Hej,
Håller på med att ansluta torkskåp till ett utblås som är kopplad till torktumlare.
När jag rev bort lite plåtkåpor och isolering mot vägg så hittade jag någon inbyggd kanal som sitter precis under ventilhålet i ytterväggen.
Någon aning vad det kan vara?

• Ventilationskanal i innervägg med plåtrör anslutet till hål i yttervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallventilationsrör i en vägg med synlig kanal under ventilhål, markerad med en röd pil.
    Skapa konto
  • Rektangulär kanal synlig genom en vägg, troligen ett ventilationsschakt blottlagt under renovering.
    Skapa konto
Kan det vara något som leder till murstocken och funkade som källa till luften förr i tiden när murstocken användes?

BirgitS
I och med att kanalen verkar komma från ett ventilationshål på utsidan är det väl troligt att det en gång i tiden fungerade som tillufts- eller frånluftskanal.

Var det en oljepanna eller liknande från början i det eller närliggande rum?

BirgitS BirgitS skrev:
I och med att kanalen verkar komma från ett ventilationshål på utsidan är det väl troligt att det en gång i tiden fungerade som tillufts- eller frånluftskanal.

Var det en oljepanna eller liknande från början i det eller närliggande rum?
Ja, den ligger i närheten av pannrummet.
Kanalen går ned i väggen mot plattan/grunden.

BirgitS
Okej, jag förstod inte att kanalen gick nedåt.

Men en oljepanna behövde mycket luft så jag har för mig att i det 60-talshus som jag växte upp i fanns det sammanlagt 3 ventiler i pannrummet och den angränsande tvättstugan.

Men ventilation ner till grunden vet jag inte. Radonproblem?

Det är inte så enkelt att källaren är murad i hålsten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.