Hej igen!

Nu har vi ritat upp ett nytt förslag igen. Vi har samlat all vvs på en sida huset, gjort bjälklagsöppningen över hallen istället för att få till ett sovrum vid balkongen på övervåningen. Skriver lite mer om ett tag, men vi känner att vi börjar komma närmare och närmare slutmålet!

Vi har vänner som är byggingenjörer som, när vi tagit fram en planlösning som känns bra, har lovat att hjälpa oss så att vi kan hålla nere kostnader osv. och min far är föredetta snickare så han kommer även han att ha en del invändningar, är jag säker på. Dock känner vi att vi först vill ta fram ett förslag som är så bra som möjligt från vår sida, så de slipper ta itu med för mycket "nybörjarmissar". Så vi är jättetacksamma för all hjälp vi kan få :)

Skärmavbild 2015-05-02 kl. 15.07.12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det går, flytta fönster till vänster i nedre vänstra sovrummet på övre plan för att kunna få hel garderobsvägg som i rummet bredvid. Om ni tänkte er en spishäll på köksön har jag läst att det även är krav på liten disko med vatten numera om ni int redan visste det.

Gör större infart, ni kommer inte ångra er. Plats för fyra bilar... Skönt om ni köper släp, har två bilar och får gäster

Jag skulle flyttat entren till andra sidan närmare parkeringen och garaget. När det regnar vill man inte behöva springa runt huset för att ta sig till bilen eller garaget.
Är rummens kvm med eller utan garderober inräknade?
Själv är jag ingen balkongmänniska och känner ingen som brukar sin balkong när man ändå har en uteplats. Ska man ex vis äta på den är det för krångligt att bära allt upp för trappan.

Hej!
Jag tycker spontant är det är mycket snyggt. tolkar in att söder ligger på garagesidan. Om ni placerar garaget på andra sidan får ni fint ljus hela dagen och också en avbruten kvällssol.

FÖr att komma runt det där med sovrum mellan två rum som "kan väsnas " skulle jag lagt sovrummet uppe bredvid köket med ingång från vänster nedtre hörn av rummet. direkt till höger från entren skulle jag lagt tvättstugn och sedan wc däremellan, vilken inte är lika djup och då möjliggör entre till sovrummet.

Vad säger detaljplanen om huset storlek och taklutning? Genom att höja upp taket till förhöjt takliv får ni betydligt mer yta invändigt och möjliggör kanske för ett större badkar eller ett klädkammare/förråd, vilka man inte kan ha för lite av.

Öppet upp till andra våningen är himla skysst. tyvärr sprider sig ljud och även matos ibland väldigt lätt och kan i längden vara störande. tex om en vill se på tv medan andra sover.

Snyggt! Många har sagt det mesta redan och jag tycker egentligen bara ni bör omvärdera läget på garage/ infart resp entren i huset. Ni kommer att ångra om ni inte gör dem på samma sida av huset utan måste springa runt huset varje gång ni kommer hem. En lösning för trappan med viloplan kan också vara att lägga den längs med huset (mot yttervägg) istället. Då tar den mindre av den värdefullaste ytan på öv.

Jonatan79 skrev:
Om det går, flytta fönster till vänster i nedre vänstra sovrummet på övre plan för att kunna få hel garderobsvägg som i rummet bredvid.

Eller flytta garderoben till väggen mot trappen, även om en liten del går bort under snedtaket.

Corneliatt skrev:
Hej och tack för alla kommentarer!
Här kommer lite svar, + en ny planlösning där vi ändrat lite utefter era rekommendationer :)

[bild]
Tycker den här planlösningen varit bäst. Stort kök och bra placering av tvättstuga. Ska ni ha öppet till andra våningen med de nackdelar som finns känns det helt bortkastat att ha det i hallen där man ändå knappt spenderar någon tid. Mycket häftigare att ha det över matplatsen som ni först tänkt.

Men jag hade funderat på att på övre plan byta plats på allrum och sovrum. Då får sovrummet riktiga fönster, korridorkänslan försvinner och allrummet får ändå nog med ljus från matplatsens fönster och eventuella takfönster.

ff.jpg

Redigerat:
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag hade minskat lite på storleken på badrummet och största sovrummet där uppe och gjort en liten toalett dessutom. Behövs när det är många sovrum.

Håller med Appolonia, sovrummet uppe med den utsikten på morgonen (känner TS så därför vet jag var huset ska ligga) är helt fantastisk och med utgång till balkong där man kan vädra sängkläder eller sätta sig en stund på kvällen en ljummen sommarkväll. Har man gäster nyttjas antagligen uteplatsen intill köket iaf så låt balkongen vara privat :)

Kan också hålla med några av föregående talare om att man vill ha nära in från parkeringsplatsen, men om groventrén är där den är på Appolonias favorit så kan man dra in matkassarna där. Risken är att groventrén nog kommer att tjäna mer som en huvudentré men bara man planerar för det så funkar ju det också :)

Jag hade funderat ett varv till på vardagsrummet och framförallt placering av TV. Nu hamnar den på linje mot köket, stor risk för att slamret därifrån stör en del ihop med fri sikt mot disk-berget.

Bredvid TV:n har du en dörr respektive öppet mot matplatsen. Ingen plats för högtalare? Planera också för mörkläggning av dörren. Soffan är placerad snett mot TV:n, du bör välja en ny modell med bra bild även från sidorna.

En idé kan vara att placera TV:n mot väggen där entrén är och ändra lite på fönstersättningen i rummet (och soffans placering). Du har en entré-sida med endast ett sovrums-fönster så något mer från vardagsrummet kanske pasar.

gällande TVn Så är det även en nackdel att solljus på dagen kan komma in rakt på den, borde bli bätre, och lösa Mainstreams synpunkt om diskberget och ljudsystemet också om ni vrider TV + Soffa 90 grader åt höger.
För att lösa ingången på rätt sida huset, kanske man kan spegelvända hela bv, förutom just uteplatsen då?
Hur skulle det funka?
Då skulle det lilla sovrummet få en bättre utsikt kanske, trappan kan ni flytta så den inte blir för nära entren om ni behåller den på samma sida som nu. (Vrid den längs med huset så tar den mindre plats däruppe)
Ev kan man behålla köket med matplats + vardagsrum där de är nu och bara spegelvända resten. (utom trappan) :-)

Tycker att planlösningen bara blir bättre och bättre hela tiden!

Förslaget med att lägga ett sovrum så det får privat balkong tänkte jag föreslå då jag personligen tycker det är den bästa lösningen.

Har ni barn? Om ja, hur små? Kan vara rätt skönt att ha möjlighet med sovrum på samma våning som de när de är små ifall att något läskigt sängmonster skulle vara i farten.

Angående den omtalade entrén så tror jag nästan jag hade gjort som så att jag bytt plats på toaletten där nere och hallen, dvs att man kommit in på kortsidan istället. Känns mer naturligt och rent ytmässigt gör det ingen som helst skillnad.

Sen hade jag nog nästan gjort som så att jag försökt lägga sovrummet där tvättstugan är idag på ritningen, bytt sida på sovrummet och försökt få in en klädkammare bredvid toaletten.

Men i helhet tycker jag det börjar se riktigt bra ut!

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är la inte jättestolt över mina paintskills och insåg att KLK inte fick plats men i övrigt så tror jag detta kunnat bli bättre :)

Trevligt med en hall där man ser rakt ut på baksidan också :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.