Vi har precis byggt till vårt hus genom att bygga ihop hus och garage. Nu har vi kommit till den roliga delen, dvs att anlägga vår trädgård runt om nybyggnaden. Jag skulle vilja ha lite hjälp med vår nya groventréingång. Vi skulle behöva någon typ av stenläggning / trappa här som gör att vi kommer upp i nivå med ytterdörren.
Det jag inte riktigt kan bestämma är om trappan skall få gå hela vägen in mot husväggen eller om den bara skall vara under själva dörren. Risken är ju då att det blir ett smutshörn i hörnet där alla löv och annat lätt vill samlas. Är det någon vänlig själ som har lust att hjälpa mig!? Jag skulle bli så himla glad i så fall för det känns som om jag kört fast. Behöver ju dessutom få till rabatten framför, just nu är den sönderkörd av anläggningsmaskiner som vi haft inne på uppfarten!
Ni kan även se mer från vår trädgård på
www.enmammasdrommar.blogspot.com
Tack på förhand för all ev hjälp! Jag har själv helt kört fast måste jag säga!
Det jag inte riktigt kan bestämma är om trappan skall få gå hela vägen in mot husväggen eller om den bara skall vara under själva dörren. Risken är ju då att det blir ett smutshörn i hörnet där alla löv och annat lätt vill samlas. Är det någon vänlig själ som har lust att hjälpa mig!? Jag skulle bli så himla glad i så fall för det känns som om jag kört fast. Behöver ju dessutom få till rabatten framför, just nu är den sönderkörd av anläggningsmaskiner som vi haft inne på uppfarten!
Ni kan även se mer från vår trädgård på
www.enmammasdrommar.blogspot.com
Tack på förhand för all ev hjälp! Jag har själv helt kört fast måste jag säga!
Hela vägen in i hörnet med trappan!!
Ser bra ut tycker jag. Kanske ett par stora krukor in i hörnet på trappen (om det finns ngt ljus där). Om du skall plantera bambu föreslår jag att du planterar den i ett nedgrävt betongrör, den kan tydligen sprida sig ngt fruktansvärt annars och är då i princip omöjlig att få bort. sitter den i ett rör kan man kräva bort hela klumpen...
Hur är väderstrecken? Sol någon gång på dagen? Krukor i hörnet tycker jag är ett utmärkt förslag.
Har ni tänkt ha sten- eller trätrappa? Jag tror att en ganska rejäl trätrapp med breda steg där man kan sitta och dricka morgonkaffe i lä (eller vilket kaffe som nu passar bäst med solen) bredvid en krukpelargon kan bli redigt bra.
Har ni tänkt ha sten- eller trätrappa? Jag tror att en ganska rejäl trätrapp med breda steg där man kan sitta och dricka morgonkaffe i lä (eller vilket kaffe som nu passar bäst med solen) bredvid en krukpelargon kan bli redigt bra.
Jag tycker som de andra att du absolut skall ha trappen hela vägen in i hörnet. och din skiss ser trevlig ut. Däremot tyckte jag att passagen mellan rabatterna kändes lite trång. Kan du flytta "bananen" lite närmre matplatsen? Hörnet känns lite dött just nu, en liten sittbänk kanske passar där? Det är svårt när man inte har väderstäck och mått.
Hej allihop!
Vad glad jag blir för all feedback! Kanon att få diskutera sina ideer innan man testar dem rent praktiskt. Vår dörr är riktad mot norr. Burspråket är nordöstlig riktning på. Just hörnet innanför groventredörren är ganska mörkt, så där måste man nog ha tåliga krukväxter. Kanske en fuchsia kan funka sommartid. Håller med om att en bänk skulle vara fin.
Tanken är nog en stenlagd nivåhöjning, dvs att plattläggningen görs så att man får till en trapp. Orsaken är mest lathet, jag vill slippa olja en trapp till. Har ju liksom hela altanen + vår "riktiga" entretrapp redan och sköta om.
Håller med er samtliga om att trappen nog skall få gå ända in till hörnet. På så sätt kanske man slipper allt lövkrafs och annat som brukar blåsa in i såna hörnen.
Hörnet är ganska mörkt. "Bananen" kommer i full sol på morgonen.
Måtten ja...mellan burspråk och banan är det nog ca en meter.
Trappan blir ca 2,5 m lång om den skall ända in i hörnet. Mellan bananrabatten och rabatterna på högra sidan som ser ut som magar, är det nog 3-4 m skulle jag tro.
Hoppas detta gav lite mer info, det är så svårt att rita snyggt!
Vad glad jag blir för all feedback! Kanon att få diskutera sina ideer innan man testar dem rent praktiskt. Vår dörr är riktad mot norr. Burspråket är nordöstlig riktning på. Just hörnet innanför groventredörren är ganska mörkt, så där måste man nog ha tåliga krukväxter. Kanske en fuchsia kan funka sommartid. Håller med om att en bänk skulle vara fin.
Tanken är nog en stenlagd nivåhöjning, dvs att plattläggningen görs så att man får till en trapp. Orsaken är mest lathet, jag vill slippa olja en trapp till. Har ju liksom hela altanen + vår "riktiga" entretrapp redan och sköta om.
Håller med er samtliga om att trappen nog skall få gå ända in till hörnet. På så sätt kanske man slipper allt lövkrafs och annat som brukar blåsa in i såna hörnen.
Hörnet är ganska mörkt. "Bananen" kommer i full sol på morgonen.
Måtten ja...mellan burspråk och banan är det nog ca en meter.
Trappan blir ca 2,5 m lång om den skall ända in i hörnet. Mellan bananrabatten och rabatterna på högra sidan som ser ut som magar, är det nog 3-4 m skulle jag tro.
Hoppas detta gav lite mer info, det är så svårt att rita snyggt!
Klicka här för att svara