1 007 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Vid nybyggnation Kan man själv göra Vvs o tätskiktet i Våtutrymme.
Vid nybyggnation Kan man själv göra Vvs o tätskiktet i Våtutrymme. Vilka krav måste vara uppfyllda.
Tacksam för svaret.
Tacksam för svaret.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Du kan och du får.C cd12 skrev:
Men sen är lite frågan: Om något händer: kommer din försäkring betala ut ful lersättning (inom ramen för villkoren) ?
Oftast kräver dom säker vatten (eller liknande) intyg, och det är ju rätt meckigt att få tag på för en privatperson (många dyra utbildningar osv). Men om du gjort allt enligt boken och kan visa på det (foton, ritningar osv osv, så bör du ändå få ersättning: Det kan bli lite meckigre och ev kan fsk bli kreativa med avdrag om du inte har rätt papper...
Kraven är att det ska vara fackmanamässigt utfört
Är det korrekt utfört är det inga problem
Är det korrekt utfört är det inga problem
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
I teorin skall det vara så, men det finns många exempel på att försäkringsbolagen krävt att du skall skicka in papper på att det är utfört tex enligt säkert vatten.Mrtornqvist skrev:
Även om det inte borde vara ett formellt krav...
/K
Men man brukar väl inte bli utan ersättning om man saknar intygen?klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
En del försäkringsbolag kan dra ned ordentligt på ersättningen tydligen om man inte har papper på detta. Tex länsförsäkringar tydligen.useless skrev:
Det är värt att kolla om de faktiskt kräver intyg eller om det räcker med "fackmannamässigt utfört" i sitt försäkringsbolag.
https://www.byggahus.se/forum/threads/forsakringsbolaget-nekar-ersattning-gor-de-fel.549408/
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Som jag uppfattat det så har vissa försäkringsbolag en standardklausul om att ytskikt i våtrum är exkluderade från vattenskademomentet i försäkringen. Men sedan rtt tilläggsmoment där de explicit försäkrar ytskiktet, under förutsättning att det finns våtrumsintyg. Bolaget vill inte ersätta ett hempulat badrum med ett proffsutfört.
Men så länge arbetet är korrekt fackmannamässigt utfört, så tror jag att alla bolag ersätter själva vattenskadan, alltså eventuell skador i bjälklag, närliggande rum osv.
Men så länge arbetet är korrekt fackmannamässigt utfört, så tror jag att alla bolag ersätter själva vattenskadan, alltså eventuell skador i bjälklag, närliggande rum osv.
Men man undantar väl inte allt? Följdskador på grund av läckage ersätts väl oavsett intyg eller inte? Att själva tätskiktet inte ersätts kan man ju leva med.H hempularen skrev:Som jag uppfattat det så har vissa försäkringsbolag en standardklausul om att ytskikt i våtrum är exkluderade från vattenskademomentet i försäkringen. Men sedan rtt tilläggsmoment där de explicit försäkrar ytskiktet, under förutsättning att det finns våtrumsintyg. Bolaget vill inte ersätta ett hempulat badrum med ett proffsutfört.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag tror det är så. Men sedan kan man troligen välja ett annat bolag också, som ersätter bara det är rätt gjort.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Sedan kan man behöva sätta sig in i hur ett försäkringsbolag tänker. Momentet vattenskada ersätter just en skada från vatten. Men är det ett rör som läcker så ersätts inte röret. Är det tätskiktet som läcker så ersätts inte tätskiktet. Och där har bolagen börjat resonera att tätskiktet och ytskiktet är en enda sammanhållen produkt. Sedan kan man få ett läckande rör ersatt enligt maskinskademomentet (kallas lite olika i olika bolag), det ersätter ex. en värmepanna som pajar osv.Men även rör.
Klicka här för att svara