Byggahus.se
Krilleman
C Charlieboyen skrev:
Han sa att det inte var ok, som det var innan, men att om jag monterade en mineritskiva så skulle det vara ok. Spelar det roll hur nära dörren pannan står kanske?
Nej, det är aktuellt regelverk när huset byggdes som spelar roll.

Har du monterat minerit och sotaren är nöjd så låt det bero. Är sotaren nöjd för den lilla kostnaden så är det bara gilla läget.

Sotaren kan ställa till det rejält för dig bara denne "vill" det om denne är missnöjd.

Dumt att väcka den björn som sover helt i onödan.

Men en bra fotnot för andra som läser i framtiden! ✅✅
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
C Charlieboyen skrev:
Nu är det åter ganska länge sedan tråden uppdaterades.

Badrumsbyggandet har inte tagit fart än. Snart kanske det händer något med det.

Energikrisen har dock gett mig lite eld i baken med mitt gamla pannrumsprojekt.

I sommras var pannrummet fortfarande fullproppat med saker från när vi flyttade in och den röjning av övrig källare som jag pratade om i början av tråden. Jag hade köpt en begagnad panna med pelletsbrännare och acktankar som också stod där inne, men ville/kunde inte installera för att pannrummet behövde tömmas på saker och en golvbrunn fixas. Tills vidare värmde vi huset och varmvatten med en elpanna med en luft/luft som stöd.

Detta började såklart stressa mig under förra året och jag kände jag behövde göra något åt det.

Pannrummet var hyffsat tömt i sensommras/början på hösten.

Jag förstod nu dock att pannan blivit omöjlig att installera pga ändrade regler. Jag såg mig därför om efter en ny panna. Eftersom att pelletsen liksom elen blivit så dyr blev det dock en vedpanna istället. Det var inte heller så lätt att hitta med rimlig levereranstid. Jag hittade dock till slut en ny vedpanna. Den fick jag levererad i början i november. Och sedan la jag ungefär fem helger på att bara få ner pannan till pannrummet. Ungefär 460 kg väger den.

Jag ska snart få den installerad, när jag fixat det sista och min rörmokare har tid. Nästa vecka är planen.

För golvbrunn hade jag förberett ett rör som slutar under väggen tidigare. Det var nu bara att mäta ut och sen bila och gräva fram röret.

Jag hittade dock inte min bilmaskin. Men det gick rätt bra med jula-borrhammern.

[bild]

Borrade en båge:

[bild]

[bild]

Måste göra hålet lite större så att jag får plats med kopplingar och golvbrunn så jag kan få den på rimlig höjd.

Gjorde också häromdagen ett nytt hål i murstocken för nya pannans rökrör.

[bild]

Det tidigare hålet som skymtas på förra bilden murade jag igår kväll igen med en sotlucka:
[bild]
Med priset på pellets idag så är väl en värmepump ett ekonomiskt bättre alternativ!
 
Jag har tillgång till billig ved så det är också ett ekonomiskt alternativ.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Idag kom så rörmokaren åter, han hann med ganska mkt av rördragningen idag. Han lämnade ganska mkt saker, så jag antar att han tänker komma igen imorgon.

Källarrum med gammal pannanläggning, kopparledningar, expansionskärl, verktyg och kartonger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det på väggen mellan acktank och expkärl är pump-enheten för den kommande solvärmen. Det står två plana paneler i garaget, som jag hoppas kommer upp på taket till våren.

Tappvattenautomat under uppbyggnad: Kopparledningar, rosa expansionskärl för vatten, ventiler, rörsystem, teknisk installation, metallplatta, oren golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joakim_j
  • Laddar…
Kul med tappvattenautomatbygge! Jag tänkte också bygga mig en slik någon gång. Du får gärna dolumentera det lite ingående här i tråden.
 
Rörmokaren kopplade in det sista innan helgen. Nu väntar jag på sotarprotokollet så att jag kan få ett slutbesked från kommunen. Och så ska lite el bli kopplat.

Att kalla varmvattenberedningen för tappvattenautomat är kanske att ta i (iaf just nu). Jag har bara plockat ut varmvattenberedningen ur oljepannan som jag tidigare tänkte använda för pellets. Tänkte att det var bättre att bereda varmvatten ur acktank redan när den pannan var den tänkta. Sen skaffade jag en annan platt-vvx som jag trodde skulle bli bättre. Så från pannan är det bara en flödesdetektor, cirkpump och ett filter som är inkopplat nu.

Jag hade köpt en termisk ventil med bulb, men tänkte mig inte riktigt för med tempintervallet som är 10-30 grader C, och det är ju i svalaste laget, så den blev inte inkopplad. Tänker att det inte spelar så stor roll under vedeldning, men kanske blir mer kritiskt om/när det blir solvärme och säsong för det.
Ett arbetsbord med föremål: induktionsspole, koppartråd, pappersrulle, saxbitar och andra smådelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopparledningar, ventiler och anslutningar för VVS-installation mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick slutbeskedet från kommunen och har eldat i pannan sen några dagar:

Brinnande ved i en öppen spis, med glödande kol och lågor. Värme, komfort, hemtrevnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varmvatten från acktankarna löstes dock inte före idag. Jag hade antagit att flödesmätaren skulle släppa igenom ström när vatten passerad så att strömmen till pumpen kunde gå där igenom, men det betedde sig tvärt om, så när det blivit uppkopplat så för några dagar sen gick pumpen när man inte tappade varmvatten och stod still när man öppnade kranen. Idag kopplades det istället via ett relä så att det förhållandet kunde göras omvänt. Skönt att ha mer än 50 liter varmvatten igen. :)
 
Tack för en bra tråd Charlieboyen!
Den pannan du valde har jag tittat på, jag kommer att byta panna när vintern är över här i norr.
Berätta gärna vad du tycker om pannan när du fått riktig kläm på den, det skulle var uppskattat.

När man tittar på RB Ventum så ser den vettig ut, det är väl bara primärluften som nog borde komma in lägre.
Nu ser det enkelt ut att ändra om det skulle behövas, haka lös plåtarna och göra hål där man tror det är lämpligt.
Men den kanske fungerar bra utan övertändning, så man slipper modifiera en ny panna.

Håll oss gärna uppdaterade hur pannan fungerar och vilken ved du använder ect, än en gång tack för en trevlig tråd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.