11 501 läst ·
58 svar
12k läst
58 svar
Vettiga bolag inom solpaneler
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Så det är Best practice som gäller för många, och att man kanske öppnat tillverkarnas monteringsanvisningar, om de nu finns på andra språk än svenska och engelska. Många av de som springer på taken och monterar pratar ju varken svenska eller engelska. I bästa fall har de någon arbetsledare på plats som pratar halvdan svengelska.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Så gjorde jag. Köpte på nätet av någon butik nere i Europa. Monterade och drog alla kablar, sedan kom elektriker (som innan hade skickat in anmälan till elbolag) och tryckte ihop kontakterna och kopplade in växelriktaren på elsystemet.K Klabbis 3000 skrev:
Hur fungerar det med garantier utifrån detta ?I InsidersUnited skrev:
Vad säger ni om Solcellen.nu?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
På växelriktaren har jag tillverkargaranti från Fronius. På panelerna har jag ingen aning, att om sisådär 20 år hävda att de tappat X mer % än databladet mot en Kinesisk Fabrik tror jag är dödfött oavsett var man köpt dem. Få bolag som överlever så länge.M mortimer skrev:
Går något isönder (t.ex imorgon) så får du själv ordna tillsammans med tillverkare om att få ny enhet och då ta kostnaden för byte inkl. felsökning och ev byggställning?I InsidersUnited skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Vad gäller panelerna om någon går sönder så kommer jag bara byta, det kommer jag nog göra ändå. Växelriktaren fyller 6 år så där är det väl redan nu tveksamt om det finns någon garanti kvar. Panelerna som sitter där är på 250 w/panel, är rätt sugen på de där nya som ger ca 400 w/panel .
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg