138 456 läst ·
361 svar
138k läst
361 svar
Vettig grovdammsugare till rimliga pengar ?
Vilken grovdammsugare hade ni valt för 1000-1500kr?
Jag har kollat på Kärcher MV 4 Premium och Nilfisk Multi 20 inox.
Kärchern har 1600w effekt och Nilfisk 1400w. Nilfisken kan man rensa filtret direkt i uppsamlaren.
Någon annan ni tycker är bättre i den prisklassen?
Jag har kollat på Kärcher MV 4 Premium och Nilfisk Multi 20 inox.
Kärchern har 1600w effekt och Nilfisk 1400w. Nilfisken kan man rensa filtret direkt i uppsamlaren.
Någon annan ni tycker är bättre i den prisklassen?
Sitter också och väger mellan Kärcher MV6 och Einhell TE-VC 2230 SA.
Och vad jag kan se så är specifikationerna ungefär lika, men Kärchern är ca 2-300:- dyrare, dock får man med lite fler tillbehör men slangen på Einhell är 1m längre, dock vägs det upp med extraslangen till verktyg som Kärcher skickar med.
Men det väger åt Kärcher då den kan ställa sugförmågan, vet dock inte något användningsområde som jag skulle behöva det på, men det är en till rolig funktion. Man kan sätta alla tillbehören på dammsugaren på Kärchern.
DOCK så sägs det att det är bättre kvalité i Einhell... Hmm vad svårt det blev...
Ingen som testat båda?
Och vad jag kan se så är specifikationerna ungefär lika, men Kärchern är ca 2-300:- dyrare, dock får man med lite fler tillbehör men slangen på Einhell är 1m längre, dock vägs det upp med extraslangen till verktyg som Kärcher skickar med.
Men det väger åt Kärcher då den kan ställa sugförmågan, vet dock inte något användningsområde som jag skulle behöva det på, men det är en till rolig funktion. Man kan sätta alla tillbehören på dammsugaren på Kärchern.
DOCK så sägs det att det är bättre kvalité i Einhell... Hmm vad svårt det blev...
Ingen som testat båda?
Har en Nilfisk Aero 20-nånting. Är ca 6 år gammal. Påslös historia och det är det bästa jag har testat. Under alla åren har jag bytt filtret pga en lånade den och dammsög oblandat bruk och sedan vatten. Den kan dammsuga nästan allt. Rensar man filtret med jämna mellanrum kan man dammsuga skruv och dykert när spannen är halvfull.
Tejpade fast slangen på excenterslipen där spånpåsen ska sitta när jag slipade golv. Om man rensade filtret med knappen på maskinen så kunde jag fylla hinken helt upp och det var bra sug i den.
Ska kolla vad den heter exakt när jag kommer hem.
Man kan säga att den suger
som den ska
Tejpade fast slangen på excenterslipen där spånpåsen ska sitta när jag slipade golv. Om man rensade filtret med knappen på maskinen så kunde jag fylla hinken helt upp och det var bra sug i den.
Ska kolla vad den heter exakt när jag kommer hem.
Man kan säga att den suger
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 868 inlägg
Jag sitter och kollar lite på dammsugare inför stundande renovering.
Lite sugen på Nilfix Multi 30T VSC Inox som många pratar gott om.
Jag komemr ansluta den till en betongspårfräs och fräsa i lättbetong. Hur duktig är den på slipdamm egentligen?
Klart en stoftavskiljare är vettigast, men Pullman är inte gratis och absolujt går det att hyra, men en grovis är aldrig fel att äga själv
Kör man med påse utan filter då helt enkelt?
Jag komemr ansluta den till en betongspårfräs och fräsa i lättbetong. Hur duktig är den på slipdamm egentligen?
Klart en stoftavskiljare är vettigast, men Pullman är inte gratis och absolujt går det att hyra, men en grovis är aldrig fel att äga själv
det har ingen betydelse vilken påsdammsugare du har,med eller utan hepafilter så sätts den igen ganska omgående om den används till slipdamm/betongdamm/aska mmKjellTimell skrev:Jag sitter och kollar lite på dammsugare inför stundande renovering.
där är det föravskiljare som gäller
jag har byggt 3 stycken och alla funkar kanon= slut på stopp i dyra påsar o filter
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 868 inlägg
Vad har du byggt? Föravskiljare? Cyklon? =)
Jag kommer nog inte ha tid att bygga egen, utan nu är det köpa något halvdant som gäller till en början.
Lite filterbyten är väl OK, och en framtida våtsug för mindre mängder vatten är ju "bra att ha", alla känner ju till murphys lag, har jag ingen så kommer jag vakna till en vattenpöl i källaren förr eller senare =)
Jag kommer nog inte ha tid att bygga egen, utan nu är det köpa något halvdant som gäller till en början.
Lite filterbyten är väl OK, och en framtida våtsug för mindre mängder vatten är ju "bra att ha", alla känner ju till murphys lag, har jag ingen så kommer jag vakna till en vattenpöl i källaren förr eller senare =)
Det där vill jag ha mer förklaring på.Elkludde skrev:
Helst en projekttråd med tusen bilder.
Man får nog anse det är Cyklon En bra grovis får det till ändåKjellTimell skrev:Vad har du byggt? Föravskiljare? Cyklon? =)
Hej lite bilder som får tala för sig själv så länge frågor ja varsågodMikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto