När vi var och tittade på ett hus för några veckor sedan som det var en mängd olika skador på så informerade mäklaren oss om att besiktningsklausulen är ”i princip som öppet köp. Så om ni känner efter kontraktsskrivning att skadorna är för omfattande går det bra att backa ur”.

Vi la aldrig något bud så jag vet inte hur det kontraktet var formulerat, men tyckte ändå det var intressant hur mäklaren presenterade det. Jag har alltid sett ett köpekontrakt som starkt bindande.

harry73
Han ville bara få igång budgivning

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Lite info:

Fastighetsmäklarinspektionens rekommendation
Fastighetsmäklarinspektionen rekommenderar en öppen besiktningsklausul.

En öppen besiktningsklausul med rimliga tidsfrister och tydliga anvisningar för hur köparen ska åberopa sin rätt till återgång leder normalt inte till tolkningsproblem. Fördelen med en sådan klausul är att det är klart mellan parterna när köpet kan gå tillbaka. Onödiga tvister kan därmed undvikas.

Nackdelarna för säljaren med en öppen besiktningsklausul är i första hand

• risken för ett lägre försäljningspris vid en omförsäljning
  • risken för tidsförlust och kostnadsökningar med anledning av dubbelt boende och liknande
  • risken att klausulen utnyttjas på ett illojalt sätt av en köpare.
Om säljaren önskar kompensation för de risker som följer med en öppen besiktningsklausul kan parterna avtala att köparen ska betala en viss ersättning till säljaren vid en återgång.

Mäklaren bör vara tydlig i sin information till parterna om konsekvenserna av en återgång och framhålla såväl fördelar som nackdelar med en öppen besiktningsklausul.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Normalt är att se det som öppet köp enligt alla mäklare jag talat med. Någon besiktning behöver inte ske. Det kan man såklart tycka är fel, och orättvist mot säljaren, men det är så det är och säljaren har ju också skrivit på kontraktet och därmed godkänt upplägget.
Om säljaren sparkat mäklaren undrar jag hur denne tänker.. Blir det affär så har mäklaren rätt till ersättning.

Kan det vara så att handpenning betalats till säljaren och denne inte kan betala tillbaka? Pengarna lär ju inte stå på mäklarens klientmedelskonto om mäklaren blivit avpoletterad.

Handpenningen brukar inte överföras till säljaren fören tidsfristen för besiktningsklasulen går ut.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Fast man får ta de där "negativa" faktorerna med en nypa salt. Om vi antar att förutsättningen är att en köpare måste få rätt att undersöka fastigheten innan ett avtal vinner laga kraft.

Då kan man i princip välja mellan att köparen får besiktiga före kontraktsskrivning, eller efter och då med en besiktningsklausul.

Om vi då jämför de två alternativen. I båda fallen räknar vi med att det tar ca. två veckor att få dit en bes. man och få ett protokoll från besiktningen.

Det innebär ju i första alternativet att man då måste vänta två veckor med att skriva kontrakt. Och efter de två veckorna kanske köparen väljer att hoppa av. I andra alternativet tar det två veckor innan det skrivna kontraktet vinner laga kraft, och köparen kan hoppa av under tiden.

Dvs. det är exakt samma risker för säljaren.

Däremot så kan man riskera i fall ett. Att säljaren plötsligt säljer till ngn. annan under de här två veckorna, eller när han får veta att besiktningen gick bättre än han vågat hoppas på, tycker att huset är ju bättre nu med svart på vitt, så jag vill ha mer betalt. Osv.

Men det är klart att om man jämför med alternativet att vägra låta köparen undersöka fastigheten, så vore det mycket bättre för säljaren. Men lagen förutsätter att köparen får fullgöra sin undersökningsplikt, så alternativet att neka köparen undersökning bör inte eftersträvas.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Däremot så kan man riskera i fall ett. Att säljaren plötsligt säljer till ngn. annan under de här två veckorna, eller när han får veta att besiktningen gick bättre än han vågat hoppas på, tycker att huset är ju bättre nu med svart på vitt, så jag vill ha mer betalt. Osv.
Men nu är du väl ändå ute och cyklar, Hempulis?
Menar du att säljaren skulle kunna skriva kontrakt med en hel hoper med spekulanter, för att sedan välja vem han/hon vill sälja till?

