P Pin skrev:
Turistfälla. Köa en timma för att välja bland en massa olika tårtor. Stort utbud men medioker kvalitet. Inte prisvärt.
Jo inte bästa kvalite men mysig miljö. Bättre förr när inte så många kände till det

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
P Pin skrev:
Turistfälla. Köa en timma för att välja bland en massa olika tårtor. Stort utbud men medioker kvalitet. Inte prisvärt.
Kan i viss mån hålla med om "turistfälla" då det kommer busslaster med människor MEN omgivningen är vacker och värd ett besök i sig, och jag tycker fortfarande de håller hög kvalitet (och höga priser).

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Maria T
P Pin skrev:
Inte buffé som i all you can eat. Du väljer vad du vill ha och betalar per bakverk.
Café opera hade riktig tårtbuffe på åttiotalet
Och där har jag faktiskt varit. De hade även Afternoon Tea där man kunde plocka hur mycket som helst för ett riktigt bra pris men tror det var under kortare period än tårtfrossan.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Solby gård är en trevlig butik / cafe och med ett mysigt växthus för regniga dagar

Trädgårdsfestplats med vit stolar, växthus, grönska, och grusgång på en molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lantlig gårdsbutik med växter, krukor, trädgårdsdekorationer och en metallhund framför rödmålad träbyggnad.
Skapa konto
Pojke vid bord i växthus med bagels, tårta och kaffe. Blommor och mysig inredning syns.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Igår, Hjälmare kanalcafé som är charmigt inrett med gott om sittplatser inne och ute, rätt stort utbud av sötsaker och smörgåsar, lunchrätter och middag vissa dagar. Jag åt en mycket god blåbärscheesecake och mitt sällskap Toscakaka.
Fulfoto då jag redan börjat äta av kakan. Fult foto över den vackra kanalen då det ösregnade.
En kort kanske 7 minuter avstickare från E20 mellan Kungsör och Arboga. Ett bit av tårta på tallrik, sked, kopp, personens arm, mysigt fikastund.
Skapa konto
Uteservering vid sjö, regnigt väder, tomma träbord och stolar, gröna träd, båt, molnigt.
Skapa konto

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Idag har jag och min rotetvåa/kartläserska kört från Karlstad till Trollhättan. Mitt uti i Värmlands "ingenting" finns en mycket speciell plats med ett synnerligen trevligt stopp för att njuta kaffe och sötsaker/smörgås, nämligen von Echstedtska gården.
Ligger i Västra Smedbyn, Kila socken 20 km nordväst om Säffle.
Verkar inte ha nån egen hemsida, tillhör Värmlands museum.
Kvinna på grusväg, röda träbyggnader, lummig trädgård, traditionell svensk gårdsmiljö, molnig himmel.
Skapa konto
Utomhusfika med kaffe och tårta på vit bord, stol framför naturskönt landskap med träd och fält.
Skapa konto
En bit paj med maräng på tallrik, kopp kaffe, utomhus på dekorerad duk, vita trädgårdsstolar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Nu har jag och min eminenta vän och andrepilot besökt Mellomgårdens café som @Kjell_G tipsade om, det var i förrgår 5 augusti och vädret var rätt trist, tranorna var utflugna till många andra ställen och vädret var småregnigt så det gick inte att sitta utomhus tyvärr och jag inser att jag därför inte heller tog många foton.

Jag tycker nästan att butiken som säljer lokala produkter är det bästa men fiket, som även är en restaurang med rättigheter har en trevlig meny.

Som enbart fika vill jag ge ⭐⭐⭐
Men platsen får en extra ⭐

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
S swirve skrev:
Och går man över gatan så äter man fantastisk dagens lunch på väderstad centralkrog! Soppa till förrätt, 2-3 rätter att välja på till varmrätt och pannkakor (hemmalagade, inte nån skit uppvärmd felix frysta) till efterrätt. Problemet är att man blir så satans mätt att man inte orkar en tur på central konditoriet efter. Och som sagt ligger en riktigt bra byggnadsvårdsbutik, bra fiskbutik (kräftor!!) och en butik med bla lokala råvaror
Det här måste upprepas.
Centralkrogen har väldigt bra lunch. Och övriga etablissemang som nämns är också på topp. Riktigt trevliga i byggnadsvårdsbutiken där jag fått bra service varje gång.

