F
Skall köpa kabel till elbilens laddbox. Elektrikern kommer om ett par veckor och jag skall köpa i allt material. det är inte så mycket. Lite kabelskenor, en 32A 3polig automatsäkring, en förskruvning in till laddboxen och 7 meter kabel. Men vilken kabel skall jag ha? Det skall strappas upp synligt på skenor inne i garaget och det skall dras rakt ut genom ytterväggen där kabeln går rakt in i laddboxen.

Är N1XV-R rätt kabel eller skall det vara nåt annat? Antar att det inte är nåt annat än 5G10 som gäller?
 
Du kan välja 5G6 mm2 också om du vill det är rimligt.
 
F
GK100 GK100 skrev:
Du kan välja 5G6 mm2 också om du vill det är rimligt.
Är det det inte 10 mm2 som gäller vid 32A? Är N1XV-R rätt val?
 

Bästa svaret

N1XV-R är ett lämpligt val och 6 mm2 vid 32 A dvärgbrytare är också normalt. Du kan välja 10 mm2 om du vill, se bara till att boxen är avsedd för det i plintarna för att vara formellt korrekt.
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
F
GK100 GK100 skrev:
N1XV-R är ett lämpligt väl och 6 mm2 vid 32 A dvärgbrytare är också normalt men du kan välja 10 mm2 om du vill, se bara till att boxen är avsedd för det i plintarna för att vara formellt korrekt.
Ok bra. Det står i manualen till laddboxen att det skall vara 10 kvadrat så det borde inte vara nåt problem.

Men är det ok med 6mm2 så går jag nog på det, har nämligen 5G6 R2V-R kabel hemma sen solcellsinstallationen, jag antar att R2V-R är ok att använda? Så är det ok att köra 32A i 6 kvadrat under längre tid så gör jag så istället. 10 kvadrats kabel är inte helt gratis heller, hoppas att elektrikern inte har nåt emot 6 kvadrat.
 
Dedikerad JFB A eller JFB B brukar behövas till flera laddboxar också.
 
F
S skogstomten skrev:
Dedikerad JFB A eller JFB B brukar behövas till flera laddboxar också.
Det finns en jfb B inbyggd i Zappi V2 och det står uttryckligen i manualen att ytterligare jfb inte skall anslutas.

Men det leder mig in på en annan fråga... sånt jag borde ta med elektrikern men han är ju så otroligt svårtillgänglig tills han är här så jag får förkovra mig på annat sätt så att rätt saker finns hemma.

Jag har i garaget en undercentral samt ytterligare en central som är dedikerad solcellerna. Alla säkringar i solcellscentralen ligger på en egen jfb i den centralen. Jag hade tänkt placera 32A dvärgbrytaren i solcells-centralen av praktiska skäl, den sitter bäst till och det är den enda centralen med tre lediga platser. Är det OK rent installationsmässigt att placera dvärgbrytaren i den centralen utan att ansluta den till centralens jfb?
 
F fsn skrev:
Ok bra. Det står i manualen till laddboxen att det skall vara 10 kvadrat så det borde inte vara nåt problem.

Men är det ok med 6mm2 så går jag nog på det, har nämligen 5G6 R2V-R kabel hemma sen solcellsinstallationen, jag antar att R2V-R är ok att använda? Så är det ok att köra 32A i 6 kvadrat under längre tid så gör jag så istället. 10 kvadrats kabel är inte helt gratis heller, hoppas att elektrikern inte har nåt emot 6 kvadrat.
Ja R2V-R är ju likvärdig så den kan du använda om du har över. Det är inget problem att du kör med 32 A och 6 mm2 rent belastningsmässigt för kabeln. Det man kan tänka sig är om du utnyttjar den max under lång tid är att förlusterna kostar och kan motivera att välja grövre dimension än vad som krävs rent tekniskt. Du får bedöma vilken varaktighet du kommer ha på uttaget för laddningen och om det är vettigt att dimensionera upp pga det. Kom ihåg att det är kvadraten på strömmen som gör att det sticker iväg om man ligger på max, lite lägre stundtals och läget är direkt mycket bättre.

En annan fråga är vad du har för matning in som ger möjlighet att säkra boxen 32 A och kunna utnyttja det också? Samma med det konventionella utlösningsvillkoret, har du koll på uppgifterna i matningspunkten?
 
E
GK100 GK100 skrev:
Ja R2V-R är ju likvärdig så den kan du använda om du har över. Det är inget problem att du kör med 32 A och 6 mm2 rent belastningsmässigt för kabeln. Det man kan tänka sig är om du utnyttjar den max under lång tid är att förlusterna kostar och kan motivera att välja grövre dimension än vad som krävs rent tekniskt. Du får bedöma vilken varaktighet du kommer ha på uttaget för laddningen och om det är vettigt att dimensionera upp pga det. Kom ihåg att det är kvadraten på strömmen som gör att det sticker iväg om man ligger på max, lite lägre stundtals och läget är direkt mycket bättre.

En annan fråga är vad du har för matning in som ger möjlighet att säkra boxen 32 A och kunna utnyttja det också? Samma med det konventionella utlösningsvillkoret, har du koll på uppgifterna i matningspunkten?
Huvudsyftet är att det ska gå på andra hållet, när vinden mojnar ska bilen pumpas på k-vättar.

Men, som sagt, 5G6 PEX så kan du steka ägg på den vid behov.
5G10 är tredubbelt jobbigare att koppla men det finns med fintrådiga kopparledare, i princip som en gummikabel.

