M mortimer skrev:
Någon annan certifiering man bör ställa krav på istället ?
Finns tyvärr ingen officiell certifiering av solcellsinstallatöer ingen värd namnet eller ens papperet. :(

Så det är Best practice som gäller för många, och att man kanske öppnat tillverkarnas monteringsanvisningar, om de nu finns på andra språk än svenska och engelska. Många av de som springer på taken och monterar pratar ju varken svenska eller engelska. I bästa fall har de någon arbetsledare på plats som pratar halvdan svengelska.

R Robert-san01 skrev:
Kolla med Martin på GoSol.
Tack, jag drog iväg en intresseförfrågan!

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Otovo skötte sig bra hos oss, men det var nästan 3 år sedan...

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Otovo skötte sig bra hos oss, men det var nästan 3 år sedan...
Otovo beror otroligt mycket på vilka de anlitat för din installation. De har inga egna montörer utan lägger ut jobben på en portal och tar lägstbjudande.

K Klabbis 3000 skrev:
Sen funderar jag också på om det kan vara lönsamt att själv köpa in paneler, växelriktare och monteringsdetaljer och sedan låta en lokal elfirma utföra installation och inkoppling?
Så gjorde jag. Köpte på nätet av någon butik nere i Europa. Monterade och drog alla kablar, sedan kom elektriker (som innan hade skickat in anmälan till elbolag) och tryckte ihop kontakterna och kopplade in växelriktaren på elsystemet.

• Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Så gjorde jag. Köpte på nätet av någon butik nere i Europa. Monterade och drog alla kablar, sedan kom elektriker (som innan hade skickat in anmälan till elbolag) och tryckte ihop kontakterna och kopplade in växelriktaren på elsystemet.
Hur fungerar det med garantier utifrån detta ?

I InsidersUnited skrev:

Smart!

Vad säger ni om Solcellen.nu?

M mortimer skrev:
Hur fungerar det med garantier utifrån detta ?
På växelriktaren har jag tillverkargaranti från Fronius. På panelerna har jag ingen aning, att om sisådär 20 år hävda att de tappat X mer % än databladet mot en Kinesisk Fabrik tror jag är dödfött oavsett var man köpt dem. Få bolag som överlever så länge.

I InsidersUnited skrev:
På växelriktaren har jag tillverkargaranti från Fronius. På panelerna har jag ingen aning, att om sisådär 20 år hävda att de tappat X mer % än databladet mot en Kinesisk Fabrik tror jag är dödfött oavsett var man köpt dem. Få bolag som överlever så länge.
Går något isönder (t.ex imorgon) så får du själv ordna tillsammans med tillverkare om att få ny enhet och då ta kostnaden för byte inkl. felsökning och ev byggställning?

Vad gäller panelerna om någon går sönder så kommer jag bara byta, det kommer jag nog göra ändå. Växelriktaren fyller 6 år så där är det väl redan nu tveksamt om det finns någon garanti kvar. Panelerna som sitter där är på 250 w/panel, är rätt sugen på de där nya som ger ca 400 w/panel .

R Robert-san01 skrev:
Kolla med Martin på GoSol.
Tyvärr inget svar från GoSol heller.

2 2:a: villan skrev:
Tyvärr inget svar från GoSol heller.
Många är överhopade med förfrågningar och ledtider på leveranser på 6månader och mer...

Tyvärr helt säljarnas marknad just nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.