60 363 läst ·
76 svar
60k läst
76 svar
Veteranpoolen orsakar stora skador - försöker fly ansvar. Vad gör jag?
Jag anlitade precis Veteranpoolen för grästrimning på min övre trädgård som mer är en vacker naturtomt.Grizzlybjörnen123 skrev:
Det var ingen sly som han skulle röja. Bara gräs. För jag håller den i bra skick.
Han kom och var trevlig.
Och så gick vi uppför en slänt till det området han skulle klippa.
Jag visade honom. Han var med på det. Tidsåtgång 2 timmar.
Har anlitat olika gubbar tidigare och vet att det tar max 2 timmar. I lugnt tempo.
Då gick vi ner för slänten/gången. Då vinglade gubben till lite och tog tag i mina axlar.
Jaha tänkte jag.
Jag hade inte hunnit kratta och plocka bort kottarna som låg på marken där. Och blev lite rädd att gubben kanske snubblar på dom och ramlar.
Jag sa att jag själv kan ta gången upp lite senare. Blev alltså då genast mindre tid för honom. Mindre än 2 timmar… Så han kan ta en annan säkrare asfalterad väg dit upp istället.
I alla fall. Han tog uppdraget. Men han behövde åka iväg för att hämta stövlar. Han åkte iväg.
Därför vet jag ju inte när han kom tillbaka och körde med grästrimmern. Och när han var klar.
När jag några dagar senare gick upp där med min hund såg jag att han bara klippt ett litet område. Det var ett mycket större område än det, som han hoppat över och inte klippt. -Arbetstid ca 30-40 minuter om jag hade gjort det själv..
Jag smsade honom och frågade om det hade hänt något? Typ tog batteriet till trimmern slut? Blev han för trött? Har det gått bra? Mm.
För jag var ju förvånad över att han gjort så lite.
Jajamensan sa han. Men det tog mig 3!! timmar. Och solen var gassande.
Jag svarade honom då att det kan inte ha tagit 3 timmar. Inte ens 2 timmar.
Och så skrev jag allt han hade missat att klippa. Som vi kommit överens om. Men han struntat i.
Då ville han inte att jag skulle skriva mer…..
Jag skickade hela mailkonversationen till veteranpoolen.
Samtidigt som jag skrev. För det är väl ingen välgörenhet för att aktivera pensionärer ni bedriver? Då kan man inte ta betalt för rullande timmar. Utan mer ett bestämt pris för utfört arbete.. Som en offert…
Ni tar ju bra betalt…. De har inte svarat. Så nu väntar jag på fakturan.
Saken är den att jag har anlitat veteranpoolen i flera år till olika saker. Oftast har det gått bra.
Men det har väl varit ett par ”latmaskar” som saltat timmarna ordentligt. Jag har betalat.
Ibland har jag fått stoppa dom i förtid. Och göra resten själv. När timmarna gått utan färdigt resultat.
Senaste gången det hände innan det som varit nu så pratade jag med veteranpoolen om den fakturan.
Jag hade redan betalat den. Men ville ändår att de skulle veta att jag inte var nöjd. Det var 2 timmar för mycket. Då såg jag när gubben kom och gick…
Att de får prata med sina veteraner om att man som kund faktiskt köper en tjänst.
Och inte gör det för att vara tacksam och snäll mot veteranen. För det är så jag känt mig ibland.
Att jag ska vara glad för att de jobbat så jag kan betala… Att veteranen gör mig en (gratis) tjänst.
När det är jag som kund som skapar ett arbete…
I början var Veteranpoolen billigare.
Men nu tar de lika mycket som konkurrerande företag…
Redigerat:
Konstigt att du anlitar dem flera gånger om du tidigare haft problem med dem. Tar konkurerande företag lika mycket varför inte använda dom som antagligen inte är pensionärer och verkligen behöver pengarna bättre?Elpatrone skrev:
Jag anlitade precis Veteranpoolen för grästrimning på min övre trädgård som mer är en vacker naturtomt.
Det var ingen sly som han skulle röja. Bara gräs. För jag håller den i bra skick.
Han kom och var trevlig.
Och så gick vi uppför en slänt till det området han skulle klippa.
Jag visade honom. Han var med på det. Tidsåtgång 2 timmar.
Har anlitat olika gubbar tidigare och vet att det tar max 2 timmar. I lugnt tempo.
Då gick vi ner för slänten/gången. Då vinglade gubben till lite och tog tag i mina axlar.
Jaha tänkte jag.
Jag hade inte hunnit kratta och plocka bort kottarna som låg på marken där. Och blev lite rädd att gubben kanske snubblar på dom och ramlar.
Jag sa att jag själv kan ta gången upp lite senare. Blev alltså då genast mindre tid för honom. Mindre än 2 timmar… Så han kan ta en annan säkrare asfalterad väg dit upp istället.
I alla fall. Han tog uppdraget. Men han behövde åka iväg för att hämta stövlar. Han åkte iväg.
Därför vet jag ju inte när han kom tillbaka och körde med grästrimmern. Och när han var klar.
När jag några dagar senare gick upp där med min hund såg jag att han bara klippt ett litet område. Det var ett mycket större område än det, som han hoppat över och inte klippt. -Arbetstid ca 30-40 minuter om jag hade gjort det själv..
Jag smsade honom och frågade om det hade hänt något? Typ tog batteriet till trimmern slut? Blev han för trött? Har det gått bra? Mm.
För jag var ju förvånad över att han gjort så lite.
Jajamensan sa han. Men det tog mig 3!! timmar. Och solen var gassande.
Jag svarade honom då att det kan inte ha tagit 3 timmar. Inte ens 2 timmar.
Och så skrev jag allt han hade missat att klippa. Som vi kommit överens om. Men han struntat i.
Då ville han inte att jag skulle skriva mer…..
Jag skickade hela mailkonversationen till veteranpoolen.
Samtidigt som jag skrev. För det är väl ingen välgörenhet för att aktivera pensionärer ni bedriver? Då kan man inte ta betalt för rullande timmar. Utan mer ett bestämt pris för utfört arbete.. Som en offert…
Ni tar ju bra betalt…. De har inte svarat. Så nu väntar jag på fakturan.
Saken är den att jag har anlitat veteranpoolen i flera år till olika saker. Oftast har det gått bra.
Men det har väl varit ett par ”latmaskar” som saltat timmarna ordentligt. Jag har betalat.
Ibland har jag fått stoppa dom i förtid. Och göra resten själv. När timmarna gått utan färdigt resultat.
Senaste gången det hände innan det som varit nu så pratade jag med veteranpoolen om den fakturan.
Jag hade redan betalat den. Men ville ändår att de skulle veta att jag inte var nöjd. Det var 2 timmar för mycket. Då såg jag när gubben kom och gick…
Att de får prata med sina veteraner om att man som kund faktiskt köper en tjänst.
Och inte gör det för att vara tacksam och snäll mot veteranen. För det är så jag känt mig ibland.
Att jag ska vara glad för att de jobbat så jag kan betala… Att veteranen gör mig en (gratis) tjänst.
När det är jag som kund som skapar ett arbete…
I början var Veteranpoolen billigare.
Men nu tar de lika mycket som konkurrerande företag…
Samma erfarenhet av Hyr en pensionär... Lite billigare timpeng, men vad spelar det för roll när ett halvdagsjobb tar två veckor.Grizzlybjörnen123 skrev:
Slutade dessutom med att innehavaren av bolaget gick bort och det visade sig att det inte fanns någon ordnad bokföring, så det blev en massa tjafs om fakturor som redan var betalda med en väldigt otrevlig konkursförvaltare och de som tagit över verksamheten.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Har Ni problem med veteranerna så anlita något annat företag med vanlig arbetskraft , det finns många att välja på eller hyr in grannens ungar alternativt kan det finnas någon fotbollsklubb som behöver slantar i kassan
För vår del handlade det om att vi bara ville köpa in några timmars okvalificerad trädgårdsskötsel i veckan i en BRF. Nästan inga företag som är intresserade av så små jobb, men perfekt för en pensionär tänkte vi.hsd skrev:
Tycker inte alls man behöver utesluta denna typ av företag. Klåpare finns överallt. Men det kan ju vara bra att vara förberedd på vilken typ av problem som kan uppstå när man anlitar en veteranpool.
Ja. Och lämna feedback till kontoret om de gubbar som inte sköter sig och fuskar. Att de inte klarat av det uppdrag som bestämts.C cpalm skrev:För vår del handlade det om att vi bara ville köpa in några timmars okvalificerad trädgårdsskötsel i veckan i en BRF. Nästan inga företag som är intresserade av så små jobb, men perfekt för en pensionär tänkte vi.
Tycker inte alls man behöver utesluta denna typ av företag. Klåpare finns överallt. Men det kan ju vara bra att vara förberedd på vilken typ av problem som kan uppstå när man anlitar en veteranpool.
Så ingen annan råkar ut för samma sak.
De flesta gubbar i Veteranpoolen sköter sig bra. Trots allt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Samma problem kan uppstå oavsett vem som levererarC cpalm skrev:För vår del handlade det om att vi bara ville köpa in några timmars okvalificerad trädgårdsskötsel i veckan i en BRF. Nästan inga företag som är intresserade av så små jobb, men perfekt för en pensionär tänkte vi.
Om ägaren till bolaget gick bort hoppas jag att du kontaktade polisen så de fick leta på honomC cpalm skrev:Samma erfarenhet av Hyr en pensionär... Lite billigare timpeng, men vad spelar det för roll när ett halvdagsjobb tar två veckor.
Slutade dessutom med att innehavaren av bolaget gick bort och det visade sig att det inte fanns någon ordnad bokföring, så det blev en massa tjafs om fakturor som redan var betalda med en väldigt otrevlig konkursförvaltare och de som tagit över verksamheten.
Kan ju bli problem för en pensionär att rensa ogräs om hen har ledproblemC cpalm skrev:För vår del handlade det om att vi bara ville köpa in några timmars okvalificerad trädgårdsskötsel i veckan i en BRF. Nästan inga företag som är intresserade av så små jobb, men perfekt för en pensionär tänkte vi.
Ja precis, det är nog nåt man måste tänka på och som är rätt unikt för pensionärspooler.Grizzlybjörnen123 skrev:
Likaså fenomenet med att allt riskerar att gå i ultrarapid.
Uppfattar det också som att de lite otraditionellt jobbar självständigt utan arbetsledning(?)
I vårt fall handlade det dock inte om några fysiska hinder, utan om att tiden gick åt att fika, gotta sig i trädgården och tjöta med grannarna.
Min erfarenhet är att det är gott om folk i de här poolerna som inte har en aning om hur man ska göra, men har en enorm övertro till sin egen förmåga. Exempelvis dog ett äppelträd och två till fick rejäla skador efter att en glad veteran utan några som helst kvalifikationer gav sig på äppelträden hos min granne.
Pensionärerna är som jag uppfattar det endast intresserade av att jobba när de själv vill och poolerna behöver ju bara betala 10,något procent i arbetsgivaravgift istället för 31,42 % för oss vanliga döda. Sedan är de väll inte försäkrade med mer än möjligtvis ansvarsförsäkring då det knappast finns något försäkringsbolag som tecknar olycksfall för 80+C cpalm skrev:Ja precis, det är nog nåt man måste tänka på och som är rätt unikt för pensionärspooler.
Likaså fenomenet med att allt riskerar att gå i ultrarapid.
Uppfattar det också som att de lite otraditionellt jobbar självständigt utan arbetsledning(?)
I vårt fall handlade det dock inte om några fysiska hinder, utan om att tiden gick åt att fika, gotta sig i trädgården och tjöta med grannarna.