D
P paralun skrev:
Nej jag menar att nu har man då tagit fram deklarationen om ökad kärnkraft i världen och det leder ju naturligtvis till minskad använd av fossilt bränsle så jag är mycket nöjd! 😉

Sen förenade arabemiraten UAE har då själva ett lysande exempel på att bygga kärnkraft med Barakah NPP
[länk]
Antar att du menar först om den skulle genomföras, deklarationer har vi gott om i världen men eftersom få realiseras eller honoreras så har de ingen effekt alls?

UAE är femte största utsläpparen i världen, tre gånger Kinas utsläpp och nästan dubbelt mot USA, inget lysande exempel i min bok.

K
D djac skrev:
Jag tror vi får svårt att slå Vatikanstaten.
Ja, speciell om dom skiftar från sterainljus till LED

D djac skrev:
Antar att du menar först om den skulle genomföras, deklarationer har vi gott om i världen men eftersom få realiseras eller honoreras så har de ingen effekt alls?

UAE är femte största utsläpparen i världen, tre gånger Kinas utsläpp och nästan dubbelt mot USA, inget lysande exempel i min bok.
Jo det är väl första gången jag ser att så många länder enas om en konkret deklaration angående kärnkraft på ett COP-möte.

Sen angående utsläpp så orkar jag inte kolla exakt vart UAE är på listan men 25% av deras el ska då komma från Bakarah NPP och få ner CO2 utsläppen. Nåt för koleldarna i Tyskland att grunna över....

D
P paralun skrev:
Jo det är väl första gången jag ser att så många länder enas om en konkret deklaration angående kärnkraft på ett COP-möte.

Sen angående utsläpp så orkar jag inte kolla exakt vart UAE är på listan men 25% av deras el ska då komma från Bakarah NPP och få ner CO2 utsläppen. Nåt för koleldarna i Tyskland att grunna över....
Ja men jag hjälpte dig, de är i absoluta toppen, så ut fossilsynpunkt är de ju världsledande, i den boken är de toppen.

Ja, halleluja, det kändes nog finfint i stunden men det rinner nog av på vägen hem ska du se, kärnkraft är ju ingen religion så detta lär inte flyga långt, det är hårdvara som gäller och när den står där så ska vi fira!

D djac skrev:

Desto viktigare att de bygger bort oljeberoendet. Och för dem är kärnkraft och sol de enda alternativen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Desto viktigare att de bygger bort oljeberoendet. Och för dem är kärnkraft och sol de enda alternativen.
Självklart men inget för oss att ta efter, inga likheter öht.

Sen får vi väl (kanske) se vad det blir av det där nere, inga illusioner hos mig.

Redigerat:
D djac skrev:
Självklart men inget för oss att ta efter, inga likheter öht.
Jo, en. Man bygger baskraft som inte är väderberoende. Det behöver vi också göra

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alla utsläppssiffror som inte är per capita är helt meningslösa när det kommer till diskussioner om huruvida man kan påverka.
Och ett andra krav måste också uppfyllas: Att policyn som ger fina per-capita-siffror måste gå att skala till hela jordens befolkning. En policy hjälper ju inte om den bara fungerar för en liten grupp människor och policyn därmed inte kan överföras till hela jordens befolkning.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, en. Man bygger baskraft som inte är väderberoende. Det behöver vi också göra
Vi har ju en helt annan situation, både ekonomiskt, elproduktionsmässigt, politiskt, ja och pa alla andra sätt, vi är en demokrati, osv, så vi kan nog inte ta med oss någonting av någonting. Det enda vi tror är att de kanske bygger något, som kanske tas i drift och kanske behålls i drift.

Det är förstås bra om det går att skala, men vissa saker kan förstås vara bra även om de bara är en del av lösningen.

Vattenkraft är ett sådant exempel. Utmärkt energikälla under rätt förutsättningar, även om det inte finns vattendrag lämpliga att dämma upp i sådan omfattning att det funkar för hela jorden.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi har ju en helt annan situation, både ekonomiskt, elproduktionsmässigt, politiskt, ja och pa alla andra sätt, vi är en demokrati, osv, så vi kan nog inte ta med oss någonting av någonting. Det enda vi tror är att de kanske bygger något, som kanske tas i drift och kanske behålls i drift.
Nu blandar du korten en aning. Det finns inget som hindrar oss från att bygga kärnkraft oavsett allt det du säger.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Nu blandar du korten en aning. Det finns inget som hindrar oss från att bygga kärnkraft oavsett allt det du säger.
Det finns nog rätt mycket men det första och helt avgörande hindret är bristen på investeringskapital, det går helt enkelt inte att räkna hem och med den konstruktion vi har av marknad så är det den enda drivkraften för att få tillgång till detta kapital.

I UAE så har de problematiskt mycket blodspengar som de behöver tvätta och då är ett sånt här projekt utmärkt, vare sig det blir av eller färdigt eller tas i drift. Det är bara en av alla stora skillnader.

Kinesiska CGN kanske skulle återgå till kärnverksamheten 🙄 😇 så kan de lösa leveransproblemen Markbygden Ett har när det inte blåser.

Ska bli intressant att se hur förhandlingarna går och om det blir miljardskadeståd. Uteblivna leveranser eller förlust pga att Hydro inte kan köpa in samma el till marknadspris utan att förlora miljarder borde vara väldigt lågprioriterade fordringar vid en rekonstruktion.

De borde väl gå med på att omförhandla sitt avtal så Markbygden Ett kan fortsätta leverera billig miljövänlig el.

Borde Hydro rent av förstå(tt) att de fått köpa elen för billigt.

Det som spökar här är ju priset för elen de vill köpa när det blåser för lite. Hm, blåser det alltid i Norge 🤔

Lite om Norska Hydros avtal
Avtalet är från 2017 och gör gällande att Hydro ska köpa 1,65 terrawattimmar el årligen till ett fast pris, men vindkraftsbolaget har varit tvungna att köpa ersättningsel och sälja med förlust.

I handlingar från Umeå tingsrätt hänvisar Hydro till expertutlåtanden som “ger en tydlig indikation” om att företaget är berättigat till ett skadestånd på flera miljarder kronor.

Markbygden Ett, vars moderbolag är det statliga kinesiska bolaget CGN China, och som ligger bakom en av Europas största landbaserade vindkraftsparker utanför Piteå, har redan tunga år bakom sig.

Förra året blev förlusten mer än 1,3 miljarder kronor. Under 2023 har bolaget hittills noterat en preliminär förlust på nästan 600 miljoner kronor.

Källor finns det många och bakom betalväggar. En öppen med lite info
[länk]

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag nöjer mig med den här bilden när våran fina flagga hänger bland andra kloka länders flaggor.

• Konferens, talare, internationella flaggor, slogan om kärnenergi, utomhus, Förenade Arabemiraten, 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
2050-2023=27, vi får rappa på lite...🐌

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.