Hejsan alla kunniga medlemmar. Första inlägget av mig, men har hängt på forumet en tid innan dess utan att skriva något. Men nu är det dags.

Jag har en viking 30 som jag har eldat i första gången nu. Har gjort två eldar med två björk klabbar kluvna i något mindre storlekar per eld.
Den första gjordes på morgonen sen fick den brinna ut och kaminen svalna. Gjorde en ny eld senare på eftermiddagen.

Det osade och luktade obehagligt som det ska första gången man eldar i en ny kamin.
Men nu vart kokplattan alldeles svart! Vad kan det bero på, är det något som eldas bort med tiden eller kommer den att vara så här nu? Se bild.

DSC01916.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg den ut innan. http://www.vedspis.se/images/oven_big//100030002.jpg

Redigerat:
Grymt fin den var! Hur funkar den?

Ser jättekonstigt ut. Våran kokplatta är fortfarande grå/silver-färgad efter ett par eldningar..

Måste vara fabrikationsfel. Hör med fabriken..

Eftersom jag just börjat elda med den så kan jag inte uttala mig riktigt än. Men den är otroligt smidig och snygg. Så hittills är jag nöjd, förutom att kokplattan har blivit missfärgad då...

@ jackt "Måste vara fabrikationsfel. Hör med fabriken.."

Ja, lite så jag kände också. Får ringa återförsäljaren.

Plattan är infettad vid leverans och får den färgen då fettet bränns. Hade du eldat ännu hårdare hade färgen blivit blå. Helt ok

Fick tag på Josef davidsson kundservice och fick sagt att det kunde bli så men att det inte var något fel. Ju mer jag eldar så kommer den skifta i färg tills den slutligen ska bli grå/svart. Fick även tipset att jag skulle svärta in den när jag svärtar resten av kaminen.

Ok. Där ser man.. Jag har tydligen inte eldat tillräckligt hårt än.. :)

Det här var den bästa bild jag hittade lite snabbt:
farger-anlopning.JPG
Skapa konto

Färgen talar om hur varm plattan har varit som mest upp till en viss gräns. Man kan putsa bort oxidskiktet med stålull eller slippapper, men det återkommer nästa gång man eldar. Ge plattan lite ugnssvärta så blir den helsvart i stället.

Kan avsluta tråden med en bild på hur kaminen ser ut nu efter en lite längre eldning igår.
Får man elda på lite till så blir det toppen. Tack för all input för övrigt!
DSC01917.JPG
Skapa konto

Är det bara konvektion, eller finns det någon fläkt som hjälper till och ökar värmeutbytet?

edit:
Du har inte en bild där man ser mer av helheten?

Ingen fläkt finns till spisen, då måste man hitta på någon egen lösning. Nu har jag inte haft denna spis direkt länge ;)
Men här kommer lite info om konvektion på denna modell. Notera att min har rökrör upp, finns givetvis med rökröret bakåt också.

viking 30.jpg
Skapa konto

Sen en bild på helheten, du får dock bortse från allt som inte är klart än.
DSC01919.JPG
Skapa konto
DSC01915.JPG
Skapa konto

• Gilla
jostmart och 2 till
  • Laddar…
Det ser snyggt, passar bra med med den moderna spisen bredvid!

Du har inte haft problem med inrykning? Eller att det är svår att tända?

Inga problem med att tända och har haft ett bra drag i den. Modellen innan den jag har hade problem med att det kunde ryka in, speciellt när man hade rökröret uppåt. Men det har dem åtgärdat nu och jag har inte upplevt några problem.
Jag är riktigt nöjd hittills, får snabbt upp värmen och håller värmen ett helt okej tag efter att elden slocknat tack vare täljstenarna iden.

Vi har åsså en Viking30, lite äldre dock där man måste använda spiskroken för att öppna luckan (ett litet vred som blir för varmt att ta i). . Vintertid när man vill kräma ut så mkt värme som möjligt brukar jag ställa ett par "datorfläktar" längst ned för att öka luftflödet till rummet, det ger faktiskt ganska mkt mer värme i rummet (och mindre i skorstenen).

Förutom att "luckhandtaget" i vår äldre modell var mindre bra, är egentligen enda anmärkningen att asklådan är alldeles för liten, speciellt med tanke på att 2/3-delar av spisen (underst) är helt "oanvänd", skulle helst se en asklåda av hela den delen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.