Hej!

Tog över släktens gamla stenhus på skånska landsbygden för ett par år sedan, en större pjäs med obränt lertegel i 1,5 plan. Farmors nya man "renoverade" på 70-talet efter den tidens kunskap. Jag har väl spenderat minst lika mycket pengar och betydligt mer tid på att ta bort allt de gjorde då (masonit, glasull, linoleumgolv etc.) och svurit när jag hittat de gamla kakelugnarna sönderslagna i grunden, och fina salsgolv uppsågade som trossbottnar.

Vi tar ett rum i taket och ändrar prio lite efter tid och energi, men vid semesterns början noterade jag att parketten rest sig i vardagsrummet. Nyfiken som man är kikade jag vad som fanns under, och några timmar senare vad hela golvet upprivet. Det var tre (yup) lager av masonit (en tjock/mjuk, en "vanlig" och en med någon sorts linoleumbeläggning), en plastduk någonstans i mitten och underst termitätna tjocka plankor. Det hela ligger på skarvade bjälkar med jord emellan (den "vanliga" krypgrundskonstruktionen alltså), var uppallade utan fuktspärr på tegelstenar med ca. 20 cm höjd ner till ett jordgolv. Mycket av isoleringen hade rasat in så det var minst sagt stökigt där nere. Bjälkarna närmast ytterväggen kunde man köra handen igenom och det var någon form av tempelplats för möss.

Har nu grävt ut fem kvm och plattat till, tagit bort ruttna delar av bjälkarna, skarvat på nya, ordnat ordentliga upplag med syllpapp i ändarna som slutar en bit från yttervägg/sten etc. så att luft kan komma runt, och funderar på hur jag ska bygga upp resten.

Har bra insyn i krypgrunden från en källare i rummet bredvid där det även finns avfuktare, det är gott om ventilation där nere, och huset är ytterst väldränerat och högt beläget. Fick tips på EPS-igengjutning av en annars duktig hantverkare - vilket jag absolut inte tänker göra, tänker behålla en diffusions(vid)öppen lösning.

Jag tänker spänna vaximpregnerade trossbottenskivor i underkant på bjälkarna, med träfiberisolering ovan upp till överkant. Kommer bli cirka 10-15 cm. Frågan är vad jag lägger över som "bärande" undergolv (är inte sugen på att spänna nya reglar emellan för att få cc60), och om jag ska lägga någon slags ångbroms. Det får inte bygga för högt eftersom jag behöver virka 5cm för spårade spånskivor för vattenburen golvvärme och massivt trägolv. Jag funderar på att helt enkelt ta någon slags byggskiva, 12-16mm, att jämna och väga av golvytan med.

Det finns så otroligt många alternativ att göra detta på, att jag kände ett behov av forumets kloka tankar. Låter ovan rimligt?

Enormt tack på förhand!

Bifogar lite bilder av igårdagsläget...



Renovering av krypgrund med bjälkar som ligger på stenar, visar borttagen isolering och jordgolv med dammiga ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet dörrparti med vy mot trädgård; inomhus golvuppriven med exponerade bjälkar och jordgolv i gammalt stenhus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En möjlighet är att fylla upp till trossbotten med skumglas.

Personligen hade jag aldrig lagt in golvvärme, utan det hade blivit massivt trägolv direkt på bjälkarna.
Vad är den fria spännvidden mellan bjälkarna?
Är inte glespanel bättre än spårat golvspån vid större spännvidd?
Antar att det massiva trägolvet kommer att vara tillräckligt grovt för att klara spännvidden och att golvvärmelagret bara hjälpligt ska bära sin egen vikt?

Ångbroms tror jag inte behövs. Har ju inte funnits ngn tidigare.
 
  • Gilla
Biggle
  • Laddar…
Har funderat en vända på skumglas, men landat i att jag hellre har det öppet så att man kan kika in från sidan.

Det är mellan 70-80cm mellan bjälkarna (80-90cc). Jag skulle faktiskt behöva bygga upp cirka 20mm för höjdens skull, så då blir det perfekt med spånskiva under - golvvärme eller ej. Men yes, det massiva trägolvet kommer oavsett klara spännvidden finfint.

Jag är inte främmande för att skippa golvvärme, har redan vattenburna element längs väggarna så det hade nog blivit en 50tkr extra, mer att tänka på/göra och lite mer VVS-inblandning tills det hela är klart.

Rimligt att skippa ångbroms med den motiveringen, men vad tror du om något kapillärbrytande ovan bjälkarna för att hindra eventuell fuktvandring upp i golvet "en gång till"? Typ en ytterligare remsa syllpapp?
 
Redigerat:
K Kapten Krita skrev:
Hej!

Tog över släktens gamla stenhus på skånska landsbygden för ett par år sedan, en större pjäs med obränt lertegel i 1,5 plan. Farmors nya man "renoverade" på 70-talet efter den tidens kunskap. Jag har väl spenderat minst lika mycket pengar och betydligt mer tid på att ta bort allt de gjorde då (masonit, glasull, linoleumgolv etc.) och svurit när jag hittat de gamla kakelugnarna sönderslagna i grunden, och fina salsgolv uppsågade som trossbottnar.

