10 149 läst ·
31 svar
10k läst
31 svar
Vet någon vem som skulle kunna använda sig av en sådan?
Den är till en pump och inte direkt stor. Det är inte många företag som köper från privatpersoner men du kan ju kolla med de som renoverar pumpar.imported_Benno skrev:
Eventuellt kolla med de som har fiskeodlingar o kräftodlingar och liknande.
Jag kan tänka mig att Klaravik eller motsvarande kan hitta en köpare åt den, där spanar en del företagEmil Dahlin skrev:
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/elmotor-11/
Men du ska nog inte hoppas på mer än några 1000 i slutändan om du inte har tur, auktion är lotteri.
I min verksamhet köper vi en del motorer av olika sort, men vi skulle aldrig köpa en begagnad av okänd härkomst eftersom kostnaden inte är motorn utan stillestånd samt montage av den. (Jag kom på att jag faktiskt har köpt en del begagnade motorer i 10 MW klassen, men det är lite av en annan grej. Dock betingar de också mindre än 1/10 av nypris.
Med de flesta industriprodukter är "nypriset" helt irrelevant eftersom det inte finns någon vettig begagnatmarknad.
Den som är intresserad av en sådan är mest troligt ett litet företag, bonde, stenkross, vattenverksförening eller liknande. Men då gäller det att hitta dem.
Motorn är ju mycket specifik både avseende montaget och prestanda.
Ahlsell vill ha 170 tkr + moms för motsvarande (B5 fläns och samma elektriska data men skiljer i övrigt. Dock är priset tämligen oförhandlat, det är ingen produkt jag köper och Ahlsell lär bara beställa den från Svenska Siemens när någon beställer. Men med tanke på lacken får jag vibbar av en renoverad motor.N nb. skrev:Jag kan tänka mig att Klaravik eller motsvarande kan hitta en köpare åt den, där spanar en del företag
[länk]
Men du ska nog inte hoppas på mer än några 1000 i slutändan om du inte har tur, auktion är lotteri.
I min verksamhet köper vi en del motorer av olika sort, men vi skulle aldrig köpa en begagnad av okänd härkomst eftersom kostnaden inte är motorn utan stillestånd samt montage av den. (Jag kom på att jag faktiskt har köpt en del begagnade motorer i 10 MW klassen, men det är lite av en annan grej. Dock betingar de också mindre än 1/10 av nypris.
Med de flesta industriprodukter är "nypriset" helt irrelevant eftersom det inte finns någon vettig begagnatmarknad.
Den som är intresserad av en sådan är mest troligt ett litet företag, bonde, stenkross, vattenverksförening eller liknande. Men då gäller det att hitta dem.
Motorn är ju mycket specifik både avseende montaget och prestanda.
Husägare
· Stockholms län
· 403 inlägg
Jag tror att du läser dataskylten fel jonaserik. Det här motorn har en vanlig statorlindning och kan kopplas i Y (690V) eller Delta (400V) mot 50Hz nät men bara i Delta mot 60Hz (460V) nät. I 60Hz nät ser man den har 2 märkeffekter 63kW samt 55 kW. Skillnaden är att vid den högre märkeffekten klarar den bara verkningsgradsklassen IE2, men vid 55 kW märkeffekt klarar den IE3.J jonaserik skrev:Häftig luring 55 kW och 660/400 V lindad, ska starta med Y/D. Den kanske inte är direkt på rot säljbar, då det är en flänsmotor , hade nog varit lättare om det var en fotmotor, Nypris på en sådan ca 50- 60 kkr. Lägg ut den på blocket för 30 kkr, ungefär halva priset.
EDIT Ger mig på priset som jag bara som hastigast fram
Beroende på hur lindningarna landar i kopplingsboxen kan det vara möjligt att koppla motorn för Y/D start, men inte sannolikt då detta ökar tillverkningskostnaden. Y/D koppling är idag gammalmodigt då det finns så mycket bra kraftelektronik för motorstart och styrning som ger andra fördelar.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Ahlsell har ju sina listpriser som är tagna helt ur luften.N nb. skrev:Ahlsell vill ha 170 tkr + moms för motsvarande (B5 fläns och samma elektriska data men skiljer i övrigt. Dock är priset tämligen oförhandlat, det är ingen produkt jag köper och Ahlsell lär bara beställa den från Svenska Siemens när någon beställer. Men med tanke på lacken får jag vibbar av en renoverad motor.
Jag tyckte också den såg hemlackad ut men alla verkade ha samma färg när jag googlade. De är tillverkade i Tjeckien och lackjobbet kanske inte prioriteras.
Kontakta Blinto.se en auktionssite. Jag har sålt där som privatperson. Klaravik jobbar bara med företag då jag kontaktade dom 2022.Emil Dahlin skrev:
Blinto eller klaravik men då kostar auktionsavgifter m.m, du får 3000kr för den på skroten om ingen annan köpare hittas
Absolut fungerar den som generator, men effekter över 5kW (om jag minns rätt) behöver mjukstartare eller frekvensomformare om man inte har egen transformatorstation. Den behöver dessutom snurra över nominellt varvtal för att fungera som generator utan regenerativ frekvensomformare - annars kommer den bara fläkta på 😉R roli skrev: