42 053 läst ·
152 svar
42k läst
152 svar
Vi häver köp, säljaren vägrar acceptera
Tack för alla svar, jag hittade kontraktet i min mail och så här ser besiktningsklausulen ut:
§16 Besiktningsklausul
Köparen har rätt att efter köpet låta besikta fastigheten med hjälp av sakkunnig besiktningsman.
Om köparen efter att ha genomfört en såden besiktning inte önskar stå fast vid köpet, äger köparen rätt att begära köpets återgång.
Begäran om återgång skall framställs skriftligen till säljaren senast den 20180425 varvid erlagd handpenning skall återbäras till köparen utan skadeståndsanspråk från någondera parten.
Om köpet fullföljs är parterna överens om att fel som framkommer vid besiktning samt förhållande som påtalas i den s k riskanalys ej kan utgöra s k dolda fel enligt jordabalkens regler.
§16 Besiktningsklausul
Köparen har rätt att efter köpet låta besikta fastigheten med hjälp av sakkunnig besiktningsman.
Om köparen efter att ha genomfört en såden besiktning inte önskar stå fast vid köpet, äger köparen rätt att begära köpets återgång.
Begäran om återgång skall framställs skriftligen till säljaren senast den 20180425 varvid erlagd handpenning skall återbäras till köparen utan skadeståndsanspråk från någondera parten.
Om köpet fullföljs är parterna överens om att fel som framkommer vid besiktning samt förhållande som påtalas i den s k riskanalys ej kan utgöra s k dolda fel enligt jordabalkens regler.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Dåså, meddela säljaren skriftligt senast idag, och sov gott!
Till skillnad mot flera andra i tråden, tror jag att ni kan ha ett dåligt läge om säljaren skulle stämma er. Sannolikheten att hon gör det är en annan femma.
"Rätt att besiktiga" tror jag ska tolkas som att ni ska ges tillgång till huset för besiktning.
Ni kan knappast hänvisa till en besiktning (av er på visningen) som skedde innan kontraktet skrevs på.
Sista dag är idag, så mitt råd är att åtminstone be om att få komma dit och titta igen (som sakkunniga inom kakel och vvs), ännu bättre att ta med nån byggare ni känner. Om ni inte får tag i en besikningsman idag.
I övrigt tolkar jag Mäklarsamfundets rekommendationer på besiktningsklausul att för att säga upp avtalet (efter besiktning) måste man ha giltiga skäl, men man behöver inte ange dem. Luddigt.
"Rätt att besiktiga" tror jag ska tolkas som att ni ska ges tillgång till huset för besiktning.
Ni kan knappast hänvisa till en besiktning (av er på visningen) som skedde innan kontraktet skrevs på.
Sista dag är idag, så mitt råd är att åtminstone be om att få komma dit och titta igen (som sakkunniga inom kakel och vvs), ännu bättre att ta med nån byggare ni känner. Om ni inte får tag i en besikningsman idag.
I övrigt tolkar jag Mäklarsamfundets rekommendationer på besiktningsklausul att för att säga upp avtalet (efter besiktning) måste man ha giltiga skäl, men man behöver inte ange dem. Luddigt.
Fast paragrafen säger ju att de har rätt att besiktiga med en sakkunnig, inte att de måste göra det.7ender skrev:
Till skillnad mot flera andra i tråden, tror jag att ni kan ha ett dåligt läge om säljaren skulle stämma er. Sannolikheten att hon gör det är en annan femma.
Tolkar du det som att de måste ta dit en sakkunnig besiktningsman för att sedan kunna häva köpet? Det är inte min tolkning, och inte heller den mäklare som jag nyligen köpte hus av.
Ja, det är min tolkning.tveksamt skrev:
Den mäklare vi nyligen köpte av var tydlig med att vi måste besiktiga för att kunna säga upp avtalet.
Fast jobbar man som plattsättare kan man ju anses som sakkunnig inom det området. Om man då tycker att kakelsättningen har brister så har man ju både uppfyllt besiktningskravet och har en anledning till att häva köpet (även om det kanske inte behövs).