Jag hade nog valt 5G6 eller 4x6/6 om du inte har en särdeles maffig (>32A) matning in, det bör räcka vår livstid.
 
F
GK100 GK100 skrev:
Ja R2V-R är ju likvärdig så den kan du använda om du har över. Det är inget problem att du kör med 32 A och 6 mm2 rent belastningsmässigt för kabeln. Det man kan tänka sig är om du utnyttjar den max under lång tid är att förlusterna kostar och kan motivera att välja grövre dimension än vad som krävs rent tekniskt. Du får bedöma vilken varaktighet du kommer ha på uttaget för laddningen och om det är vettigt att dimensionera upp pga det. Kom ihåg att det är kvadraten på strömmen som gör att det sticker iväg om man ligger på max, lite lägre stundtals och läget är direkt mycket bättre.

En annan fråga är vad du har för matning in som ger möjlighet att säkra boxen 32 A och kunna utnyttja det också? Samma med det konventionella utlösningsvillkoret, har du koll på uppgifterna i matningspunkten?
Jag har 25A huvudsäkring. Nu är det lastavkännare på inkommande el och lastavkännare på faserna ut efter solcellernas växelriktare. Lastavkännarna är kopplade i laddboxel som går att konfigurera så att man tar 16A från nätet + 16A från solcellerna. Jag kommer i nuläget aldrig att utnyttja möjligheten att ladda 32A men merkostnaden är akademisk och bidraget är 50% så jag tänkte att det var lika bra.
 
F fsn skrev:
Jag har 25A huvudsäkring. Nu är det lastavkännare på inkommande el och lastavkännare på faserna ut efter solcellernas växelriktare. Lastavkännarna är kopplade i laddboxel som går att konfigurera så att man tar 16A från nätet + 16A från solcellerna. Jag kommer i nuläget aldrig att utnyttja möjligheten att ladda 32A men merkostnaden är akademisk och bidraget är 50% så jag tänkte att det var lika bra.
Ja då har du det ju välordnat. Du bör lika gärna kunna sätta in en 25 A säkring i solelcentralen det lär inte bli mer i riktning mot laddboxen.
 
F
GK100 GK100 skrev:
Ja då har du det ju välordnat. Du bör lika gärna kunna sätta in en 25 A säkring i solelcentralen det lär inte bli mer i riktning mot laddboxen.
Varför skulle det inte kunna bli det? Absolut inte nu för min bil laddar inte med den effekten men med en framtida bil kan det mycket väl bli laddkapacitet på 32A (22kW). Min huvudsäkring är på 25A så där finns kapacitet att skicka 16A (11kW) till laddboxen och solcellerna ger 14,8kW ut i ungefär 4h en solig molnfri dag så det är 32A. Merparten av tiden kommer det såklart inte vara i närheten av 22kW men det kan knappast vara en nackdel att ha den kapaciteten när den finns.

Eller tänker jag fel? Finns det nån större anledning att inte sätta in 32A när jobbet ändå skall göras? Det är väl ingen prisskillnad på en 32 A eller 25A säkring? En 5G10 är förvisso lite dyrare än 5G6 (speciellt om man redan har 5G6 hemma) men det handlar om 7-8m kabel, jag köper den och alla andra delar med full installatörsrabatt och jag får laddboxbidrag på 50% så det kan inte handla om många hundralappar.

EDIT: Växelriktaren till solcellerna är redan avsäkrad med 25A

EDIT 2: Laddboxen tar naturligtvis så mycket som den dynamiska lastbalanseringen tillåter (den prioriterar all annan förbrukning före laddning) men skulle huset tex förbruka 1kW finns det fortfarande 16kW kvar för laddning och då behövs bara ett tillskott på ytterligare 6kW från solcellerna och det har jag under stor del av dagen från Mars till September.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Varför skulle det inte kunna bli det? Absolut inte nu för min bil laddar inte med den effekten men med en framtida bil kan det mycket väl bli laddkapacitet på 32A (22kW). Min huvudsäkring är på 25A så där finns kapacitet att skicka 16A (11kW) till laddboxen och solcellerna ger 14,8kW ut i ungefär 4h en solig molnfri dag så det är väldigt nära 32A. Merparten av tiden kommer det såklart inte vara i närheten av 22kW men det kan knappast vara en nackdel att ha den kapaciteten när den finns.

Eller tänker jag fel? Finns det nån större anledning att inte sätta in 32A när jobbet ändå skall göras? Det är väl ingen prisskillnad på en 32 A eller 25A säkring? En 5G10 är förvisso lite dyrare än 5G6 (speciellt om man redan har 5G6 hemma) men det handlar om 7-8m kabel, jag köper den och alla andra delar med full installatörsrabatt och jag får laddboxbidrag på 50% så det kan inte handla om många hundralappar.
Nej du tänker rätt och säkringen är inte direkt dyrare så det är inget problem där och använd du kabeln du redan har också. De korta stunder det i framtiden kan gå på max ger inte förluster så den lilla skillnaden beroende på kabeln betalar sig att dimensionera upp den.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
F
GK100 GK100 skrev:
Nej du tänker rätt och säkringen är inte direkt dyrare så det är inget problem där och använd du kabeln du redan har också. De korta stunder det i framtiden kan gå på max ger inte förluster så den lilla skillnaden beroende på kabeln betalar sig att dimensionera upp den.
Jag gjorde en edit på mitt senaste inlägg.
 
F fsn skrev:
Jag gjorde en edit på mitt senaste inlägg.
Kör på som du tänkt det är inte mycket att tillägga, i fallet med förluster rör det sig bara om några W i skillnad knappast något du faller på.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.