Hej!
Säkert en dum fråga, men det står still i huvudet.
Skulle vilja koppla in enl bifogad bild:
Har bytt ut vägguttagen till schneider trend med snabbanslutning.
Det som stör mig är att man bara kan koppla sig vidare till ett uttag.
VU1 är tidigare vägguttag, VU2 är det aktuella vägguttaget, VU3 är ett uttag som jag skulle vilja koppla mig på uppåt. VU4 är nästkommande uttag i ledet.
Hade X blindplintarna också vart kopplingsbara så hade det ju inte vart något problem.
lösning på detta?
1. Köpa kabel och skarva med kopplingsklämmor?
2. Finns det trend uttag utan X plint? Som kan kopplas vidare mot 2st uttag?
Snabba svar önskas!
Säkert en dum fråga, men det står still i huvudet.
Skulle vilja koppla in enl bifogad bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har bytt ut vägguttagen till schneider trend med snabbanslutning.
Det som stör mig är att man bara kan koppla sig vidare till ett uttag.
VU1 är tidigare vägguttag, VU2 är det aktuella vägguttaget, VU3 är ett uttag som jag skulle vilja koppla mig på uppåt. VU4 är nästkommande uttag i ledet.
Hade X blindplintarna också vart kopplingsbara så hade det ju inte vart något problem.
lösning på detta?
1. Köpa kabel och skarva med kopplingsklämmor?
2. Finns det trend uttag utan X plint? Som kan kopplas vidare mot 2st uttag?
Snabba svar önskas!
Eftersom tre trådar ska anslutas till varje plint i uttaget så måste du göra skavningen med externa skarvplintar tex fempoliga Wago221, http://m.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/36-6522
Finns det jordtråd fram till uttagen (du har inte ritat någon jordtråd)?
Om inte så har du fel uttag.
Alla uttag inklusive lamputtag i rummet ska vara antingen jordade eller ojordade, det får inte vara blandat.
Finns det jordtråd fram till uttagen (du har inte ritat någon jordtråd)?
Om inte så har du fel uttag.
Alla uttag inklusive lamputtag i rummet ska vara antingen jordade eller ojordade, det får inte vara blandat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Därför att det är en sund och god regel att inte använda terminalerna på uttag och strömbrytare för att sy vidare eller för att skarva ledare till andra ändamål om man kan undvika det, och det kan du enkelt göra i detta fall. En anledning är till byte av uttag och strömbrytare inte kräver behörighet och då är det bra att inte krångla till det det allra minsta. En annan anledning är tillförlitligheten som kan brista när det handlar om skruvterminaler. Nu är det snabbanslutningsplintar på detta uttag, men det blir ju två skarvar och varje skarv är en felkälla. Sammantaget inga stora saker och inget att orda om, men om du nu använder en toppklämma så bör du rimligen löpa linan ut och göra alla fördelning i dessa.
Klicka här för att svara
