13 366 läst ·
33 svar
13k läst
33 svar
vibrationsdämpa ftx-aggregat
Har analyserat bilderna på vad som hänt och med erfarenhet av min egen installation så tror jag följande får göras för att få det bra.
1: riv av isolering närmst aggregat, även isolering före dämparna.
2 ta loss uteluft och avluft, som går ut genom ytterväggen.ta bort en del spirorör så flexdämpare får plats(kanske redan e gjort? svårt o se vad som finns under isoleringen på sista bilden) ta därefter loss på tilluft o frånluft för att kunna skjuta ur stosarna från aggregatet så man kan flytta aggregatet helt bort från sin plats.
3. ta loss ljuddämparna, korta kanalerna 0,5-1meter på tilluft o frånluft som ljudämparna sitter i så flexdämparna får utrymme.
4. återmontera ljudämpare ocg flexdämpare efter ljudämparen.
5. sätt dit aggregatet på stenullsmatta, eftersom aggregatet kan stå lite mer fritt är det inga problem o ha det längre ut från takstolarna o tillomed köra dubbla markskivor(100mm). anslut fledämparna på tilluft o frånluft.
6 anslut en flexdämpare på avluft och uteluft o anslut till rörstump från yttervägg.
7. isolera allt!
Ytterligare tips, har ni problem med fläktljud utomhus? jag körde dubbla flexdämpare på avluft och uteluft för att säkra mig om att det är tyst när man är i trädgården.
1: riv av isolering närmst aggregat, även isolering före dämparna.
2 ta loss uteluft och avluft, som går ut genom ytterväggen.ta bort en del spirorör så flexdämpare får plats(kanske redan e gjort? svårt o se vad som finns under isoleringen på sista bilden) ta därefter loss på tilluft o frånluft för att kunna skjuta ur stosarna från aggregatet så man kan flytta aggregatet helt bort från sin plats.
3. ta loss ljuddämparna, korta kanalerna 0,5-1meter på tilluft o frånluft som ljudämparna sitter i så flexdämparna får utrymme.
4. återmontera ljudämpare ocg flexdämpare efter ljudämparen.
5. sätt dit aggregatet på stenullsmatta, eftersom aggregatet kan stå lite mer fritt är det inga problem o ha det längre ut från takstolarna o tillomed köra dubbla markskivor(100mm). anslut fledämparna på tilluft o frånluft.
6 anslut en flexdämpare på avluft och uteluft o anslut till rörstump från yttervägg.
7. isolera allt!
Ytterligare tips, har ni problem med fläktljud utomhus? jag körde dubbla flexdämpare på avluft och uteluft för att säkra mig om att det är tyst när man är i trädgården.
Tack för input!
Jag tror att aggregatet sitter där det sitter för att där slutade dämparna från ytterväggen, helt enkelt. Jag kommer åt luckan och filterna som det är nu, men det är inte optimalt.
Har funderat på om ljudet jag hör är att det går via utblåset och sen in via fönstren, men det förstärks inte av att jag öppnar fönstret. Upplever heller inte att det låter när jag står utanför.
Men är dubbla stenullsmattor bättre än upphängning då alltså? Kan i och för sig tänka mig det, även om det är upphängt så är den konstruktionen ju mer vibrationsbenägen är mattor, som den är hängd idag.
Men sammanfattat då, det som jag kommer be dem om: Flexdämpare så att man kan flytta lådan, dubbla markskivor, ingen upphängning. Känns ju görbart.
Jag tror att aggregatet sitter där det sitter för att där slutade dämparna från ytterväggen, helt enkelt. Jag kommer åt luckan och filterna som det är nu, men det är inte optimalt.
Har funderat på om ljudet jag hör är att det går via utblåset och sen in via fönstren, men det förstärks inte av att jag öppnar fönstret. Upplever heller inte att det låter när jag står utanför.
Men är dubbla stenullsmattor bättre än upphängning då alltså? Kan i och för sig tänka mig det, även om det är upphängt så är den konstruktionen ju mer vibrationsbenägen är mattor, som den är hängd idag.
Men sammanfattat då, det som jag kommer be dem om: Flexdämpare så att man kan flytta lådan, dubbla markskivor, ingen upphängning. Känns ju görbart.
Tror dom säkert fixar ändringarna på några timmar!
Kan tillägga att jag tycker min anläggning är helt knäpptyst. jag tror flexdämparna gör att du får väldigt lite vibrationskoppling från aggregatet vidare ut i stammen o vidare till rörhållare. Att ha stela spirorör gör nog att vibrationerna kan fortplanta sig iväg.
Kan tillägga att jag tycker min anläggning är helt knäpptyst. jag tror flexdämparna gör att du får väldigt lite vibrationskoppling från aggregatet vidare ut i stammen o vidare till rörhållare. Att ha stela spirorör gör nog att vibrationerna kan fortplanta sig iväg.
