Byggahus.se

Vi byter avlopp, gräver ur och renoverar halva källaren

1. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Smörj in skägget med en rejäl dos vaselin och tryck fast masken utanpå så blir de tätt.

• Laddar…
  2. C
    Medlem Nivå 8
  3. Jonathan C
    Renoverare Nivå 2
    Snyggt!

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Nivå 6
    Halvlass ju, lättar inte ens framhjulen.

När hjulen är 1 m upp i luften och åkarn måste lägga plånboken i framrutan då är det lagom lass.

5. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Ja jag säger ju som alla som skrev innan. Det där kommer ju itne alls att gå :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

• Laddar…
  6. C
    Medlem Nivå 8
    Nu har jag köpt en helmask på jula så då är skyddsgrejer för mig iaf fixat inför eternitrivningen.

Köpte kanalfläkten som MathiasS tipsade om. Men hur kopplar jag den till ett 125 ventrör? Och hur kopplar jag sen det till avloppsröret som sticker upp ur plattan. Ett visst undertryck är det väl viktigt att kopplingarna pallar också.Jag har också tänkt använda kanalfläkten när jag river eterniten.

Flänsarna på fläkten går att sticka in i ett 125-rör, men är korta.

Redigerat 24 maj 11:37
  7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag kan inte minnas exakt hur men någon kombination av ventilationsrör och avloppsrör passar ihop (muffar nipplar eller rör).

Jag flyttade just min fläkt tillfälligt för att ha ett utsug när jag bilar betongplattan i källaren och på min med 100mm anslutning har jag några varv eltejp på fläktens inlopp för att få sugpassning med ett 100mm ventilationsrör.

• Laddar…
  8. C
    Medlem Nivå 8
  9. C
    Medlem Nivå 8
  10. C
    Medlem Nivå 8
  11. C
    Medlem Nivå 8
  12. C
    Medlem Nivå 8
    Reglade upp en liten låda för fläkt och rör igår kväll:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200529_080656.jpg

Jag ville vara säker att fläkt och rör får plats och att det går att byta fläkt utan att riva reglingen när fläkten ger upp om 20 år eller vad det blir, så nu ska jag demontera fläkten igen och komma på någon vettig lösning för utblås när eterniten rivs.

Jag var lite osäker kring golvvärmens placering så här limmade jag bottenskenan med PL400.

Man blir kanske alltid lite skadad av det man håller på med. Jag tyckte det var trevligt med så många möjliga ställen att sätta skruvar att det kanske gick lite överstyr, men nu är det iaf superstadigt.

• Laddar…
  13. C
    Medlem Nivå 8
    Så idag kom eternitens dag D. Jag hade härom dagen flyttat kanalfläkten för att istället funka som utblås för luft med eternitdamm i:
    20200602_120758.jpg

Svärfar kom med idén att jag skulle ta lite gammal färg han hade och måla eterniten i hopp om att den inte skulle damma lika mycket när den gick sönder. Jag tänkte att det knappast gjorde någon skada iaf och lade någon timma förrgår på att rolla eternitskivorna gula. Det har jag tyvärr ingen bild på.

Så idag kom som sagt dagen. För skägget med. Före:
    20200604_091611.jpg

Efter:
    20200604_095035.jpg

Någonstans däremellan vill jag nog vara om jag får välja själv. Ska försöka lära mig trimma det själv så att det inte behöver gå så där långt ifall coronatiderna fortsätter.

Under själva rivningen tog jag inga bilder. Hade fokus annorstädes. Nu ser taket iaf ut såhär:
    20200604_205859.jpg

Det verkade väldigt svårt att få ner skivorna hela, så vi försökte göra det hela så fort som möjligt istället med en kofot i ena handen och en hammare i den andra. Skivorna var ordentligt spikade. Nu är de trasiga skivorna i några säckar utomhus, väntandes på ytterligare inpackning och bortforsling, skönt!

• Laddar…
  14. C
    Medlem Nivå 8
    Det är dags att regla väggen mellan rum och badrum/tvättstuga. Dock har jag lite funderingar angående murstocken som kommer att utgöra en del av denna vägg.

På sidan som är mot badrummet har jag funderat på att limma en vanlig glasskiva (med PL400) och sedan kakla på den. Där finns dock en gammal anslutning för det kokseldade bykkärlet, eller vad det nu var man hade i tvättstugan när huset byggdes:

20200606_232834.jpg

Längst ner till höger lite fogskum som jag sprutat in och sedan tänkt att det kanske inte var det smartaste jag gjort .

Jag har funderat på att förbereda för en kamin på andra sidan om väggen och då är väl denna kanal lämplig, men på fel sida av murstocken. Så därav uppstår två frågetecken:

Hur plugga detta hål?
    Hur ta upp nytt hål för kamin på andra sidan? Diamanthålsåg?

Så här ser den andra sidan, som är 90 grader i förhållande till den tidigare, ut:

20200606_232819.jpg

Den övre luckan är renslucka för den tidigare nämnda bykkärlskanalen. Den nedre är mot ett stor utrymme som jag antar att pannrummets panna var ansluten mot, på sidan rakt över.
    Den nya väggen ska ansluta mot murstocken på dess högra sida strax bredvid den övre rensluckan så att osbskivan är i liv med murstocken och gipsskivan kan överlappar skarven. Jag tänker att osb skivan kanske inte heller ska går hela vägen fram till murstocken. Kommentarer på det?

15. N
    Medlem Nivå 3
    Bra jobbat, har läst hela tråden nu på morgonen. Vilket slit och vilken uthållighet! Jag är imponerad!

• Laddar…