de aktivt söker upp blocket-folk, men i mitt fall så var jag synnerligen aktiv och sökte upp dem. Jag tänkte att om jag kan få 3-4.000 för bilen, och slippa de värsta däcksparkarna som vill byta med gräsklippare, båtmotorer, quadcopters och barnvagnar och sedan betala kanske 5000, ja då är det värt 1500 spänn. Men om de vill ge mig en tusenlapp, ja då tänker jag inte bistå till deras välstånd...ToRy skrev:Har jag fattat det här rätt? De kontaktar en säljare som eventuellt har bilen ute på blocket och säger att de köper bilen för den begärda summan, alternativt så går man själv in och gör en onlinevärdering baserad på modell, årsmodell, miltal och så vidare? Sen får man sätta sig i bilen och åka till en av deras stationer för att göra en "live"-värdering varpå svaret blir en summa som är betydligt lägre än den första värderingen? (Åtminstone om man ska gå på det tillgängliga statistiska underlaget - två fall) För mig låter det som ett utmärkt sätt att bli ovän med säljaren. Ett framgångskoncept? Nja.....
Men "Per" är tydligen nöjd.
https://se.trustpilot.com/review/vi...utm_medium=trustboxes&utm_source=MiniCarousel
https://se.trustpilot.com/review/vi...utm_medium=trustboxes&utm_source=MiniCarousel
Jag gjorde en onlinevärdering, redan där valde jag att inte gå vidare med dom, 200.000 kunde dom ge, men troligtvis hade dom prutat ännu mer, när jag läser era kommentarer.
Gjorde även en värdering hos Riddermark bil, fick erbjudande om 170.000 från dom.
Slutade med att jag sålde bilen privat för 270.000 till en som letade upp mig/bilen utan att jag annonserat den och frågade om den var till salu.
Var en BMW 335i E92 -11 med DKG rätt spec det gällde.
Gjorde även en värdering hos Riddermark bil, fick erbjudande om 170.000 från dom.
Slutade med att jag sålde bilen privat för 270.000 till en som letade upp mig/bilen utan att jag annonserat den och frågade om den var till salu.
Var en BMW 335i E92 -11 med DKG rätt spec det gällde.
Redigerat:
Har arbetskamrater som blivit uppringda av nysvenskar som vill köpa deras japanska pickups.
En av killarna sålde sin pickup som inte var annonserad utan de hade uppgifter på sådana bilar
från transportstyrelsen.Det var en snabb affär och bra betalt för bilen sa han.
Det var visst bönder i Afrika som ville ha dessa blev svaret då ägaren frågade om det skulle
monteras maskingevär på flaket och bilen skulle till mellanöstern.
En av killarna sålde sin pickup som inte var annonserad utan de hade uppgifter på sådana bilar
från transportstyrelsen.Det var en snabb affär och bra betalt för bilen sa han.
Det var visst bönder i Afrika som ville ha dessa blev svaret då ägaren frågade om det skulle
monteras maskingevär på flaket och bilen skulle till mellanöstern.
Jag har ägt en Mazda E2200 som skulle byggas om till ett annorlunda projekt. Men det rann ut i sanden. Dock köpt för en spottstyver av ett fastighetsbolag slutade att existera.
Nysvenskarna erbjöd bra betalt för denna gamla rostiga häck så länge jag hade den. Det kom även hem brev där dom undrade om den var till salu! Till slut kördes den ner till GBG oskattad och oförsäkrad av han som köpte den, för vidare färd på en färja... Även här misstänker jag att sidodörrarna slits loss och maskingevär monteras.
Inte min bil men visst är den fin
Nysvenskarna erbjöd bra betalt för denna gamla rostiga häck så länge jag hade den. Det kom även hem brev där dom undrade om den var till salu! Till slut kördes den ner till GBG oskattad och oförsäkrad av han som köpte den, för vidare färd på en färja... Även här misstänker jag att sidodörrarna slits loss och maskingevär monteras.
Inte min bil men visst är den fin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag själv sökte info om ViKöperDinBil innan jag åkte dit så kan jag försöka bidra med lite egen återkoppling.
Jag har (numera: hade) en Saab 9-5 NG årsmodell 11 som var dags att göra mig av med. Blocketpriset på dessa bilar varierar ganska mycket, delvis beroende på att det inte finns så många i Sverige, delvis beroende på att alla bilar verkar ha olika utrustnings-/motorpaket, men generellt kan man säga att de annonseras för 120-160kkr för de bilar som ligger någorlunda nära min i utrustning och motor.
Den nätbaserade prisuppskattningen jag fick från VKDB (ViKöperDinBil) var 114kkr. Vid besöket drog de ner det erbjudandet till 111k beroende på ett stenskott i framrutan samt en (liten) buggla i dörren.
Eftersom jag hade hoppats på ett högre bud besökte jag även fyra "vanliga" bilhandlare: två olika märkesåterförsäljare, en halvstor märkesoberoende handlare samt en liten handlare.
De två minsta handlarna ville inte köpa in bilen alls emedan de bedömde det som alltför stor risk att få bilen stående för länge. Den ena märkeshandlaren kunde erbjuda 102kkr och den andra fick höra mitt högsta erbjudande först och svarade bara att han tyckte det var ett bra bud jag hade fått som han inte kunde matcha.
Så det slutade med att jag sålde bilen till VKDB. Försäljningen gick smidigt, jag lastade in sommardäcken, tog med mig extranyckeln och åkte till deras anläggning. En av tjejerna i receptionen skrev ut alla handlingar, jag skrev under och så var det klart. Nästan. Texten på deras hemsida om att utbetalningen sker dagen efter är "lite" vilseledande. Utbetalningen initieras dagen efter, sedan tar det två till fyra bankdagar innan pengarna når mitt konto. Fast eftersom en av de stora märkeshandlarna nämnde att deras utbetalningar initieras på en gång och sedan tar tre bankdagar så tyckte jag inte det var något att bli upprörd över.
Sammanfattningsvis: På just den där bilen visade sig VKDB vara ett bra alternativ (förutsatt att pengarna verkligen dyker upp på mitt konto om några dagar). Däremot antydde en av besiktningsmännen att min gammelbil, en Saab 9-3 -03, förmodligen inte skulle erbjudas så mycket pengar, för sådana hade de rätt gott om nu. Dessutom hörde jag vad en annan kund erbjöds för sin bil (som iofs var i riktigt dåligt skick) och det var fråga om enstaka hundralappar. Så för vissa bilar kan de vara rätt, för andra är det nog bättre att sälja privat eller till andra handlare. Fast den slutsatsen gäller väl för alla handlare(?)....
Jag har (numera: hade) en Saab 9-5 NG årsmodell 11 som var dags att göra mig av med. Blocketpriset på dessa bilar varierar ganska mycket, delvis beroende på att det inte finns så många i Sverige, delvis beroende på att alla bilar verkar ha olika utrustnings-/motorpaket, men generellt kan man säga att de annonseras för 120-160kkr för de bilar som ligger någorlunda nära min i utrustning och motor.
Den nätbaserade prisuppskattningen jag fick från VKDB (ViKöperDinBil) var 114kkr. Vid besöket drog de ner det erbjudandet till 111k beroende på ett stenskott i framrutan samt en (liten) buggla i dörren.
Eftersom jag hade hoppats på ett högre bud besökte jag även fyra "vanliga" bilhandlare: två olika märkesåterförsäljare, en halvstor märkesoberoende handlare samt en liten handlare.
De två minsta handlarna ville inte köpa in bilen alls emedan de bedömde det som alltför stor risk att få bilen stående för länge. Den ena märkeshandlaren kunde erbjuda 102kkr och den andra fick höra mitt högsta erbjudande först och svarade bara att han tyckte det var ett bra bud jag hade fått som han inte kunde matcha.
Så det slutade med att jag sålde bilen till VKDB. Försäljningen gick smidigt, jag lastade in sommardäcken, tog med mig extranyckeln och åkte till deras anläggning. En av tjejerna i receptionen skrev ut alla handlingar, jag skrev under och så var det klart. Nästan. Texten på deras hemsida om att utbetalningen sker dagen efter är "lite" vilseledande. Utbetalningen initieras dagen efter, sedan tar det två till fyra bankdagar innan pengarna når mitt konto. Fast eftersom en av de stora märkeshandlarna nämnde att deras utbetalningar initieras på en gång och sedan tar tre bankdagar så tyckte jag inte det var något att bli upprörd över.
Sammanfattningsvis: På just den där bilen visade sig VKDB vara ett bra alternativ (förutsatt att pengarna verkligen dyker upp på mitt konto om några dagar). Däremot antydde en av besiktningsmännen att min gammelbil, en Saab 9-3 -03, förmodligen inte skulle erbjudas så mycket pengar, för sådana hade de rätt gott om nu. Dessutom hörde jag vad en annan kund erbjöds för sin bil (som iofs var i riktigt dåligt skick) och det var fråga om enstaka hundralappar. Så för vissa bilar kan de vara rätt, för andra är det nog bättre att sälja privat eller till andra handlare. Fast den slutsatsen gäller väl för alla handlare(?)....
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg