Hejsan alla kunniga medlemmar. Första inlägget av mig, men har hängt på forumet en tid innan dess utan att skriva något. Men nu är det dags.
Jag har en viking 30 som jag har eldat i första gången nu. Har gjort två eldar med två björk klabbar kluvna i något mindre storlekar per eld.
Den första gjordes på morgonen sen fick den brinna ut och kaminen svalna. Gjorde en ny eld senare på eftermiddagen.
Det osade och luktade obehagligt som det ska första gången man eldar i en ny kamin.
Men nu vart kokplattan alldeles svart! Vad kan det bero på, är det något som eldas bort med tiden eller kommer den att vara så här nu? Se bild.
Så här såg den ut innan. http://www.vedspis.se/images/oven_big//100030002.jpg
Jag har en viking 30 som jag har eldat i första gången nu. Har gjort två eldar med två björk klabbar kluvna i något mindre storlekar per eld.
Den första gjordes på morgonen sen fick den brinna ut och kaminen svalna. Gjorde en ny eld senare på eftermiddagen.
Det osade och luktade obehagligt som det ska första gången man eldar i en ny kamin.
Men nu vart kokplattan alldeles svart! Vad kan det bero på, är det något som eldas bort med tiden eller kommer den att vara så här nu? Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg den ut innan. http://www.vedspis.se/images/oven_big//100030002.jpg
Redigerat:
Eftersom jag just börjat elda med den så kan jag inte uttala mig riktigt än. Men den är otroligt smidig och snygg. Så hittills är jag nöjd, förutom att kokplattan har blivit missfärgad då...
@ jackt "Måste vara fabrikationsfel. Hör med fabriken.."
Ja, lite så jag kände också. Får ringa återförsäljaren.
@ jackt "Måste vara fabrikationsfel. Hör med fabriken.."
Ja, lite så jag kände också. Får ringa återförsäljaren.
Fick tag på Josef davidsson kundservice och fick sagt att det kunde bli så men att det inte var något fel. Ju mer jag eldar så kommer den skifta i färg tills den slutligen ska bli grå/svart. Fick även tipset att jag skulle svärta in den när jag svärtar resten av kaminen.
Det här var den bästa bild jag hittade lite snabbt:
Färgen talar om hur varm plattan har varit som mest upp till en viss gräns. Man kan putsa bort oxidskiktet med stålull eller slippapper, men det återkommer nästa gång man eldar. Ge plattan lite ugnssvärta så blir den helsvart i stället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgen talar om hur varm plattan har varit som mest upp till en viss gräns. Man kan putsa bort oxidskiktet med stålull eller slippapper, men det återkommer nästa gång man eldar. Ge plattan lite ugnssvärta så blir den helsvart i stället.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ingen fläkt finns till spisen, då måste man hitta på någon egen lösning. Nu har jag inte haft denna spis direkt länge 
Men här kommer lite info om konvektion på denna modell. Notera att min har rökrör upp, finns givetvis med rökröret bakåt också.
Sen en bild på helheten, du får dock bortse från allt som inte är klart än.
Men här kommer lite info om konvektion på denna modell. Notera att min har rökrör upp, finns givetvis med rökröret bakåt också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen en bild på helheten, du får dock bortse från allt som inte är klart än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem med att tända och har haft ett bra drag i den. Modellen innan den jag har hade problem med att det kunde ryka in, speciellt när man hade rökröret uppåt. Men det har dem åtgärdat nu och jag har inte upplevt några problem.
Jag är riktigt nöjd hittills, får snabbt upp värmen och håller värmen ett helt okej tag efter att elden slocknat tack vare täljstenarna iden.
Jag är riktigt nöjd hittills, får snabbt upp värmen och håller värmen ett helt okej tag efter att elden slocknat tack vare täljstenarna iden.
Vi har åsså en Viking30, lite äldre dock där man måste använda spiskroken för att öppna luckan (ett litet vred som blir för varmt att ta i). . Vintertid när man vill kräma ut så mkt värme som möjligt brukar jag ställa ett par "datorfläktar" längst ned för att öka luftflödet till rummet, det ger faktiskt ganska mkt mer värme i rummet (och mindre i skorstenen).
Förutom att "luckhandtaget" i vår äldre modell var mindre bra, är egentligen enda anmärkningen att asklådan är alldeles för liten, speciellt med tanke på att 2/3-delar av spisen (underst) är helt "oanvänd", skulle helst se en asklåda av hela den delen.
Förutom att "luckhandtaget" i vår äldre modell var mindre bra, är egentligen enda anmärkningen att asklådan är alldeles för liten, speciellt med tanke på att 2/3-delar av spisen (underst) är helt "oanvänd", skulle helst se en asklåda av hela den delen.

