Hej
Jag har ett IHC-styrsystem, som jag har mycket roligt med. (För jag är en tokig ingenjör...)
Men till slut fastnar hjärnan.
Det vore spännande att utbyta erfarenheter, tankar och programkod med andra användare.
Men jag vet ju inte vilka ni är???
Så IHC-användare; ge er till känna!
Låt oss starta en tråd som kan gå som historien som den mest meningslösa i byggahus.se:s historia!!
(I alla fall för dem som inte har ett IHC-system)
Släng in ett svar om att ni finns, så att vi får koll på hur många vi är.
Förmodligen är jag ensam, och då blir den här tråden jättetråkig...

Hej Nix,

Klart du inte är ensam. Har ett system sedan 1999 i vårt hus. Dock är det "dos" varianten och jag har inte uppgraderat än.

Visst är det smidigt (även om mitt system inte ändras så mycket dagligen nu för tiden).

Så 2 är vi i alla fall.

Hurra!
Då kan man kanske få fråga lite...

Har du någon bra lösning för att mäta ute-/innetemperaturer och använda det i styrningen?
Och för att kunna visa det på en display av något slag?

Jag har frågat lexel, men fått svaret att de "funderar på att ta fram det".
Känns ju som en långbänk...

Jag har inte sett DOS-varianten, men jag anar att windowslösningen är lättare för en icke-programmerare.

Hejsan,

Det beror nog på vad du vill åstadkomma. Vad skall du använda temperaturen till? Skall något hända vid distinkta temperaturer?

LK har ju en analog ingångsmodul. Den kan man använda för att trigga olika funktioner vid olika analoga värden.

Är man lite mer hemmapulare, så kan man annars bygga någon DIN box som kopplar in sig på vanliga digitala IOs.

Sistnämnda ställer dock saken om behörig elektriker på sin spets. Detta eftersom dessa DIN moduler är 24V och på behörigt avstånd från 230V sektionen. Vilket då gör att det är fritt fram för den händige. Skall bli spännande att se framtiden an, när detta blir vanligare.

Vi har installerat IHC och LexCom Home och är väldigt nöjda med systemet.