293 536 läst ·
6 885 svar
294k läst
6,9k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jag tycker du är ute och cyklar, om någon ger ett löfte så bryter man detta när man inte håller det, oavsett vilka skälen må vara och i detta sammanhanget handlar det oftast om att man inte ens ärligt försöker, så då blir det ännu värre, då blir löftet en ren och skär lögn, en bluff helt enkelt. Man lovade något som man visste att man inte kunde hålla och ovanpå det så ville man inte ens hålla det.O skrev:
Att exponera dessa lögner är väldigt viktiga för demokratin och något som de som granskar makten borde göra mycket mer och mycket tydligare, idag är dessa skrämda till tystnad och det tycker jag är olyckligt.
👍 Så definierar jag oxo lögn.D djac skrev:om någon ger ett löfte så bryter man detta när man inte håller det, oavsett vilka skälen må vara och i detta sammanhanget handlar det oftast om att man inte ens ärligt försöker, så då blir det ännu värre, då blir löftet en ren och skär lögn, en bluff helt enkelt. Man lovade något som man visste att man inte kunde hålla och ovanpå det så ville man inte ens hålla det.
Det är väldigt viktigt att avslöja när makthavare som t.ex. ministrar ljuger.
👍 Enig.D djac skrev:
Men det gäller att skilja på makthavare och politiker. Alla politiker är inte makthavare.
Och det gäller att skilja på löften och målsättningar. Målsättningar och mål är aldrig löften.
När en politiker inför ett val säger sig vilja genomföra något är det mål inte löften. Eftersom ingen vet utgången av valet. När så politikern inte lyckas genomföra det den ville är det oschysst är att kalla detta att politikern ljuger.
Att misslyckas nå ett mål man sagt man vill nå är inte att ljuga! Oavsett varför man misslyckas.
Redigerat:
Av ditt resonemang att döma skulle man ju kunna gissa att du är... politiker!O skrev:
👍 Så definierar jag oxo lögn.
👍 Enig.
Men det gäller att skilja på makthavare och politiker. Alla politiker är inte makthavare.
Och det gäller att skilja på löften och målsättningar. Målsättningar och mål är aldrig löften.
När en politiker inför ett val säger sig vilja genomföra något är det mål inte löften. Eftersom ingen vet utgången av valet. När så politikern inte lyckas genomföra det den ville är det oschysst är att kalla detta att politikern ljuger.
Att misslyckas nå ett mål man sagt man vill nå är inte att ljuga! Oavsett varför man misslyckas.
Att medvetet och utan ånger eller skamkänslor ljuga någon annan människa rakt upp i ansiktet är aldrig hedrande, oavsett yrkesroll, man behöver inte nyansera, något är trasigt hos dessa individer och trasigare gäng än det vi ser nu har aldrig publikt uppvisats.O skrev:
👍 Så definierar jag oxo lögn.
👍 Enig.
Om det så är en maktlös vän som lovar att göra en för dig viktig sak och sen bara struntar i det, så är det ett dåligt karaktärsdrag.
Dock får man ju dom man röstar på och vi röstar ju på dom dårarna som bl.a. sett till så att vårt land har dom problemen vi ser nu.D djac skrev:Att medvetet och utan ånger eller skamkänslor ljuga någon annan människa rakt upp i ansiktet är aldrig hedrande, oavsett yrkesroll, man behöver inte nyansera, något är trasigt hos dessa individer och trasigare gäng än det vi ser nu har aldrig publikt uppvisats.
Om det så är en maktlös vän som lovar att göra en för dig viktig sak och sen bara struntar i det, så är det ett dåligt karaktärsdrag.
Löftena ges ju utifrån att det partiet för egen majoritet men det händer ju aldrig så i princip är löftena inriktningar i de förhandlingar som sen sker. Det är lite som om man skulle gå på krogen där alla får tala om vad de vill dricka men kyparen sen serverar allt i ett glas bestående av 30% vin, 40% öl, 20% sodavatten och 10% rom (eller vad nu folk ville ha), det blir inge vidare helt enkelt. Den stora baksidan av demokrati.
Inte alls, det har blivit vanligt att man presenterar "sitt lag", innan valet och då formuleras det som att -vi är överens och om vi får bilda regering så kommer vi göra XD Dublin skrev:Löftena ges ju utifrån att det partiet för egen majoritet men det händer ju aldrig så i princip är löftena inriktningar i de förhandlingar som sen sker. Det är lite som om man skulle gå på krogen där alla får tala om vad de vill dricka men kyparen sen serverar allt i ett glas bestående av 30% vin, 40% öl, 20% sodavatten och 10% rom (eller vad nu folk ville ha), det blir inge vidare helt enkelt. Den stora baksidan av demokrati.
Sen är det ju rimligt att påpeka att tvärtom vad många tror så är det inte regeringen som styr, det är riksdagen, så man måste såklart ha med sig åtminstone riksdagsledamöterna från de egna partierna
Inte alls. Det räcker inte att få bilda regering.D djac skrev:
Dessa "lag" du beskriver är nästan alltid minoritetsregeringar, eftersom de inte fått stöd av en majoritet av väljarna. Det betyder att "laget" aldrig i en enda fråga kan besluta som de vill utan hjälp av motståndarlaget.
Så är det. Men inte ens "riksdagsledamöterna från de egna partierna" räcker när vi har minoritetsregeringar.D djac skrev:
Precis. Inte ens "laget" får egen majoritet.D Dublin skrev:
.
👍D djac skrev:
👍D djac skrev:
Det är aldrig OK att påstå att någon ljuger om detta inte är sant. Det är oxo en lögn.
Ja, så har det varit ibland men nu är det inte så Tidölaget har egen majoritet, inget står i vägen.O skrev:
Inte alls. Det räcker inte att få bilda regering.
Dessa "lag" du beskriver är nästan alltid minoritetsregeringar, eftersom de inte fått stöd av en majoritet av väljarna. Det betyder att "laget" aldrig i en enda fråga kan besluta som de vill utan hjälp av motståndarlaget.
Så är det. Men inte ens "riksdagsledamöterna från de egna partierna" räcker när vi har minoritetsregeringar.
Precis. Inte ens "laget" får egen majoritet.
.
Ibland är det dock bara bra.
Jag är glad över att mångmiljard-kronors-projektet, och valkampanjens valfläsk "familjevecka" aldrig genomfördes.
Ett vallöfte som garanterat höll mig ännu längre bort från att lägga en röst åt det ållet.
Jag är glad över att mångmiljard-kronors-projektet, och valkampanjens valfläsk "familjevecka" aldrig genomfördes.
Ett vallöfte som garanterat höll mig ännu längre bort från att lägga en röst åt det ållet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Ja, det är ju oftast krokodiltårar när någon beklagar att ett parti de inte sympatiserar med inte lyckas genomföra sin politik.