7 723 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Vi får in vatten på vår tomt-vems är ansvaret?
Hej
Vi bor i en villa ute på landet. Vår tomt passeras av en liten allmän grusväg som kommunen vägrar ta ansvar för. Vi har en granne innanför oss, ingen vägförening. Som sig bör finns det diken på båda sidor av vägen. På ena sidan ligger vår tomt, på andra sidan kommunens mark.
Vi grävde ur för en pool ca tio meter in på vår tomt nu i sommar. Vi har inte däckat in poolen än, den är bara delvis nergrävd och sticker upp en bit över mark. Det har varit ganska torrt ute, men det senaste har det ju regnat en del. Vi har då märkt att det börjat rinna ner en del vatten från den sidan som vetter mot vägen. Vi köpte hem dagvattenbrunn, dränkbar pump och dräneringsrör för att fixa dränering i veckan.
Idag kom ett riktigt skyfall och gropen där poolen står blev en pool i sig själv. Slänten mot vägen har förvandlats till ett rejält vattenfall. Vi konstaterade att båda diken var översvämmade och såg att det går ett grovt dimensionerat rör under vägen från kommunens mark som slutar i diket på vår sida vägen. Kommunens mark är en rejäl sluttning ner mot diket och sedan fortsätter lutningen mot vår sida. Allt vatten rinner således över i diket på vår sida och sedan forsar det in på vår tomt.
Frågan är alltså vems ansvaret är? Har de rätt att leda över vatten till diket på vår sida? Det finns en viss lutning på diket åt andra hållet så att säga, men vatten tar enklaste vägen som i detta fallet leder in på vår tomt.
Kan jag kräva att de åtgärdar problemet?
Vi bor i en villa ute på landet. Vår tomt passeras av en liten allmän grusväg som kommunen vägrar ta ansvar för. Vi har en granne innanför oss, ingen vägförening. Som sig bör finns det diken på båda sidor av vägen. På ena sidan ligger vår tomt, på andra sidan kommunens mark.
Vi grävde ur för en pool ca tio meter in på vår tomt nu i sommar. Vi har inte däckat in poolen än, den är bara delvis nergrävd och sticker upp en bit över mark. Det har varit ganska torrt ute, men det senaste har det ju regnat en del. Vi har då märkt att det börjat rinna ner en del vatten från den sidan som vetter mot vägen. Vi köpte hem dagvattenbrunn, dränkbar pump och dräneringsrör för att fixa dränering i veckan.
Idag kom ett riktigt skyfall och gropen där poolen står blev en pool i sig själv. Slänten mot vägen har förvandlats till ett rejält vattenfall. Vi konstaterade att båda diken var översvämmade och såg att det går ett grovt dimensionerat rör under vägen från kommunens mark som slutar i diket på vår sida vägen. Kommunens mark är en rejäl sluttning ner mot diket och sedan fortsätter lutningen mot vår sida. Allt vatten rinner således över i diket på vår sida och sedan forsar det in på vår tomt.
Frågan är alltså vems ansvaret är? Har de rätt att leda över vatten till diket på vår sida? Det finns en viss lutning på diket åt andra hållet så att säga, men vatten tar enklaste vägen som i detta fallet leder in på vår tomt.
Kan jag kräva att de åtgärdar problemet?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Där jag bor, på landet så tar varje markägare ansvar att det dikas över sin egen mark så grannen uppströms (och även sitt eget vatten) leds till nästa granne nedströms.
jag har fått kommunen att dika över sin mark då de ligger nedströms mig.
Ni får nog se över diket på er sida vägen.
Diket på andra sidan vägen kan det förbättras eller är naturen sådan att det diket inte leder någon vart.
Protte
jag har fått kommunen att dika över sin mark då de ligger nedströms mig.
Ni får nog se över diket på er sida vägen.
Diket på andra sidan vägen kan det förbättras eller är naturen sådan att det diket inte leder någon vart.
Protte
Vi har sett över vårt dike på vår sida. Problemet är att de dragit sina rör över till vår mark på ett mycket underligt ställe. Svårt att förklara i text. Vi funderar på att gräva upp vägen längre bort och bekosta en vägtrumma själva från kommunens mark till vår på ett mer lämpligt ställe. Då kommer vattnet att försvinna ut till ett större utlopp utan att dränka vår tomt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Ja men det låter klokt, men ta ett snack med kommunen så kanske de sponsrar med trumman eller ett lass grus.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur får jag plats med ett vattenlås i min golvbrunn?
Badrum -
Hur får jag linern slät - (ovanmarkare utan vatten)
Pool -
Nån som kan hjälpa mig lista ut dessa missfärgningar vatten.
Vatten & Avlopp -
Vattenglas VS betongfärg vid putsning
Byggnadsvård -
Vatten kvar i diskmaskinen efter färdigt program
Vitvaror