Hej har tänkt på Bastuvagn ett tag och billigast verkar vara en gammal rutten husvagn och riva, men om jag vill han en nyare ram kanske det finns något simpelt som bilden står på billigt? Eller är de special byggda tro? Annars har vi en hjullastare den kanske kan lyfta på en bastu på en vanlig kraftigare släp men jag vet inte hur det ska gå att lyfta med vanliga gafflar eller eventuellt lyfta med spännband? Några idéer eller bilder uppskattas.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Det är ju beroende på vilka regler och hur man tänkt göra lite olika om en gammal husvagn är skitbra eller skräp beroende på vad man vill uppå och vilka begränsningar man tänker sig..McLovin skrev:
Hej har tänkt på Bastuvagn ett tag och billigast verkar vara en gammal rutten husvagn och riva, men om jag vill han en nyare ram kanske det finns något simpelt som bilden står på billigt? Eller är de special byggda tro? Annars har vi en hjullastare den kanske kan lyfta på en bastu på en vanlig kraftigare släp men jag vet inte hur det ska gå att lyfta med vanliga gafflar eller eventuellt lyfta med spännband? Några idéer eller bilder uppskattas.
husvagnschassiet har ganska lätt att så länge man håller sig till ungefär rätt tyngdpunkt längd och bredd och vikt så är det enkelt att besikta om den med en ny "koja" och den är då ett släp du fortfarande kan åka lagligt i 80 km med om du har rätt på vikterna och rätt körkort för det hela.. en regbesiktning och sen besiktas som vanligt.. Ska det transporteras mycket och kanske hyras ut så kan det ju vara en fördel att få åka 80kmh.
Nackdelen med husvagnschassiet kan ju å andra sidan vara att det är just en gammal husvagn och vikterna kan ibland göra det hela svårt och folk tenderar att ha för små bilar eller för tunga suvar så räcker inte B körkort till utan behövs mer körkort för att åka lagligt och besiktning med bromsar och grej kan vara meckigt om den mest står på samma ställe.
Fördelen med en annan lösning är det som kallas efterfordon och köra med lgf skylt altså triangel och bara köra 30 är att det då räknas som bogsering och det gäller helt andra regler.. plötsligt får tex 2800kr totalvikt suv som framförs på B körkort dra släp som är samma som totalvikt på bilen altså 2800 kg vagn efter men här fodras såklart ett chassi som klarar vikten men ingen besikning inga bromsar krävs för den men det måste göras på ett chassie som inte är gammal husvagn för husvagnens chassi är fjädrat och behåller sin ursprungliga identitet och maxlast även vid mindre modifieringar så vill man åka som efterfordon så är det bäst med nån icke någonsin registrerad vagn utan fjädring för att kvala in i efterfordon.
https://www.transportstyrelsen.se/s...egler-for-olika-fordonsslag/slap/efterfordon/
Tack för det utförliga svaret! Det blir nog inte efterfordon då. jag ska fundera vidare och börja kolla mer på gamla vagnar.P polaris78 skrev:Det är ju beroende på vilka regler och hur man tänkt göra lite olika om en gammal husvagn är skitbra eller skräp beroende på vad man vill uppå och vilka begränsningar man tänker sig..
husvagnschassiet har ganska lätt att så länge man håller sig till ungefär rätt tyngdpunkt längd och bredd och vikt så är det enkelt att besikta om den med en ny "koja" och den är då ett släp du fortfarande kan åka lagligt i 80 km med om du har rätt på vikterna och rätt körkort för det hela.. en regbesiktning och sen besiktas som vanligt.. Ska det transporteras mycket och kanske hyras ut så kan det ju vara en fördel att få åka 80kmh.
Nackdelen med husvagnschassiet kan ju å andra sidan vara att det är just en gammal husvagn och vikterna kan ibland göra det hela svårt och folk tenderar att ha för små bilar eller för tunga suvar så räcker inte B körkort till utan behövs mer körkort för att åka lagligt och besiktning med bromsar och grej kan vara meckigt om den mest står på samma ställe.
Fördelen med en annan lösning är det som kallas efterfordon och köra med lgf skylt altså triangel och bara köra 30 är att det då räknas som bogsering och det gäller helt andra regler.. plötsligt får tex 2800kr totalvikt suv som framförs på B körkort dra släp som är samma som totalvikt på bilen altså 2800 kg vagn efter men här fodras såklart ett chassi som klarar vikten men ingen besikning inga bromsar krävs för den men det måste göras på ett chassie som inte är gammal husvagn för husvagnens chassi är fjädrat och behåller sin ursprungliga identitet och maxlast även vid mindre modifieringar så vill man åka som efterfordon så är det bäst med nån icke någonsin registrerad vagn utan fjädring för att kvala in i efterfordon.
[länk]
om du lutar emot husvagnschassie spåret så är det viktigt att inte röra chassiet undvik all förändring av chassiet helst fästa i dom hål som originalhuset på husvagnen satt fast i och regla och bygg utifrån det så bör det bli minimala problem om man ser till att alla mått från husvagnens byggnad stämmer.McLovin skrev:
Kolla även över vikten så man håller sig inom vad chassiet har som totalvikt . mindre avikelser neråt i vikt brukar vara enkelt ned en ny vägd vikt men man får aldrig gå över totalen och skapa "överlass"
folk som bygger om husvagnar till skotersläp brukar ofta återanvända husvagns chassin då det är lätt att byta "huset" mot ett flak och så länge man håller sig till rätt viktiga mått och rätt tyngdpunkt/kultryck med centrum på flaket lite framför centrum på axel så det kan användas lagligt och inte blir farligt och väl fastsatt i chassits originalfästen för husvagnen så brukar det vara en enkel regbesiktning där dom få saker som ändrats förändras i pappren och sen är det bara att åka som vilket släp som helst. Vanligaste misstagen som leder till anmärkningar är ofta enkla krav på belysning och reflexer som blivit bortglömda
Flaket behöver inte vara lika stort eller ha samma geometri som den före detta husvagnsöverbyggnaden. De mått som inte får ändras är axelavstånd (om det är en fleraxlad vagn) och avståndet från axel till kulhandske. I övrigt kan man göra nästan vad man vill så länge det uppfyller de "vanliga" kraven för belysning etc.P polaris78 skrev:om du lutar emot husvagnschassie spåret så är det viktigt att inte röra chassiet undvik all förändring av chassiet helst fästa i dom hål som originalhuset på husvagnen satt fast i och regla och bygg utifrån det så bör det bli minimala problem om man ser till att alla mått från husvagnens byggnad stämmer.
Kolla även över vikten så man håller sig inom vad chassiet har som totalvikt . mindre avikelser neråt i vikt brukar vara enkelt ned en ny vägd vikt men man får aldrig gå över totalen och skapa "överlass"
folk som bygger om husvagnar till skotersläp brukar ofta återanvända husvagns chassin då det är lätt att byta "huset" mot ett flak och så länge man håller sig till rätt viktiga mått och rätt tyngdpunkt/kultryck med centrum på flaket lite framför centrum på axel så det kan användas lagligt och inte blir farligt och väl fastsatt i chassits originalfästen för husvagnen så brukar det vara en enkel regbesiktning där dom få saker som ändrats förändras i pappren och sen är det bara att åka som vilket släp som helst. Vanligaste misstagen som leder till anmärkningar är ofta enkla krav på belysning och reflexer som blivit bortglömda
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Någon som vet vilken skruv & plugg jag ska köpa!
Badrum -
Någon som vet vilken insekt som har orsakat detta?
Lösvirke & Timmerhus -
Någon vänlig själ som vet vilken duschblandare detta är?
Vatten & Avlopp -
Vet någon vilken mursten det här är?
Trädgård allmänt -
Vet någon vilken typ av vattenlås som passar till denna brunn?
Badrum