Vi tar ett rum i taket och ändrar prio lite efter tid och energi, men vid semesterns början noterade jag att parketten rest sig i vardagsrummet. Nyfiken som man är kikade jag vad som fanns under, och några timmar senare vad hela golvet upprivet. Det var tre (yup) lager av masonit (en tjock/mjuk, en "vanlig" och en med någon sorts linoleumbeläggning), en plastduk någonstans i mitten och underst termitätna tjocka plankor. Det hela ligger på skarvade bjälkar med jord emellan (den "vanliga" krypgrundskonstruktionen alltså), var uppallade utan fuktspärr på tegelstenar med ca. 20 cm höjd ner till ett jordgolv. Mycket av isoleringen hade rasat in så det var minst sagt stökigt där nere. Bjälkarna närmast ytterväggen kunde man köra handen igenom och det var någon form av tempelplats för möss.

Har nu grävt ut fem kvm och plattat till, tagit bort ruttna delar av bjälkarna, skarvat på nya, ordnat ordentliga upplag med syllpapp i ändarna som slutar en bit från yttervägg/sten etc. så att luft kan komma runt, och funderar på hur jag ska bygga upp resten.

Har bra insyn i krypgrunden från en källare i rummet bredvid där det även finns avfuktare, det är gott om ventilation där nere, och huset är ytterst väldränerat och högt beläget. Fick tips på EPS-igengjutning av en annars duktig hantverkare - vilket jag absolut inte tänker göra, tänker behålla en diffusions(vid)öppen lösning.

Jag tänker spänna vaximpregnerade trossbottenskivor i underkant på bjälkarna, med träfiberisolering ovan upp till överkant. Kommer bli cirka 10-15 cm. Frågan är vad jag lägger över som "bärande" undergolv (är inte sugen på att spänna nya reglar emellan för att få cc60), och om jag ska lägga någon slags ångbroms. Det får inte bygga för högt eftersom jag behöver virka 5cm för spårade spånskivor för vattenburen golvvärme och massivt trägolv. Jag funderar på att helt enkelt ta någon slags byggskiva, 12-16mm, att jämna och väga av golvytan med.

Det finns så otroligt många alternativ att göra detta på, att jag kände ett behov av forumets kloka tankar. Låter ovan rimligt?

Enormt tack på förhand!

Bifogar lite bilder av igårdagsläget...



[bild][bild]
Med erfarenhet av projekt där man lagt golvvärme under massive plankgolv så har dom problem med att värmen inte tar sig igenom speciellt bra. Skall ni ha golvvärme så bör golven vara så tunna som möjligt. Passar kanske inte med huset.

Enligt tyska studier så upplevs strålande värme från vägg som betydligt behagligare och är mer effektivt. Man sätter då vanliga golvvärmeslingor på väggen och sen har man 2-3 cm lerputs. Blir både vackert och skapat en väldigt jämn och fin luftfuktighet.

Kan varmt rekommendera den metoden i äldre hus.

Googla lite så hittar du massor.
 
K Kapten Krita skrev:
Har funderat en vända på skumglas, men landat i att jag hellre har det öppet så att man kan kika in från sidan.

Det är mellan 70-80cm mellan bjälkarna (80-90cc). Jag skulle faktiskt behöva bygga upp cirka 20mm för höjdens skull, så då blir det perfekt med spånskiva under - golvvärme eller ej. Men yes, det massiva trägolvet kommer oavsett klara spännvidden finfint.

Jag är inte främmande för att skippa golvvärme, har redan vattenburna element längs väggarna så det hade nog blivit en 50tkr extra, mer att tänka på/göra och lite mer VVS-inblandning tills det hela är klart.

Rimligt att skippa ångbroms med den motiveringen, men vad tror du om något kapillärbrytande ovan bjälkarna för att hindra eventuell fuktvandring upp i golvet "en gång till"? Typ en ytterligare remsa syllpapp?
Oldboy Oldboy skrev:
En möjlighet är att fylla upp till trossbotten med skumglas.

Personligen hade jag aldrig lagt in golvvärme, utan det hade blivit massivt trägolv direkt på bjälkarna.
Vad är den fria spännvidden mellan bjälkarna?
Är inte glespanel bättre än spårat golvspån vid större spännvidd?
Antar att det massiva trägolvet kommer att vara tillräckligt grovt för att klara spännvidden och att golvvärmelagret bara hjälpligt ska bära sin egen vikt?

Ångbroms tror jag inte behövs. Har ju inte funnits ngn tidigare.
jag håller med.

En fördel med att fylla upp med t.ex glassten är att du får en isolerande effekt som inte kommer att släppa upp fukt då kapiläreffekten mellan den täta jorden och den glesare glasstenen hindrar detta.

Vi lade ett lergolv direkt på glasstenar (ca 50cm, stampad högst upp) som låg direkt på ganska fuktig lerjord. Har inte haft nån direkt fuktvandring vad jag har märkt än. Var ca 10 år sedan.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
solklart ställe där skumglas eller perlite skulle vara bästa lösningen. Ingen golvvärme under massivt trägolv utan istället radiatorer eller väggvärme är rätt väg framåt.
 
  • Gilla
Biggle
  • Laddar…
K Kapten Krita skrev:
vad tror du om något kapillärbrytande ovan bjälkarna för att hindra eventuell fuktvandring upp i golvet "en gång till"?
Nej.
Om det är så fuktigt i grunden så ruttnar golvbjälkarna upp. Ett ångspärrskikt ovanför förvärrar bara problemet. Det är vitalt att all fukt från mark/grund kan vandra fritt upp genom golvet och ventileras bort av inomhusventilationen.

Ju närmare golvytan inomhus desto torrare klimat (lägre RH).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.