Byggahus.se

Hur byter man avlopp i moderna hus med platta på mark och golvvärme?

1. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Lyckligtvis är jag inte i den situationen själv, men jag funderar lite på hur man egentligen gör när man byter avlopp i ett hus med platta på mark och ingjuten golvvärme.

I ett gammalt hus med källare så är det ju "bara" att bila upp och gräva, men i ett modernare hus så känns det ju rätt drygt att bila sönder golvvärmen, skära upp cellplasten, gräva, osv.

Hur gör man egentligen? Finns det något bra alternativ till relining? Eller är det så att de moderna plattorna på 30 cm cellplast med ingjuten golvvärme fortfarande är så pass nya att avloppsproblemen inte har börjat blir relevanta ännu?

• Laddar…
  2. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Både avloppssystem och golvvärmesystem brukar ju ha en livslängd på ca 50 år. Så när det väl är dags att åtgärda avloppen så är det ändå dags att ta tag i värmesystemet samtidigt. De flesta hus som byggs har dessutom ganska bra med takhöjd så när den dagen kommer bör det inte vara några problem att ersätta den ingjutna golvvärmen med en variant som man lägger ovanpå plattan istället. Den enda riktigt stora nackdelen är att när man väl börjar pilla med värmen och avloppet så blir man mer eller mindre tvingad att blåsa ur hela huset på en gång vilket gör det till ett mycket stort och ofta långdraget projekt.

3. sunnis
    Medlem Nivå 5
    Rimligen så renoverar man avloppen med relining. Men visst, när inte det går eller är redan gjort en gång så är det väldigt besvärligt.

Det är faktiskt inte så dumt med moderna krypgrunden i det här avseendet typ som isolergrund. Åtkomligt installationsutrymme gör det tusen gånger enklare och billigare.

4. T
    Medlem · Nivå 16
    det är väl bara 2,40, eller? Jag som bott i lägenhet med 3,60 tycker jag det är klaustrofobisk.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag rekommenderar källare. De extar kostnaderna får man mångfalt tillbaka.

• Laddar…
  6. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Hur får man tillbaka kostnaden mångfalt?

7. sunnis
    Medlem Nivå 5
    Konstigt då man knappt bygger källare till bostadshus idag, fick man mångfald tillbaka kostnaden hur nu det går till så hade väl källaren varit standard. Men visst är källare nice om det görs på rätt sätt.

8. T
    Medlem · Nivå 16
    Ökad biyta. Plats för husteknik som frigör boyta på bottenplan. Plats för förvaring som frigör boyta på bottenplan. Ökad möjlighet att ändra/renovera VVS och el. Undvika krypgrundens fuktproblematik. Ökad termisk distans mellan grund och golv i bottenvåning. Hobbyrum och verkstad. Svale. Ökat husvärde.

9. H
    Medlem · Nivå 4
    Ja fast en modern källare har väl också cellplastisolering och golvvärme :)
    Visst, man kan ju blåsa ut bara källarplanet, men ändå besvärligt...

10. sunnis
    Medlem Nivå 5
    Absolut, har man en torr och fin källare med vettig takhöjd så absolut. Många 60tals hus har helt fantastiska källare som knappt går att bygga för normal pengar idag. Men oftast har de för låg takhöjd och lider av notoriska fuktproblem. Angående krypgrundens fuktproblematik så är ju källaren lika dålig eller ännu känsligare om man har det som biyta.

Redigerat 2 okt 18:28
  11. S
    Medlem · Nivå 11
    När du säger "modern" så menar du "används som bostadsutrymme". Så tolkade inte jag Tomas inlägg. Känns som han syftar på en kall och lagom fuktig källare. Det var så man byggde källare förr. Jag har en sån och den är helt oersättlig. De problem som finns och som gett källare dåligt rykte är när folk i efterhand försök konvertera dem till bostadsutrymme.

12. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Vad är det egentligen med ingjutna PP rör som gör att de har en livslängd på 50 år? Och i så fall, går det verkligen att relina?

Skulle jag gissa så skulle jag säga att de mycket väl kan hålla i 200 år, men jag vet inte.

13. L
    Medlem · Nivå 11
    Jag bytte golvbrunnar i minkällare från 1971. Det var svarta plaströr i avloppssystemet. Jag böjde o bände på den biten jag tog bort (110 rör med svetsade skarvar). De tålde vad som helst. Inte en möjlighet att få dem att spricka. 45 år gamla då.
    Jag har nog också den uppfattningen att nyare ingjutna avloppsrör har livslängd som är > 200 år. Säkert 1000 år.
    Och varför ska golvvärmerören bara hålla i 50?

14. 5
    Medlem Nivå 3
    Coolt att om 1000 år kunna ha avloppsrör från denna tidsålder. Ungefär som att ha ett tak från vikingatiden :D

• Laddar…
  15. M
    Medlem Nivå 3
    Det har väl till stor del att göra med att kommunen strypt den möjligheten i detaljplanerna, vilket i sin tur har att göra med att de inte vill stå för kostnader vid en eventuellt översvämning.