jag gissar på en dragavlastning med böjskydd

Städade ut elektrikernas egna förråd på Gevalia i Gävle. Hittade den där då. Knäppte ETT kort för att visa och förhoppningsvis få ett svar på vad det kan tänkas vara.

(Lite bakgrundshistoria).

kanske inte ändå... men tycker att jag känner igen den

Eftersom att Gevalia är en typ av industri så kanske det är ett verktyg som industrielektriker använder sig av ibland... Det finns ingen elektriker som har gått på industri mycket här?

tror linjemontören borde kunna detta.. :-)

Ser inga anslutningar alls på den. Det är inte så enkelt att det är en flexibel upphängningsanordning för kablar? Bara en ren gissning

Kabelstropp till en travers eller telfer.

Immobil skrev:
Kabelstropp till en travers eller telfer.
Tack :) kännde igen den så väl själv, men minnet svek.. monterade själv exakt en sådan på en handmanöver till en travers förra året

Jag har sett sådana på Ringhals en gång i tiden ...
Jag har till och med för mig att jag då frågade vad det var för nått
men kommer inte ihåg svaret .
Det jag kommer ihåg var att jag frågade högspännings-killarna och de visste vad det var.
Lite luddigt svar och dålig minne gör inte saken bättre.

Såg en snarlik idag.
Den användes för att spänna upp optokabel i stolpar.

bax skrev:
Såg en snarlik idag.
Den användes för att spänna upp optokabel i stolpar.
Det är alltså en annan variant på dragstrumpa m.a.o. ?

Ser inte ut som någon dragstrumpa, hur ska du kunna dra den genom något..
Det skulle kunna likna något slags hängdon för hängkabel men svårt att se pga den konstiga vinkeln, vad är det längst till vänster tex, är det genomgående eller?

Nä, inte en dragstrumpa.
Ett spänndon för hängkabel.

Jag menar så här:

verktyg_-569.jpg

Jag är lite tveksam till detta bax...
Så som du har ritat är det inget som håller optokabelns tyngd, såvida det inte finns sådan med inbyggd stållina eller liknande.. Eller hur menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.