5 128 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Vettiga funktioner på vitvaror?
Jag skrev om mekaniska vred som jag anser är det bästa på en mikro. Kanske för att jag är född på 1900-talet. Däremot har jag ingen ambition att övertala någon annan att byta ståndpunkt. Det är väl dels en smaksak och dels beroende på vad man använder den till. Jag värmer sällan vällingflaskor.
Erik
Erik
Ok!Avemo skrev:Jag skrev om mekaniska vred som jag anser är det bästa på en mikro. Kanske för att jag är född på 1900-talet. Däremot har jag ingen ambition att övertala någon annan att byta ståndpunkt. Det är väl dels en smaksak och dels beroende på vad man använder den till. Jag värmer sällan vällingflaskor.
Erik
Men vad är det som gör att mekaniska vred känns bättre (nyfiken)? Är det bara känslan?
Det är det som går snabbast att aktivera. Ställ in matlådan, stäng luckan och vrid vredet till 4 minuter. Ugnen startar genast. Du behöver inte titta på displayen för att få återkoppling på vilken tid du ställt in. Du behöver inte starta genom att trycka på en knapp. Det är ingen risk att man råkar ställa in 40 minuter i stället för 40 sekunder. Funktionen jag eftersträvar är att man vrider vredet till ett nummer skrivet vid vredets periferi utan inblandning av en display. Om sedan samma sak kan åstadkommas elektroniskt så inte mig emot.eviljava skrev:
Erik
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Har en väldigt bra micro där ett tryck på startknappen ger 30 sek på högsta effekt. Dvs fyra snabba tryck så har du två minuter. Betydligt smartare och snabbare än det klassiska vredet.Avemo skrev:Det är det som går snabbast att aktivera. Ställ in matlådan, stäng luckan och vrid vredet till 4 minuter. Ugnen startar genast. Du behöver inte titta på displayen för att få återkoppling på vilken tid du ställt in. Du behöver inte starta genom att trycka på en knapp. Det är ingen risk att man råkar ställa in 40 minuter i stället för 40 sekunder. Funktionen jag eftersträvar är att man vrider vredet till ett nummer skrivet vid vredets periferi utan inblandning av en display. Om sedan samma sak kan åstadkommas elektroniskt så inte mig emot.
Erik
Själv måste jag ha en elektronisk styrd micro, framförallt eftersom jag värmer välling, jag vet exakt hur många sekunder 200 ml välling ska värmas för att få rätt temp. Detta är omöjligt i en så enkel micro som du pratar om.
OnT:
Touch tycker jag är överlägset på hällar, dessutom barnsäkert. Induktion är en självklarhet idag.
Varmluftugn tycker jag du ska satsa på pyrolytisk rengöring, dessutom "äggklocka" vilket är klockrent att ha på ugnen.
Diskmaskin skulle jag ta den tystaste som finns. (Oftast den dyraste)
Den ultimata micron borde ju fungera så här:Stringfellow Hawke skrev:Har en väldigt bra micro där ett tryck på startknappen ger 30 sek på högsta effekt. Dvs fyra snabba tryck så har du två minuter. Betydligt smartare och snabbare än det klassiska vredet.
Själv måste jag ha en elektronisk styrd micro, framförallt eftersom jag värmer välling, jag vet exakt hur många sekunder 200 ml välling ska värmas för att få rätt temp. Detta är omöjligt i en så enkel micro som du pratar om.
* Ställ in maten i micron
* Ställ in önskad temperatur (på maten). Antingen via ett vred eller knappar.
* Micron startar automatiskt när temperaturen är inmatad och går tills dess att maten uppnått önskad temperatur. Här borde man även kunna ha förval på "vanliga" temperaturer.
Med ovanstående lösning skulle processen att "micra mat" enbart handla om att mata in önskad temperatur, d.v.s. trycka på en knapp.
Det finns ju instrument för att avläsa temperaturer, densitet, osv. Genom att kombinera dessa skulle man kunna uppnå detta. Gissar dock att den skulle bli lite dyrare än en vanlig micro?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Problemet med det och med mikrovågsugnar i allmänhet är ju att det kan koka i ena änden och vara en isklump i mitten ändå. Så var ska du mäta temperaturen? Hade man löst det hade det ju varit perfekt,...eviljava skrev:Den ultimata micron borde ju fungera så här:
* Ställ in maten i micron
* Ställ in önskad temperatur (på maten). Antingen via ett vred eller knappar.
* Micron startar automatiskt när temperaturen är inmatad och går tills dess att maten uppnått önskad temperatur. Här borde man även kunna ha förval på "vanliga" temperaturer.
