Hej
Jag har ett IHC-styrsystem, som jag har mycket roligt med. (För jag är en tokig ingenjör...)
Men till slut fastnar hjärnan.
Det vore spännande att utbyta erfarenheter, tankar och programkod med andra användare.
Men jag vet ju inte vilka ni är???
Så IHC-användare; ge er till känna!
Låt oss starta en tråd som kan gå som historien som den mest meningslösa i byggahus.se:s historia!!
(I alla fall för dem som inte har ett IHC-system)
Släng in ett svar om att ni finns, så att vi får koll på hur många vi är.
Förmodligen är jag ensam, och då blir den här tråden jättetråkig...
 
Hej Nix,

Klart du inte är ensam. Har ett system sedan 1999 i vårt hus. Dock är det "dos" varianten och jag har inte uppgraderat än.

Visst är det smidigt (även om mitt system inte ändras så mycket dagligen nu för tiden).

Så 2 är vi i alla fall.
 
Hurra!
Då kan man kanske få fråga lite...

Har du någon bra lösning för att mäta ute-/innetemperaturer och använda det i styrningen?
Och för att kunna visa det på en display av något slag?

Jag har frågat lexel, men fått svaret att de "funderar på att ta fram det".
Känns ju som en långbänk...

Jag har inte sett DOS-varianten, men jag anar att windowslösningen är lättare för en icke-programmerare.
 
Hejsan,

Det beror nog på vad du vill åstadkomma. Vad skall du använda temperaturen till? Skall något hända vid distinkta temperaturer?

LK har ju en analog ingångsmodul. Den kan man använda för att trigga olika funktioner vid olika analoga värden.

Är man lite mer hemmapulare, så kan man annars bygga någon DIN box som kopplar in sig på vanliga digitala IOs.

Sistnämnda ställer dock saken om behörig elektriker på sin spets. Detta eftersom dessa DIN moduler är 24V och på behörigt avstånd från 230V sektionen. Vilket då gör att det är fritt fram för den händige. Skall bli spännande att se framtiden an, när detta blir vanligare.
 
Vi har installerat IHC och LexCom Home och är väldigt nöjda med systemet.

Jag har inte börjat än att sätta i mig i programet men det kommer.

Det lär inte vara så lätt att programera enligt vår elektriker. Man behöver vara både elektriker och data nörd ;D
 
Det var därför som jag valde tebis TS.Hur enkelt som hellst att programera..
 
Tebis TS ?? och det är vad förnågot?? :)
 
Det är ett bussystem såklart!!!

Det bygger på EIB men är mycket enklare att programmera.
 
Nej, det tar ett litet tag innan man tar sig in i logiken.

Men det var lite det som var tanken med att starta den här tråden.
Vi kan ju hjälpa varandra med tips och programkoder...
 
Kalsipper : jaaaa just det såklart det är .. dum man var att man inte visste att Tebis TS är ett buss system :)

Kanske är det dyrare system än IHC .. det är iaf EIB.
 
Jag kan inte säga hur priserna är i jämförelse med IHC och jag tycker inte att IHC är ett dåligt system, tvärtom.
Det enda jag tycker är "bökigt" är just programmeringen av systemet och det var en av anledningarna till att jag inte valde IHC.Men nu så handlar ju inte tråden om detta utan om program till IHC så jag ber om ursäkt för min fumliga inblandning av tebis i tråden och flyger vidare till nästa tråd. :D
 
[quote author=Sweli
Det lär inte vara så lätt att programera enligt vår elektriker. Man behöver vara både elektriker och data nörd  ;D[/quote]

Tror inte du behöver oro dig för det. Har svårt att tänka mig att det kan vara enklare.
Själv gjorde jag hela vårt hus med markiser, alla stömbrytare, PIR dekare, många extrafunktioner etc. på en kväll. Och då hade jag ingen manual utan ett bara ett par faxade sidor på Danska. Dock ett bra elschema från elektrikern.

Måste ha varit en syn med en kille i jacka sittandes med en laptop i garaget med gatlycktan som enda ljus (i början).
 
Appropå programmering:
Jag har en fyrapoängskurs i Pascal från 1995 i bagaget. Så jag är ungefär lika mycket programmerare som jag är snickare...
Dock har jag lite Numeriska Metoder och matte och sånt, så rena logikflöden och if-then-else tankar kan jag till nöds sno ihop. Och jag gillar Excel...

Men jag har inte haft några jätteproblem, bara jag har vetat vad jag vill ha. Det är de tankarna som är de svåra.

Ett exempel kan ju vara funktionen att en viss knapp i sovrummet mellan vissa tider på dygnet tänder upp vägen till toan... För den som går upp mellan 02 och 06 hemma hos oss gör det för att pinka...
Programmeringsmässigt enkelt, men den krävs en sjuk, sjuk hjärna för att komma på idén. (Eller om jag läste det någonstans...)

Och de idéerna tänkte jag vi kunde dela med varandra.


Och för att spinna vidare på tempfrågan:
TLovskog, jag fattar inte vad du skriver ;)

Men jag vill koppla in en temperaturgivare, som dels kan tala om på en display vad det är för temp. Men även kunna styra med vid vissa värden. Det kan ju vara "nollgradigt slå på motorvärmaren" eller "under tio inomhus, sätt på golvvärmen, om bortalägesfunktionen är tillslagen". Eller annat som jag inte ens kommit på än...
 
Hej Nix,

Jag förstår att mitt förra svar blev lite obegripligt, då LK och Lexel har slutat marknadsföra den analoga ingångsmodulen.

Tanken med den var att man anslöt olika analoga givare (typ temperatur). Sedan programmerade man den analoga modulen att vid vissa ingångsnivåer (ex. 10 grader etc) aktivera en ingångi kontrollern, som man sedan använde som vilken "knapp" som helst.

Tyvärr finns den inte mer.

Återstår då bara att skaffa en modul emellan. Dv.s en sak som vid en viss temperatur kan aktivera en ingång i IHC som sedan ...

Denna modul kan man då naturligtvis jaga efter, eller bygga själv beroende på kunskapsnivå och läggning. Vill man sedan montera in detta ev hemmabygge i elcentralen så är det en fördel om den byggs in i en låda för anslutning till den befintliga DIN skenan. Då blir det snyggt och prydligt och passar in i miljön. Frågan är dock om man får det ...

Slutkommentaren (i italics) är mer ett utryck för min frustration över att det skall vara så oändligt besvärligt att få tillstånd att ordna med elen själv i ett litet hus. Själv har jag mycket idéer om en bättre elmiljö, men det går inte att lösa för vettiga pengar den vanliga vägen, så jag får hålla tillgodo med medeltidsteknik ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.