B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 823 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 823 inlägg
Farsan har en gammal Klippo, att Quattro 40 på motorn. Det är rätt ordentliga vibrationer i handtaget när man klipper. Motorn ser ut att sitta stumt i chassit. Är det normalt med vibrationer för denna eller går det göra något åt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kikat undertill hur kniven/arna ser ut?B breakman skrev:
Kom ihåg att ta av tändhatten från tändstiftet innan du närmar dig med händerna.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 823 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 823 inlägg
FredrikR skrev:
Provade att ta bort kniven under och starta utan, vibrationerna var desamma utan kniv.G Ganescha skrev:
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
"Proffsen" säger att man inte ska starta en klippare utan kniv då kniven i säg gör att motorn går jämnt och fint och "balanserar" upp motorn för jämn och fin gång. Detta förutsätter naturligtvis att kniven i säg är välbalanserad.B breakman skrev:
Jag är dessvärre själv urusel på att meka med gräsklippare. Är betydligt bättre på att tipsa om "bra" resp "dåliga" gräsklippare då jag själv har ägt några... i dagsläget enbart KLIPPO förvisso. 😏
Har du Facebook så kolla in sidan Vi som gillar Klippo!
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 823 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 823 inlägg
Tack för tips, han verkar ha mängder med videos och har lagt till en prenumeration på kanalen.K Kartsu2024 skrev:
Vill minnas att axeln ser rak ut men ska dubbelkolla. Min klippare utöver roboten är en som jag köpte billigt på återvinningen med sned axel så är inte främmande för att byta/skruva.K Kartsu2024 skrev:
Låter som en skröna, varför skulle en axel ha sämre balans än kniven/knivtallriken... Har axeln obalans så bör det bli värre då massan över med kniven.Karl webmaster Johansson skrev:
"Proffsen" säger att man inte ska starta en klippare utan kniv då kniven i säg gör att motorn går jämnt och fint och "balanserar" upp motorn för jämn och fin gång. Detta förutsätter naturligtvis att kniven i säg är välbalanserad.
Jag är dessvärre själv urusel på att meka med gräsklippare. Är betydligt bättre på att tipsa om "bra" resp "dåliga" gräsklippare då jag själv har ägt några... i dagsläget enbart KLIPPO förvisso. 😏
Har du Facebook så kolla in sidan Vi som gillar Klippo!
Har koll på den FB-gruppen, men tack för tips 👍🏻
du har en obalanserad svängmassa i motorn som delvis balanseras genom att montera kniven rätt på axlenB breakman skrev:Tack för tips, han verkar ha mängder med videos och har lagt till en prenumeration på kanalen.
Vill minnas att axeln ser rak ut men ska dubbelkolla. Min klippare utöver roboten är en som jag köpte billigt på återvinningen med sned axel så är inte främmande för att byta/skruva.
Låter som en skröna, varför skulle en axel ha sämre balans än kniven/knivtallriken... Har axeln obalans så bör det bli värre då massan över med kniven.
Har koll på den FB-gruppen, men tack för tips 👍🏻
Klicka här för att svara