Hej!
Ska sätta in ny ytterdörr. Har köpt en med gamla måttet, men inser när jag tar ner fodrena att det knappt finns något drev eller någon drevmån på den gamla.
Bor i ett plankhus från 40-talet.
Vad är lämplig arbetsordning och verktyg till att vidga dörrhålet någon centimeter?
Ska sätta in ny ytterdörr. Har köpt en med gamla måttet, men inser när jag tar ner fodrena att det knappt finns något drev eller någon drevmån på den gamla.
Bor i ett plankhus från 40-talet.
Vad är lämplig arbetsordning och verktyg till att vidga dörrhålet någon centimeter?
Absolut! Så här det det ut utifrån och inifrån med foder på. Ska ta några kort imorgon på när fodrerna invändigt är borta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur stort är yttermåttet (i millimeter) på den nya dörren?L Location skrev:
Och hur stort är utrymmet mellan reglarna där dörren skall sitta?
Min privata uppfattning är att vid centimeterstora springor så är PU-fogskum överlägset.
Nya dörren har samma mått som den gamla. Den gamla känns dock som att den sitter för tajt.
990 x 2088 mm.
Här är några bilder på den obefintliga springan. Den är skummad sedan tidigare.
990 x 2088 mm.
Här är några bilder på den obefintliga springan. Den är skummad sedan tidigare.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Har den gamla dörren suttit tajt och allt fungerar så kan du nog montera den nya tajt också. Inte skulle jag ställa mig och öppna upp bara för att.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Där skulle jag monterat den nya likadant.
Lite skum runt om så är det klart
Lossa först den gamla dörren genom att såga igenom skum och eventuella spikar med ett bågfilsblad eller en stiletto om du har.
Det gamla skummet tar du sedan bort med kniv och rasp.
Men varför byta den fina gamla dörren?
Lite skum runt om så är det klart
Lossa först den gamla dörren genom att såga igenom skum och eventuella spikar med ett bågfilsblad eller en stiletto om du har.
Det gamla skummet tar du sedan bort med kniv och rasp.
Men varför byta den fina gamla dörren?
Klicka här för att svara