Med ovanstående lösning skulle processen att "micra mat" enbart handla om att mata in önskad temperatur, d.v.s. trycka på en knapp.
Det finns ju instrument för att avläsa temperaturer, densitet, osv. Genom att kombinera dessa skulle man kunna uppnå detta. Gissar dock att den skulle bli lite dyrare än en vanlig micro?![]()
Mätningen utförs i centrumpunkten på den materia som stoppas in. Antingen löser man det genom att alltid mäta på ett givet ställe i mikron (fördefinierad koordinat i x,z,y-led). Alternativt har man några laserbaserade instrument som först mäter upp geometrin och sedan görs en beräkning av centrumpunkten.Stringfellow Hawke skrev:
Känner micron till den exakta geometrin borde det ju även gå att rikta effekten bättre?
Redigerat:
Ett litet tips ang. hällen är att inte glömma bort att titta på layouten på plattorna. Vår whirlpool-häll är bedrövligt uppbyggd med de stora plattorna på samma sida. Det medför att man inte kan använda den stora stekpannan och den stora kastrullen samtidigt eftersom de inte får plats utan en av dom måste stå med halva kontaktytan utanför plattan.
Helt värdelöst.
Helt värdelöst.
Det där med layouten på plattorna är nämnvärt. På det hela taget har inbyggnadshällarna närmare mellan plattorna än en lika bred fristående spis. Om ni ofta använder mer än en stor gryta eller stekpanna samtidigt kan det vara bra att öka bredden lite.
Erik
Nu blir jag nyfiken. Vad är fördelen? Många har skrivit här att man vänjer sig vid touchkontroller och kommit med tips om hur man gör för att undvika problem. Du är den första jag sett skriva att det är överlägset. Jag är med på att designen är snyggare och att det blir lätt att hålla rent. Däremot kan jag inte förstå anatomin hos den människa som snabbare kan ändra effekten på en platta genom att picka fem gånger på en touchkontroll än genom att vrida ett vred ett halvt varv.Stringfellow Hawke skrev:
Erik
Stringfellow Hawke skrev:Har en väldigt bra micro där ett tryck på startknappen ger 30 sek på högsta effekt. Dvs fyra snabba tryck så har du två minuter. Betydligt smartare och snabbare än det klassiska vredet.
Ha.. inte då.. vred är snabbast, samt välling värmer man på en höft då man inte alltid gör lika stor sats. Dock är det ett rätt irriterande pling som man helst vill skippa och därför står ofta dörren öppen.
Vår kombiugn, kombinerad mikro och ugn (med alla finesser) är min favorit! Den fungerar som en miccro de flerstadagar med tiningsfunktion och värmning. MEN, dessutom öär det en helt suverän ugn! Suveränt att ha två ugnar! Potatisgratängen ellerefterrrättpajen i den en augna och stken/fisken i den andra. Mycket nöjd.
Den andr5a "bästa" vitvaran är den tysta diskmaskine. Köps så tyst maskin ni kan.
Det tredje är vår gasolhäll. Underbart snabb, fungerar vid elabrott,, enda ancdelen är väl att den tar lite längre tid att rengöra än en slät häll.
Den andr5a "bästa" vitvaran är den tysta diskmaskine. Köps så tyst maskin ni kan.
Det tredje är vår gasolhäll. Underbart snabb, fungerar vid elabrott,, enda ancdelen är väl att den tar lite längre tid att rengöra än en slät häll.
#28 - och det är också äckligt. Jag avskyr små krypin där det kan bli precis hur äckligt som helst. Dessutom går inte alla vred att dra loss- bodde länge i lägenhet med en spis där det inte gick. Nej tacka vet jag en ren slät yta, jättelätt att få ren. Jag gillar touchkontroller.
Vi har en liknande kombination av ugnar och instämmer till fullo.Hemmakatten skrev:Vår kombiugn, kombinerad mikro och ugn (med alla finesser) är min favorit! Den fungerar som en miccro de flerstadagar med tiningsfunktion och värmning. MEN, dessutom öär det en helt suverän ugn! Suveränt att ha två ugnar! Potatisgratängen ellerefterrrättpajen i den en augna och stken/fisken i den andra. Mycket nöjd.
I den stora touchkontrollsdebatten verkar det vara väldigt mycket tycke och smak. Jag kan bara säga att jag aldrig har upplevt det betungande att knacka några gånger med fingertoppen i stället för att vrida på ett vred, och har inte hittat några direkta nackdelar med touch. Men efter vad jag har hört verkar det litet olika hur pass känsliga kontrollerna är - vissa tycks ha råkat ut för att de reagerar på stänk från grytor o dyl och det förstår jag skulle vara irriterande.