Uppdatering: De kommer hit nästa vecka för att undersöka om det kan röra sig om fabrikationsfel, då motorn inte bör låta så mycket. Oavsett utfall på det så vill jag dock att aggregatet monteras på ett korrekt sätt. Men jag får väl lov att återkoppla efter besöket, kan kanske vara bra info till nån annan som hamnar i samma sits i framtiden.
Lite input ifrån mig och min anläggning. Jag har ett heru100 på kallvind. Det är placerat över badrum på stenull-markisolermatta, två sovrum i direkt anslutning till badrummet och där hör man ingenting. Aggregatet är anslutet till kanalisation via flexdämpare och går ungefär på halv kapacitet. Det jag kan höra är om det är knäpptyst i badrummet och står precis under aggregatet på en pall så kan jag höra värmeväxlarmotorn arbeta (under vår/höst kan man höra detta tydligare då växlaren jobbar med on/offreglering. På vinter däremot går den ju som oftast 100% för att återvinna värme så mycket den kan och då är det svårare att höra då man inte har on/off att lyssna efter). Däremot kan jag inte höra fläktarna i aggregatet.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej! En uppdatering nu när installatören varit här igen. Mycket riktigt så hade ju det första Östberg påpekat när de var i kontakt med dem att "den står ju inte på en markskiva", så nu gör den det, helt enkelt
Och det gjorde en hel del skillnad på buller, men något annat som också gjorde en avsevärd skillnad var när de drog ner luftomsättningen från 50% till 45%, så det måste ju vara något med varvtalet just vid 50% som ger ökad resonans.
Nu är det inte störande högt men fortfarande så att man hör i sovrummet, så vi är inte riktigt i mål. Jag tror fortfarande att flexdämpare skulle hjälpa, och det skulle också göra så att jag kommer åt aggregatet bättre samt att jag kan sätta en låda kring det om jag ids i framtiden.
Nu är det inte störande högt men fortfarande så att man hör i sovrummet, så vi är inte riktigt i mål. Jag tror fortfarande att flexdämpare skulle hjälpa, och det skulle också göra så att jag kommer åt aggregatet bättre samt att jag kan sätta en låda kring det om jag ids i framtiden.
Skönt att höra att det går åt rätt håll. märkligt att erfarna installatörer inte har koll på hur aggregat ska installeras, är ju bara att titta 1min i installationsanvisningen.. hur var det, har dom även missat att montera kanalgivare som ska sitta på tilluften, eller det är gjort? Tror oxo på flexdämpare för vibrationsreducering
Men du vet ju hur det är riktiga män läser inte bruksanvisningenmeckis skrev:Skönt att höra att det går åt rätt håll. märkligt att erfarna installatörer inte har koll på hur aggregat ska installeras, är ju bara att titta 1min i installationsanvisningen.. hur var det, har dom även missat att montera kanalgivare som ska sitta på tilluften, eller det är gjort? Tror oxo på flexdämpare för vibrationsreducering
Hur gick det?H hars skrev:Hej! En uppdatering nu när installatören varit här igen. Mycket riktigt så hade ju det första Östberg påpekat när de var i kontakt med dem att "den står ju inte på en markskiva", så nu gör den det, helt enkeltOch det gjorde en hel del skillnad på buller, men något annat som också gjorde en avsevärd skillnad var när de drog ner luftomsättningen från 50% till 45%, så det måste ju vara något med varvtalet just vid 50% som ger ökad resonans.
Så sjukt! Exakt samma sak här. Kl 20 går den över på away mode som har lägre varvtal för att folk ska kunna sova.H hars skrev:
Har haft installatören här 6-7 gånger. Har fått inte mindre än 3 ljuddämpare extra på ett rör (5 totalt) helt utan effekt. På ett ställe sågade de upp väggen för att sätta på den.
Suset från den upphörde när dubbla isoleringsskivor och fötter sattes på ganska bra men stomljudet är outhärdligt.
Så om ljuddämpare inte hjälper för stomljud alls, vad ska man göra ?
har du flyttat på agget till annan plats?partyoverallt skrev:
Så sjukt! Exakt samma sak här. Kl 20 går den över på away mode som har lägre varvtal för att folk ska kunna sova.
Har haft installatören här 6-7 gånger. Har fått inte mindre än 3 ljuddämpare extra på ett rör (5 totalt) helt utan effekt. På ett ställe sågade de upp väggen för att sätta på den.
Suset från den upphörde när dubbla isoleringsskivor och fötter sattes på ganska bra men stomljudet är outhärdligt.
Så om ljuddämpare inte hjälper för stomljud alls, vad ska man göra ?