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Jag tror som sagt att det kan gå att tolka på det viset. Vilken tolkning som är rätt kan nog ingen svara på såvida det inte finns ett rättsfall på just detta. Men OM man låter besiktiga på något sätt, så har man uppfyllt klausulen bokstavstroget, och därmed kan ingen ifrågasätta. Om man inte uppfyller den bokstavstroget, så finns det en osäkerhet, visserligen är det troligen OK ändå, men det kan man inte veta säkert.
Och om den sakkunniga köparen inte har varit och tittat på kaklingen efter att kontraktet skrevs, så har man inte bokstavstroget uppfyllt klausulen, den föreskriver att besiktningen skall ske efter kontraktskrivningen.
Formuleringen "köparen efter att ha genomfört en sådan besiktning inte önskar stå fast vid köpet," tycker jag är rätt tydlig som säljaren hävdar.
Och om den sakkunniga köparen inte har varit och tittat på kaklingen efter att kontraktet skrevs, så har man inte bokstavstroget uppfyllt klausulen, den föreskriver att besiktningen skall ske efter kontraktskrivningen.
Formuleringen "köparen efter att ha genomfört en sådan besiktning inte önskar stå fast vid köpet," tycker jag är rätt tydlig som säljaren hävdar.
Intressant @7ender, intressant.
Vår mäklare sa tvärt om. Vi hade alla alternativen, göra en besiktningsgenomgång med säljarens besiktningsman. Anlita en egen besiktningsman. Själva åka ut till kåken och inspektera bäst vi ville eller fundera hemma på kammaren.
Om det är som du tolkar det är det ju intressant om det någonstans specificeras vad som räknas som sakkunnig besiktningsman.
Vår mäklare sa tvärt om. Vi hade alla alternativen, göra en besiktningsgenomgång med säljarens besiktningsman. Anlita en egen besiktningsman. Själva åka ut till kåken och inspektera bäst vi ville eller fundera hemma på kammaren.
Om det är som du tolkar det är det ju intressant om det någonstans specificeras vad som räknas som sakkunnig besiktningsman.
Håller jag med om. Men vad skulle de ha en besikningsklausul för om de redan besiktigat huset (på visningen).
"Köparen har rätt att efter köpet låta besiktiga fastigheten".
Edit: det kom några inlägg emellan med samma budskap. Det här var till useless.
"Köparen har rätt att efter köpet låta besiktiga fastigheten".
Edit: det kom några inlägg emellan med samma budskap. Det här var till useless.
Är ni i närheten kan det inte skada att knacka på och genomföra en besiktning för sakens skull.
Skulle det inte fungera eftersom ni bor långt bort, kan ni säga att ni anlitade en sakkunnig som efter inläsning av prospektet och er info avrådde från köpet.
Skulle det inte fungera eftersom ni bor långt bort, kan ni säga att ni anlitade en sakkunnig som efter inläsning av prospektet och er info avrådde från köpet.
Just för att de ska ha rätt att ta dit en opartisk besiktningsman om de vill är min tolkning.
Så att man garanterar att säljaren ska lämna tillträde till köparen och/eller dennes besiktningsman och inte säljaren ska kunna säga att "jo, ni besiktigade ju huset på visningen, så ni får inte komma hit mer".
Så att man garanterar att säljaren ska lämna tillträde till köparen och/eller dennes besiktningsman och inte säljaren ska kunna säga att "jo, ni besiktigade ju huset på visningen, så ni får inte komma hit mer".
Det är väl bara att åka dit nu (efter kontraktskrivningen) och titta en gång till på badrummet. Då har det besiktats av en sakkunnig och man kan häva köpet.7ender skrev:
Det står inte att det ska vara en oberoende besiktningsman eller att vederbörande ska uppfylla andra kvalifikationer än att vara sakkunnig.
Ja, det var ungefär det jag föreslog i inlägg #18.useless skrev: