Jag anlitade veteranpoolen. Gamla veteraner tycker man borde ha gott samvete och göra ett bra jobb så kändes tryggt.

På grund av Corona så kom vi överens om att arbetet skulle göras när jag var bortrest. När jag kom åter så var inte allt jobb klart men första blicken gjorde mitt rätt skrämd. I hallen så hade 2/3 täckts med papper, sidorna var inte skyddade och färg på golvet. I köket var diskhon en blandning av vanlig färg och vitt och köksbordet, som använts som arbetsbord var fullt med färg. Tog ett par timmar att få köket i ett sådant skick att man inte höll på att spy över hur det såg ut.

Upp tidigt nästa dag och iväg till jobbet och kom hem sent (torsdag), återigen fullt med färg i köket och får spendera ett par timmar på rengöring. (hantverkare avslutade jobbet också). Samma sak på fredag och trött efter veckan gjorde man inte många knop hemma. Tanken hade ju dock gnagigt i en hur resten av lägenheten såg ut så börjar inspektera på lördagen och tar väl ett par timmar att bara dokumentera kök och hall. I hallen har han skurit bort tapeterna så väggen nu syns runt lister och gjort stora hål i väggen på något sätt som han därefter försökt spackla över, utan att lyckas.

Går man igenom övriga lägenheten så är det skador på möbler, färg på golv och beskurna lister som återupprepas. Täckning på målningen är i många fall 50% eller mindre så exempelvis halva listen har en färg medan den andra har den gamla.

Denna "korta" lista författades i ett reklamations-mail.
---

I samband med er hantverkares målning som skedde mellan den 31/8 och 3/9 så uppstod ett flertal skador.

I hallen
· Spill på ytterdörr (vit färg på grå dörr)
· Grå tejp satt på elementet och därefter ”halvt övermålat” så ojämnt och fult samt sitter fast
· Tapeter är beskärda då hantverkaren ansåg att de inte var korrekt uppsatta, nu syns väggen bakom och det är skitfult. Dessutom såg han en del på tapeten han inte tyckte satt ordentlig och beslöt sig för att skära bort en ca 20 x 10 cm stort hål i tapeten och spackla över. Ingen kommunikation med mig och ingick inte i uppdraget att oroa sig över.
· Spacklingen lämnar ett hål på ca 1 cm2 i väggen pga dåligt utförande
· Färgspill på golvet samt lister då hantverkaren inte använt papper / tejp att skydda ytor som inte skall målas.

I köket

· Hantverkaren använde köksbord som arbetsbord vilket ledde till ett par större fläckar från spilld färg som sitter på ”djupet” i träet.
· Spill på golvet
· Diskhon användes som ”tvättanläggning” vilket ledde till färg över stor del av bänkarna (sanerat på 3h…)

I vardagsrum
· Färgspill på soffan
· Färgspill på tapeter

I sovrum
· Färgspill på golv och lister
· Färgspill på tapeter
· Färgspill på säng (madrass)
· Tapeter beskärda, vägg syns genom vid skadorna

I badrum

---
Det tog dem ca 1 månad att ens vilja komma ut och titta på det hela. Då lät de medgörliga och det fanns en vilja att ordna upp det. Sedan jagade jag dem i två månader då inget hände och de svarade inte på mail / telefon allt som oftast och när de gjorde det så hade de underbara undanflykter som att deras skype-möte skulle börja just 1406 vilket lätt... riktigt trovärdigt.

Hur som, efter två månader så kom en hantverkare förbi som de skulle anlita för att ordna upp det hela. Jag fick nu i dagarna en offert på att betala hela arbetet för att de endast skulle ordna hallen. Det hela känns helt oacceptabelt men de vill tydligt undkomma ansvar.

Vad gör jag? ARN anmälan skrivs ikväll samt kontakt med konsumentombudsman i kommunen (de kan väl inte göra så mycket dock). Lärdom är att skriva ARN direkt i alla fall, går väl återkalla om det löses frivilligt. Något annat?

Ett par av de hundra+ bilder jag tagit.

Hallen - Spackling
Ojämnt spacklad och skadad vägg med synliga sprickor och avflagnad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matbord - liten del
Trägolv med spilld vit färg som dokumentation av slarvigt hantverksarbete.
Skapa konto

Exempel beskurna tapeter
Vägg med dåligt spacklat hål och beskuren tapet vid en list.
Skapa konto

Exempel - färgkladd på tapeter
Ojämnt övermålad golvlist med spackel och färgkladdar.
Skapa konto

Exempel - mer färg på golv än "målad" yta
Något missfärgad och ojämnt övermålad golvlist mot en vit vägg med synliga spår av slarvigt måleri.
Skapa konto

• Wow
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
shtob och 19 till
  • Laddar…
Tyvärr inte förvånad. Många med samma erfarenheter :-/ bra idé, dåligt utförande med den "firman".

• Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Alright. Pratade i alla fall med Hallå Konsument som gav en del goda tips på hur jag kan gå vidare så kan varmt rekommendera kontakt med dem i fall någon kommer i kläm i framtiden.

• Gilla
blomknopp och 8 till
  • Laddar…
Gjort en hel del jobb åt go veteran, som inhyrd snickare, de är samma typ av företag, oftast är de en helt okunnig inom bygg som håller i firman, tar in vad som finns ledigt och hur ut per timma, visst finns de skickliga hantverkare också men även en hel del skräp, tyvärr värkar du fått skräpet

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
S
F Fredrik20201215 skrev:
Jag anlitade veteranpoolen. Gamla veteraner tycker man borde ha gott samvete och göra ett bra jobb så kändes tryggt.

På grund av Corona så kom vi överens om att arbetet skulle göras när jag var bortrest. När jag kom åter så var inte allt jobb klart men första blicken gjorde mitt rätt skrämd. I hallen så hade 2/3 täckts med papper, sidorna var inte skyddade och färg på golvet. I köket var diskhon en blandning av vanlig färg och vitt och köksbordet, som använts som arbetsbord var fullt med färg. Tog ett par timmar att få köket i ett sådant skick att man inte höll på att spy över hur det såg ut.

Upp tidigt nästa dag och iväg till jobbet och kom hem sent (torsdag), återigen fullt med färg i köket och får spendera ett par timmar på rengöring. (hantverkare avslutade jobbet också). Samma sak på fredag och trött efter veckan gjorde man inte många knop hemma. Tanken hade ju dock gnagigt i en hur resten av lägenheten såg ut så börjar inspektera på lördagen och tar väl ett par timmar att bara dokumentera kök och hall. I hallen har han skurit bort tapeterna så väggen nu syns runt lister och gjort stora hål i väggen på något sätt som han därefter försökt spackla över, utan att lyckas.

Går man igenom övriga lägenheten så är det skador på möbler, färg på golv och beskurna lister som återupprepas. Täckning på målningen är i många fall 50% eller mindre så exempelvis halva listen har en färg medan den andra har den gamla.

Denna "korta" lista författades i ett reklamations-mail.
---

I samband med er hantverkares målning som skedde mellan den 31/8 och 3/9 så uppstod ett flertal skador.

I hallen
· Spill på ytterdörr (vit färg på grå dörr)
· Grå tejp satt på elementet och därefter ”halvt övermålat” så ojämnt och fult samt sitter fast
· Tapeter är beskärda då hantverkaren ansåg att de inte var korrekt uppsatta, nu syns väggen bakom och det är skitfult. Dessutom såg han en del på tapeten han inte tyckte satt ordentlig och beslöt sig för att skära bort en ca 20 x 10 cm stort hål i tapeten och spackla över. Ingen kommunikation med mig och ingick inte i uppdraget att oroa sig över.
· Spacklingen lämnar ett hål på ca 1 cm2 i väggen pga dåligt utförande
· Färgspill på golvet samt lister då hantverkaren inte använt papper / tejp att skydda ytor som inte skall målas.

I köket

· Hantverkaren använde köksbord som arbetsbord vilket ledde till ett par större fläckar från spilld färg som sitter på ”djupet” i träet.
· Spill på golvet
· Diskhon användes som ”tvättanläggning” vilket ledde till färg över stor del av bänkarna (sanerat på 3h…)

I vardagsrum
· Färgspill på soffan
· Färgspill på tapeter

I sovrum
· Färgspill på tapeter
· Färgspill på säng (madrass)
· Tapeter beskärda, vägg syns genom vid skadorna

I badrum

---
Det tog dem ca 1 månad att ens vilja komma ut och titta på det hela. Då lät de medgörliga och det fanns en vilja att ordna upp det. Sedan jagade jag dem i två månader då inget hände och de svarade inte på mail / telefon allt som oftast och när de gjorde det så hade de underbara undanflykter som att deras skype-möte skulle börja just 1406 vilket lätt... riktigt trovärdigt.

Hur som, efter två månader så kom en hantverkare förbi som de skulle anlita för att ordna upp det hela. Jag fick nu i dagarna en offert på att betala hela arbetet för att de endast skulle ordna hallen. Det hela känns helt oacceptabelt men de vill tydligt undkomma ansvar.

Vad gör jag? ARN anmälan skrivs ikväll samt kontakt med konsumentombudsman i kommunen (de kan väl inte göra så mycket dock). Lärdom är att skriva ARN direkt i alla fall, går väl återkalla om det löses frivilligt. Något annat?

Ett par av de hundra+ bilder jag tagit.

Hallen - Spackling
[bild]

Matbord - liten del
[bild]

Exempel beskurna tapeter
[bild]

Exempel - färgkladd på tapeter
[bild]

Exempel - mer färg på golv än "målad" yta
[bild][/QUOTE
Är det en riktig fd. målare som gjort detta. Det spekar iofs inte så stor roll. I det skrået lärdes fusk ut redan på 70 talet. En polare till mig gick den linjen på gymbasiet och där fick dom lära sig "fuskmetoder". Det var länge sesan måkare hade yrjesheder. Gäller även snicjare. Dock finns undantag som bekräftar regeln.

