1 517 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vibrationsdämpare för vägghängt FTX aggregatw
Jag har för avsikt att montera ett Flexit Nordic S3 i tvättrummet. Det är ett 80-talshus med träreglar utan mineralull mellan gipsskivorna. Jag är orolig att aggregatet kommer överföra vibrationer till husstommen. Skulle gärna montera någon slags gummidämpare mellan aggregat och vägg, men vet inte riktigt vad. Det måste kunna bära runt 50 kg.
Nuvarande lösning har ett golvstående tilluftsaggregat. Det hörs visserligen på andra sidan väggen (badrum), men det uppståt inga vibrationer i väggen.
Nuvarande lösning har ett golvstående tilluftsaggregat. Det hörs visserligen på andra sidan väggen (badrum), men det uppståt inga vibrationer i väggen.
Tack för tipset. Gummikuddar är nog den enklaste lösningen, men den dämpar inte i alla dimensioner. Aggregatet hänger i skruvarna och kan genom dem överföra vibrationer. Jag skulle föredra att hela aggregatets hänger/ligger på en gummidämpare.J Josth skrev:
Det Kuntze kallar "vibrationsdämpare typ x" skulle funka om dessa klarar skjuvkraft. Jag misstänker dock att de bara klarar axial tryckkraft.
Klicka här för att svara