A
Jag sålde mitt förra hus i höstas, så här står det i vårt kontrakt:
§13 Besiktning/undersökning.
Köparen har rätt att besiktiga Fastigheten med hjälp av sakkunnig person. Köparen har rätt att frånträda köpet om denne efter besiktningen inte längre vill stå fast vid köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpengen omgående återbetalas till köparen. Ingen av parterna har rätt till skadestånd av andra parten.

Villkoret gäller under förutsättning att köparens begäran om återgång görs skriftligt och är säljaren tillhanda senast den 3 November kl 11:00 med kopia till fastighetsmäklaren.

Jag tolkar denna skrivning som att en besiktning måste ske men inte av en auktoriserad besiktningsman, så att det räcker med den att sakkunniga sambon gör en ny besiktning efter kontraktets undertecknande, det är jag övertygad om.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Handpenningen brukar inte överföras till säljaren fören tidsfristen för besiktningsklasulen går ut.
Det har du rätt i. Om mäklaren inte längre är med borde den gått tillbaka kan man tycka.

Fairlane
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men nu är du väl ändå ute och cyklar, Hempulis?
Menar du att säljaren skulle kunna skriva kontrakt med en hel hoper med spekulanter, för att sedan välja vem han/hon vill sälja till?
Nej, alternativ 1 var att inget kontrakt skrivs Innan potentiell köpare besiktigat.

• Gilla
Hedax och 1 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Jag tolkar denna skrivning som att en besiktning måste ske
Det är nog få som är oense om att det är vad som står, men vad blir konsekvensen om besiktning utöver det man såg på visningen inte görs? Att möjligheten att häva brinner inne? Jag tror inte det. Jag tror att besiktningsdelen i villkoret är utan värde vad gäller rätten att häva.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
maxmsm skrev:
Jag sålde mitt förra hus i höstas, så här står det i vårt kontrakt:
§13 Besiktning/undersökning.
Köparen har rätt att besiktiga Fastigheten med hjälp av sakkunnig person. Köparen har rätt att frånträda köpet om denne efter besiktningen inte längre vill stå fast vid köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpengen omgående återbetalas till köparen. Ingen av parterna har rätt till skadestånd av andra parten.

Villkoret gäller under förutsättning att köparens begäran om återgång görs skriftligt och är säljaren tillhanda senast den 3 November kl 11:00 med kopia till fastighetsmäklaren.

Jag tolkar denna skrivning som att en besiktning måste ske men inte av en auktoriserad besiktningsman, så att det räcker med den att sakkunniga sambon gör en ny besiktning efter kontraktets undertecknande, det är jag övertygad om.
Ja, det bör vara riktigt och som säljare skulle jag inte se poängen att slösa min och köparens tid med en besiktning, när man ändå vet att inget köp kommer genomföras.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det bör vara riktigt och som säljare skulle jag inte se poängen att slösa min och köparens tid med en besiktning, när man ändå vet att inget köp kommer genomföras.
Hur vet man att "inget köp kommer genomföras"?
Det är väl grundtanken med hela processen.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur vet man att "inget köp kommer genomföras"?
Det är väl grundtanken med hela processen.
För att köparen har bestämt sig för att inte köpa och valt att ångra sig i linje med klausulen?

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jävla_hus skrev:
För att köparen har bestämt sig för att inte köpa och valt att ångra sig i linje med klausulen?
När vet man det?
Köpare och säljare har väl skrivit kontrakt?
Och det gör väl inte köparen, samt lägger ut pengar för en besiktning, om inte hans/hennes avsikt är att fullfölja köpet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.