Varför valde du veteran poolen från början?

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Varför valde du veteran poolen från början?
Det kanske beror på det som TS skrev i andra meningen i sin trådstart och som syns i citatet i inlägget ovanför ditt: "Gamla veteraner tycker man borde ha gott samvete och göra ett bra jobb så kändes tryggt."

• Gilla
Fairlane och 13 till
  • Laddar…
Jag hoppas du inte betalt något ännu.

Till att börja med ska du bestrida fakturan och du ska reklamera till företaget precis som du gjort. De har rätt att åtgärda bristerna på sin egen bekostnad. Är du inte nöjd därefter, eller om firman vägrar, tar du in en besiktningsman som skriver intyg med de brister som finns och tar in offerter från annat företag för att åtgärda. Beräkna kostnaden för övriga irreparabla skador på bord etc och alla andra utgifter du haft och sammanställ summan och ge dem en vecka att betala, betalar de inte stämmer du dem i tingsrätten. Det är bra att meddela dem det redan när du ställer kravet mot dem.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Veteranpoolen ska man se upp med. Har erfarenhet av dem då de skulle beskära äppelträd, det såg ut som någon försökt snagga en son med hårtrimmer efteråt. Han hade definitivt ingen som helst erfarenhet eller kunskap om trädbeskärning. Betalade inte ett öre och rekommenderade honom att hålla sig borta från trädgårdar.

Sen finns det säker många duktiga gamla hantverkare inom poolen, men veteranpoolen i sig är ingen garanti för kvalitet.

• Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Men håller med om att Veteranpoolen, med liknande namn, aldrig fått en positiv kommentar härifrån.

Tror, utan att exakt veta, att det är många tjänstemän anslutna utan vidare kunskaper om något hantverkaryrke.

Jag skulle akta mig noga. Priset är högt per timme. Och pensionärer utan kunskap i hantverkaren blir extremt dyra. Själva pensionären får bara en liten summa.

En hantverkare, snickare, elektriker, rörmokare, målare som vill fortsätta arbeta gör förstås det under sin egen firmas namn.

Så det nan får om man anlitar Pensionärs/Veteranpoolen och liknande är i princip 100% folk som aldrig varit hantverkare i sitt tidigare liv.

Håll er borta säger jag. Vänta hellre tills den riktiga hantverkaren har tid.

• Gilla
  • Haha
Coddie och 6 till
  • Laddar…
Bestrid fakturan, ge dom en chans att rätta till och funkar inte det så vänd dig till ARN. Tråkigt när sådant händer. Har hört att de har problem att anställa yrkeskunnigt folk som snickare, målare, rörmokare eller elektriker men överskott på snöskottare och trädgårdsskötare etc. Jag anlitade veteranpoolen till ett snickarjob på ett par dagar och blev väldigt nöjd. Snickaren som kom hade varit snickare tidigare i sitt yrkesverksamma liv men hade de sista åren jobbat som säljare inom bygghandel. Han hade en hjälpreda som inte var snickare men han fick bara agera hantlangare.

hsd
Varför stoppades inte jobber när Du Såg eländet första dagen
Jag hade stoppat och krävt ersättning samt nekat vidare förstörelse från veteranpolen

• Gilla
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
Veteranpoolen har kontaktat oss och vill ge sin version som har hänt enligt nedan.

------------

Vi beklagar den negativa upplevelsen av Veteranpoolen och det arbete vi utfört. Oavsett vad som hänt har vi misslyckats redan där. Veteranpoolen utför årligen tusentals hantverksuppdrag över hela Sverige, och vi är väldigt stolta över våra höga kundnöjdhetsbetyg. Vi tar självklart vårt ansvar, och kompenserar kunden om vi skulle åsamka skada under ett uppdrag.

Vi är såklart även beredda att åtgärda eventuella fel i det arbete som utförts. I detta fall har kunden bland annat avböjt vårt förslag om att göra ett ordentligt grundarbete i hallen, för att sedan kunna utföra en proffsig målning. Kunden har önskat, och vi har gått med på, att måla direkt på den gamla tapeten i hallen. Vi kommer i framtiden att inte bara avråda, utan också tacka nej till, uppdrag där vår målare anser att kundens önskan innebär risk för att slutresultatet inte blir bra.

I det aktuella fallet har kunden blivit ombedd att komma med ett konkret ersättningskrav. Vi inväntar fortfarande detta. Det skall även noteras att kunden i dagsläget varken betalt något, eller ens blivit fakturerad för det arbete som utförts.

/Gustav Jakobsson, Veteranpoolen

-----------

/Moderator

• Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Det är väl snällare att diskutera med berörd part än skriva i forum

detta kanske är gjort i så fall tycker jag det är ok annars inte

• Gilla
Kaptenen11 och 1 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Det är väl snällare att diskutera med berörd part än skriva i forum

detta kanske är gjort i så fall tycker jag det är ok annars inte
Jag håller inte med. Det är just som här som är bra att informera om i forum så att andra får veta och inte gör samma misstag

• Gilla
jullejulius och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.