Vad gäller namnet centralkonditoriet är det väl en följd av att det på 50-talet fanns totalt sex kaféer i området.

Maria T
Hade fått tips om ett café i Lidköping som låter toppen så planerade för ett besök. Tyvärr blev det platt fall då det inte är öppet på söndagar (lita aldrig på Google!) - Garströms konditori vid stora torget.

Kan inte hitta hemsida utan bara på fejjan https://www.facebook.com/garstromskonditori/?locale=sv_SE

Hörnbyggnad med konditori, tegeltak, torn, röda dörrar, fönsterluckor, och skyltar på gatunivå, mot molnig himmel.
Skapa konto
Ett konditoriskyltfönster med blommor, bakverk, ljus och kaffekannor. Reflektion av byggnad och himmel syns.
Skapa konto

Kanske någon annan som är lika nördig som jag är gällande arkitektur och omgivning, som nån gång kommer hit 😉

Är man på västkusten kan konditori Snäckan strax utanför Uddevalla vara trevligt. Gammal badort med trevliga promenadstråk längs vattnet. Slår ett slag för att ta exempelvis fisksoppan eller dagens färska fisk och sitta ute på framsidan.

https://www.konditorisnackan.se/

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Idag måndag 7/8 har jag några tips.
Först i Askersund och där jag sov över - Garvaregårdens Pensionat, som är ett café, B&B och pub.
Då jag har stannat över natten, tagit en öl och ätit deras fantastiska frukost så kan jag inte bedöma deras café helt korrekt, men jag tänker att det inte kan vara sämre än boendet och frukosten, och det var väldigt bra och prisvärt.
Således foton från interiör (där vi åt frukost) och exteriör. Elegant matsal med trästolar, vita bord, blå väggar, tavlor och vägglampor. Vintage, mysig atmosfär.
Skapa konto
Mysig trädgård med blomster, stenstig, träd, gröngräs och rött trähus, utomhusmöbler, lykta, sommardag.
Skapa konto
Traditionellt rum, öppen spis, vedkorg, prydnadsföremål, tallrikar på vägg, matrum i bakgrunden, trägolv, hemtrevlig atmosfär.
Skapa konto
Röd träbyggnad med caféskylt, blå dörrar, fönster med blomlådor, omgiven av vegetation, på en gråmulen dag.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Bergkamp och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Dagens, 7/8, fikatips nummer två.
Även ett tips för de som jag (vi) gillar att kolla på gamla slott - Stjernsunds slott ett stenkast från Askersund.

https://www.vitterhetsakademien.se/kulturfastigheter/stjernsunds-slott.html

De har ett café i en byggnad, vinge, till slottet där det serveras kaffe från kl 10, luncher från senare
Ett fikabröd på en tallrik och en kopp kaffe vid ett fönster.
Skapa konto
En lugn park med gröna buskar, ett träd, gräsplan och en utsikt över en sjö under en molnig himmel.
Skapa konto

Mitt sällskap säger att det var det godaste wienerbröd hon ätit på länge, med referens till bl f Tössebageriet (Karlavägen, Stockholm) som är de godaste dito som jag nånsin ätit.

• Gilla
  • Älska
Bergkamp och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Avslutar dagen , 7/8, med ett ställe som jag besökt sen slutet av 1990-talet och det kanske funnits där betydligt längre - Fridhems kaffestuga mellan Katrineholm och Flen
https://www.fridhemskaffestuga.se/

Ett kakfat med några skivor kvar av något bakverk, inomhus, rustik träbakgrund, konditoridisplayer.
Skapa konto
Bakverk i monter, gräddbakelser med bär, prisskylt, reflektion av person, konditori.
Skapa konto
Ett smörgås med ost och grönsaker och en kopp kaffe på ett träbord.
Skapa konto
Ett mysigt verandautrymme med blommor, informationsblad på ett bord, utsikt till en trädgård och traktor.
Skapa konto

Deras kakor och bakelser är mycket goda, och smörgåsen som jag åt idag likaså, nybakat bröd.
Med tanke på läget utmed RV 55 så kanske många i bil bara blåser förbi men det är såååå värt att stanna och tanka, nu menar jag lite koffen och energi.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Kramla och 3 till
  • Laddar…
Bricka med text "Tack och lov för fika" och illustrationer av kaffekoppar.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
Mariagården i Stenungsund har nog sommarens största fikabröd.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.