Jag behöver dra en ganska lång sladd mellan TV:n och DVD-spelaren. Sladden kommer att gå genom en vägg ett par gånger, och kommer dessutom att vara synlig en lång bit. Kan man använda en vanlig nätverkskabel, och löda på scartkontakter i ändarna? Jag förstår att det inte finns tillräckligt med ledare för att få den fullkopplad, men räcker det för att få ljud och bild?
Har även sett att det finns adaptrar scart->RJ45 (se bild). Om det går att använda sådana i ändarna så skulle jag ju slippa leta fram lödkolven också. Vad tror ni?

Länk till adaptern

• scart_rj45.jpg
Det beror lite på vilken signaltyp du vill skicka över kabeln.

Composite är ju inte att rekommendera men kräver bara 5 ledare (Video+skärm och ljud Hö+Vä+Skärm). Men bilden blir ju därefter också.

Ska du köra med RGB så krävs ju egentligen 9 ledare (R+G+B och en skärm, GND, för varje samt ljud Hö+Vä+skärm).
Nu skulle jag tro att skärm (GND) för RGB oftast är ihopkopplade i det flesta maskiner så det borde gå att köra med R+G+B+RGBGND+HÖ+VÄ+GND vilket ju blir 7 ledare. :)

En adapter scart-RJ45 är säkert kopplad så redan så då är det ju bara plug-and-play.

OK. Jag provar med två såna där adaptrar då, de kostar inte mer än 72 kr/st. Kan tänka mig att det är bökigt att löda det där själv.

Inte så bökigt som man kan tro. Scartkontakterna är ganska lödvänliga pga dess storlek.

Hur många meter kommer du att ha kabeln? Jag har ganska dåliga erfarenheter av rena kabelförlängningar, dvs utan elektronik som förstärker. Då visserligen förlängning av VGA men det är ju i stort samma som Scart RGB.

Det blir väl ca:10 meter. Jag kollade på pinkonfigurationen hos Kjell & Company nu, antar att pinne 1 (ljud ut) i den ena änden skall kopplas till pinne 2 (ljud in) i den andra (och pinne 3 till pinne 6). Men hur kopplar jag RGB in (pinne 7, 11 och 15)? Det står inget om någon RGB ut.

Ta en kik på det här också: http://www.kat5.tv/index1.html

Tittade själv på det för ett tag sedan. Inte lika enkelt men inte så komplicerat heller.

Faidros skrev:
Det blir väl ca:10 meter. Jag kollade på pinkonfigurationen hos Kjell & Company nu, antar att pinne 1 (ljud ut) i den ena änden skall kopplas till pinne 2 (ljud in) i den andra (och pinne 3 till pinne 6). Men hur kopplar jag RGB in (pinne 7, 11 och 15)? Det står inget om någon RGB ut.
RGB är samma pinnar på in och ut.

Jag får väl leta fram lödkolven då. Återkommer med rapport om hur det gick.

snaggletooth skrev:
Det här kanske:

[länk]
Håller med snaggletoth,
Lösningen på ditt problem hittar du hos digitaltvexperten. Blir dock en något dyr lösning men som alltid kommer att funka.

Tomas

Faidros: Hur gick det?
Har själv ett problem som skulle kunna lösas på detta sätt men jag har tagit för givet att det blir för dålig bild så gärna att du visar att det funkar!

///Johannabacken

Johannabacken skrev:
Faidros: Hur gick det?
Har inte gjort något ännu. Ingen annan som har provat?

Jag är rätt övertygad om att du kommer att få problem med skuggbilder. Gränssnitten RGB, Component och Komposit är anpassade mot 75 ohm. Jag löste samma problem genom att koppla RGB-signalerna med 75 ohms microkoaxer. I mitt fall visade det sig att även kompositsignalen måste kopplas då synksignalen tas därifrån . För att få det att fungera krävdes det fyra koaxer, RGB+komposit. Ljudet går utmärkt att koppla med parledare.

/m

Inte heller fel att koppla signalen för brevlådeformat.
Macce, vart hittade du prisvärd mikrokoaxial?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.