Vilken grovdammsugare hade ni valt för 1000-1500kr?
Jag har kollat på Kärcher MV 4 Premium och Nilfisk Multi 20 inox.
Kärchern har 1600w effekt och Nilfisk 1400w. Nilfisken kan man rensa filtret direkt i uppsamlaren.

Någon annan ni tycker är bättre i den prisklassen?

Sitter också och väger mellan Kärcher MV6 och Einhell TE-VC 2230 SA.
Och vad jag kan se så är specifikationerna ungefär lika, men Kärchern är ca 2-300:- dyrare, dock får man med lite fler tillbehör men slangen på Einhell är 1m längre, dock vägs det upp med extraslangen till verktyg som Kärcher skickar med.
Men det väger åt Kärcher då den kan ställa sugförmågan, vet dock inte något användningsområde som jag skulle behöva det på, men det är en till rolig funktion. Man kan sätta alla tillbehören på dammsugaren på Kärchern.
DOCK så sägs det att det är bättre kvalité i Einhell... Hmm vad svårt det blev...

Ingen som testat båda?

Har en Nilfisk Aero 20-nånting. Är ca 6 år gammal. Påslös historia och det är det bästa jag har testat. Under alla åren har jag bytt filtret pga en lånade den och dammsög oblandat bruk och sedan vatten. Den kan dammsuga nästan allt. Rensar man filtret med jämna mellanrum kan man dammsuga skruv och dykert när spannen är halvfull.
Tejpade fast slangen på excenterslipen där spånpåsen ska sitta när jag slipade golv. Om man rensade filtret med knappen på maskinen så kunde jag fylla hinken helt upp och det var bra sug i den.
Ska kolla vad den heter exakt när jag kommer hem.
Man kan säga att den suger :p som den ska

Men är Einhell verkligen nåt att hänhänga i granen... är inte det ett billighetsmärke?

Kärcher tillverkar dammsugare åt bla flex så dom tror jag mer på

Ställbar sugstyrka är väldigt användbart om man tänker koppla slipklots eller slipmaskin till dammsugaren. Har man en stöddig grovdammsugare med bra sug så blir det helt enkelt för mycket av det goda när man slipar.

K
Jag sitter och kollar lite på dammsugare inför stundande renovering.
Lite sugen på Nilfix Multi 30T VSC Inox som många pratar gott om.

Jag komemr ansluta den till en betongspårfräs och fräsa i lättbetong. Hur duktig är den på slipdamm egentligen?

Klart en stoftavskiljare är vettigast, men Pullman är inte gratis och absolujt går det att hyra, men en grovis är aldrig fel att äga själv :)
Kör man med påse utan filter då helt enkelt?

KjellTimell skrev:
Jag sitter och kollar lite på dammsugare inför stundande renovering.
Lite sugen på Nilfix Multi 30T VSC Inox som många pratar gott om.

Jag komemr ansluta den till en betongspårfräs och fräsa i lättbetong. Hur duktig är den på slipdamm egentligen?

Klart en stoftavskiljare är vettigast, men Pullman är inte gratis och absolujt går det att hyra, men en grovis är aldrig fel att äga själv :)
Kör man med påse utan filter då helt enkelt?
det har ingen betydelse vilken påsdammsugare du har,med eller utan hepafilter så sätts den igen ganska omgående om den används till slipdamm/betongdamm/aska mm
där är det föravskiljare som gäller

jag har byggt 3 stycken och alla funkar kanon= slut på stopp i dyra påsar o filter

K
Vad har du byggt? Föravskiljare? Cyklon? =)
Jag kommer nog inte ha tid att bygga egen, utan nu är det köpa något halvdant som gäller till en början.
Lite filterbyten är väl OK, och en framtida våtsug för mindre mängder vatten är ju "bra att ha", alla känner ju till murphys lag, har jag ingen så kommer jag vakna till en vattenpöl i källaren förr eller senare =)

Mikael_L
Elkludde skrev:
det har ingen betydelse vilken påsdammsugare du har,med eller utan hepafilter så sätts den igen ganska omgående om den används till slipdamm/betongdamm/aska mm
där är det föravskiljare som gäller

jag har byggt 3 stycken och alla funkar kanon= slut på stopp i dyra påsar o filter
Det där vill jag ha mer förklaring på. :)

Helst en projekttråd med tusen bilder. :D :thumbup:

KjellTimell skrev:
Vad har du byggt? Föravskiljare? Cyklon? =)
Jag kommer nog inte ha tid att bygga egen, utan nu är det köpa något halvdant som gäller till en början.
Lite filterbyten är väl OK, och en framtida våtsug för mindre mängder vatten är ju "bra att ha", alla känner ju till murphys lag, har jag ingen så kommer jag vakna till en vattenpöl i källaren förr eller senare =)
Man får nog anse det är Cyklon En bra grovis får det till ändå

Mikael_L skrev:
Det där vill jag ha mer förklaring på. :)

Helst en projekttråd med tusen bilder. :D :thumbup:
Du är för go förstår att du har samlat ihop 25 K inlägg

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
???

//Ronnie

Mikael_L
Elkludde skrev:
Du är för go förstår att du har samlat ihop 25 K inlägg
Och du har bara varit lite slö .. ;)

Men nu vill vi se din projekttråd !

Något som förbättrar filterkostnaden när man slipar är ju guld värt. :)

Mikael_L skrev:
Och du har bara varit lite slö .. ;)

Men nu vill vi se din projekttråd !

Något som förbättrar filterkostnaden när man slipar är ju guld värt. :)
Hej lite bilder som får tala för sig själv så länge frågor ja varsågod

IMG_20160201_112931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20160201_112945.jpg
Skapa konto
IMG_20160221_100717.jpg
Skapa konto
IMG_20160221_101202.jpg
Skapa konto
IMG_20160221_101253.jpg
Skapa konto
IMG_20160221_161617.jpg
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag gillar konen, hur tycker du att den fungerar jämfört med de andra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.