33 905 läst ·
66 svar
34k läst
66 svar
Vi bygger en gammal våning.
Ja jag kände mig nästan som en arkeolog när jag "grävde" fram taken med den gamla stuckaturen. Sen fick vi hjälp av en stuckatör som tog avgjutningar av stucken som han sen gjöt nya enmetersbitar av.
Här kommer en leverans med nya reservdelar.
Skruvas fast och spacklas med handgips.
Nya fönster. Plockades isär och bars in för målning. Kom grundmålade med engelskt vinrött kitt (obs smart, underlättar målningen mycket).
Till godo inte bara för lägenheten. När allt satt uppe strök jag ett varv färg till.
(De gamla 70-talsfönstren åker ut på skänkesannons och hämtas några timmar senare av en kapten som bygger husbåt med konstnärsateljé. Prima!)
Vi murar igen den gamla entrén och sätter fönster även här.
Klart på framsidan.
Vi söker och får bygglov för ett fönster i ett tidigare fönsterlöst rum mot gården. Styrelsen chockar med att godkänna även dom.
Före.
Efter. Vi har även fått tillåtelse att bygga ett soprum (till vänster i bild) för att slippa se och höra soptunnorna. Vi får ha bord och stolar i hörnan men vi får INTE sätta in fönsterdörr utan får klättra in och ut som apor genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en leverans med nya reservdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvas fast och spacklas med handgips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya fönster. Plockades isär och bars in för målning. Kom grundmålade med engelskt vinrött kitt (obs smart, underlättar målningen mycket).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till godo inte bara för lägenheten. När allt satt uppe strök jag ett varv färg till.
(De gamla 70-talsfönstren åker ut på skänkesannons och hämtas några timmar senare av en kapten som bygger husbåt med konstnärsateljé. Prima!)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi murar igen den gamla entrén och sätter fönster även här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi söker och får bygglov för ett fönster i ett tidigare fönsterlöst rum mot gården. Styrelsen chockar med att godkänna även dom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter. Vi har även fått tillåtelse att bygga ett soprum (till vänster i bild) för att slippa se och höra soptunnorna. Vi får ha bord och stolar i hörnan men vi får INTE sätta in fönsterdörr utan får klättra in och ut som apor genom fönstret.
Grattis till ett fantastiskt projekt! Trodde också att det var i realtid från början och imponerades över ert rasande tempo, men inser nu att ni har komprimerat tiden något 
Hur motiverade styrelsen att ni inte fick sätta in en fönsterdörr? Känns bara motsträvigt utan substans...
Hur motiverade styrelsen att ni inte fick sätta in en fönsterdörr? Känns bara motsträvigt utan substans...
krillek skrev:Att en inåtgående dörr där skulle hindra framkomligheten och nyttjandet för övriga boende (sic). 10 av gårdens totalt 300kvm, inklämt i ett hörn. Men det är en lååång och elak historia (som skulle kräva en egen tråd) med bisarra förvecklingar och på det hela.. fullständigt overklig. Jag nöjer mig här med att konstatera att det finns människor till allt.
[media]
[media]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvläggaren började sätta parkett, ungefär 135 kvm samtidigt som jag..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
..åkte till Bettna Såg och handlade foder, socklar och lister till hela våningen. Allt fick plats, även jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nacka byggnadsvård fick in ett parti likadana dörrar, 11 stycken, som jag snabbt la vantarna på. Kostade en slant men väl värt. Köpte även karmvirke där, vilket var väldigt ovärt då dom var ganska skeva samt hade ett fallsdjup på 42 mm trots att nästan alla gammdörrar är 45 tjocka. Korrigerade allihopa med överhandsfräsen, uhh.
När det var dags att lämna ifrån sig nycklarna till huset vi sålt så var det bara att köra in allt i lägenheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smidigt med nedre botten!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde klar två rum som vi fyllde som korvar och sen plastade in. Lägenheten var långt från klar så vi inledde en period andrahandsboenden (tack gamla grannar och vänner!).
I övrigt en härlig tid som startar här när jag, efter månader av grottjobb, äntligen kan börja med finsnickerierna. Det fanns som sagt inte en millimeter kvar av de gamla snickerierna så jag kollade av i grannlägenheter vilka dimensioner och profiler osv som gällde i huset 1885 och utgick sen från det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygger bort ett övergivet hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och speglar. Limfogskiva i botten, lister och tunn plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satte in en ny pardörr i entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjar bli klart lite här och var.
Medlem
· västragötalands
· 7 inlägg
Jag är mycket imponerad!
Hantverket som läggs ner i den här lägenheten gör mig lycklig. Kan rätt så ofta gnälla över att allt hantverk som tar tid, men som ger lägenheter och hus sin charm och gör dom "vackra, ofta är bortrationaliserat idag för att det tar för lång tid. Tyvärr är det ju sällan lönsamt i pengar sett att göra det utanför stockholms innerstad...
Det här är där emot

Det här är där emot
Stort tack för alla kommentarer, alltid kul att få positiv respons!
Krillek, jag återkommer om kulören.
Tabors39, Modus ja. Alla scener från barnens pappas hem utspelar sig här.
Så här såg det ut i trapphuset, fastspikad innerdörr och helt igenmurat på insidan.
De första dörrbladen som kom efter 4-6 veckors väntan hade samma bredd så dom fick åka tillbaka. Sen kom dessa där gångdörren är tio cm bredare.
Till brevbäraren, inkast med bekvämt fall
.
Målat och klart.
Nästa projekt, speglar i fönstren och väggfast bokhylla med läsplats.
Ursäkta gryniga bilder men det blir mycket mobilfoto i stridens hetta, strax bättring dock.
Nu är hela lägenheten klar (till dom som imponerats av det höga tempot - två år tog det) och färdigbilder kommer inom kort!
Krillek, jag återkommer om kulören.
Tabors39, Modus ja. Alla scener från barnens pappas hem utspelar sig här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg det ut i trapphuset, fastspikad innerdörr och helt igenmurat på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De första dörrbladen som kom efter 4-6 veckors väntan hade samma bredd så dom fick åka tillbaka. Sen kom dessa där gångdörren är tio cm bredare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till brevbäraren, inkast med bekvämt fall
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målat och klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa projekt, speglar i fönstren och väggfast bokhylla med läsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta gryniga bilder men det blir mycket mobilfoto i stridens hetta, strax bättring dock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är hela lägenheten klar (till dom som imponerats av det höga tempot - två år tog det) och färdigbilder kommer inom kort!
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Verkligen snyggt!
Är lite intresserad hur ni gjort de (fejkade) spegeldörrarna och panelerna, hur äkta de känns, på bild ser det otroligt snyggt ut. Bygger dörrarna utåt eller beställde ni tunnare dörrblad? Var det kostnadsfråga att bygga om dörrar, eller är det för att få modern klassning map brand, stöld etc?
Jag har tänkt att man för att göra sådant här måste kontraprofilfräsa profilen, men att gera en list ser ju ut att funka väldigt bra. Kanske byggde man paneler så?
Är lite intresserad hur ni gjort de (fejkade) spegeldörrarna och panelerna, hur äkta de känns, på bild ser det otroligt snyggt ut. Bygger dörrarna utåt eller beställde ni tunnare dörrblad? Var det kostnadsfråga att bygga om dörrar, eller är det för att få modern klassning map brand, stöld etc?
Jag har tänkt att man för att göra sådant här måste kontraprofilfräsa profilen, men att gera en list ser ju ut att funka väldigt bra. Kanske byggde man paneler så?

